Pedagogical leadership for the improvement of teaching performance in educational institutions
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.4409Keywords:
Pedagogical leadership, teacher performance, transformational leadership approach, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of this research was to apply the Pedagogical Leadership Program to improve teaching performance in educational institutions in Chepén. The methodology was applied, with a quasi-experimental design. The population consisted of 50 teachers: 25 teachers corresponded to the control group and 25 to the experimental group. A questionnaire with 32 items was applied, validated by experts. Reliability was determined by Cronbach's alpha, showing a high reliability index of 0.938. Data analysis was performed with SPSS. v 25 software, the Wilcoxon statistical test with an asymptotic sig. of 0.021 and the Friedman test with an asymptotic sig. of 0.0000. It was concluded that the Pedagogical Leadership Program had a positive and significant influence on the strengthening of teaching performance as demonstrated by the hypothesis.
Downloads
References
Avellan, L., Salvatierra, M., Vera, A., y García, F. (2022). Liderazgo transformacional pedagógico para la educación ecuatoriana. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 5(9), 130-142. https://n9.cl/6c96l3
Casas, A. (2019). Liderazgo pedagógico, nuevas perspectivas para el desempeño docente. Investigación Valdizana, 13(1), 51-60. https://n9.cl/hmack
Chávez, L., Castro, M., Urquizo, J., y Majo, H. (2022). Liderazgo pedagógico aplicado a la práctica docente en tiempos de crisis pandémica en Perú. Revista De Ciencias Sociales, Esp. 28(5), 124-134. https://n9.cl/qeeglb
García, L., y Vélez, D. (2024). Liderazgo pedagógico y directivo en relación con la cultura organizacional en instituciones de educación básica regular. Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, 10(20), 49-67. https://n9.cl/xaewz
Iglesias, C. (2024). Liderazgo participativo de docentes en educación remota. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(Supl. 1), 168-185. https://n9.cl/ujba6
Ordoñez, C., Castillo, D., Ordoñez, A., y Orbe, M. (2020). Liderazgo directivo y desempeño docente: Abordaje desde el ámbito legal ecuatoriano. Journal of business and entrepreneurial studies, 4(1), 1-12. https://n9.cl/c2mws
Panta, N. (2024). Gestión pedagógica oportuna en el desempeño del profesorado. Cienciamatria. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 10(18), 353-365. https://n9.cl/mlnhy
Quispe, M. (2020). La gestión pedagógica en la mejora del desempeño docente. Investigación Valdizana, 14(1), 7-14. https://n9.cl/2owz8
Ramírez, M. (2024). Liderazgo pedagógico mejora la calidad educativa en docentes desde una institución educativa privada. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(28), e618. https://n9.cl/3vu2f
Riascos, L., y Becerril, I. (2021). Liderazgo educativo docente. Un modelo para su estudio, discusión y análisis. Educación y Educadores, 24(2), 243-264. https://n9.cl/17wc3n
Roca, P., y Alonso, L. (2020). Propuesta de la competencia de liderazgo pedagógico a desarrollar en los maestros de Educación Básica. Luz, 19(1), 108-119. https://n9.cl/fdlln
Segovia, M., Juárez, N., y Ramos, M. (2024). Innovación del liderazgo pedagógico en el ámbito escolar bajo los nuevos paradigmas de la educación: Una revisión sistemática. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(34), 1850-1865. https://n9.cl/4svf70
Ugalde, M., y Canales, A. (2020). Influencia del liderazgo pedagógico en la práctica docente. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2(15), 1-9. https://n9.cl/4el3t
Vidal, M., y Sánchez, A. (2023). Factores de la eficacia educativa de una universidad privada de Perú en tiempos de pandemia. Ánfora, 30(54), 162-182. https://n9.cl/d6toz
Villanueva, S., Campos, S., Villanueva, L., Quevedo, M., Vásquez, C., y Terry, O. (2021). Liderazgo pedagógico y el desempeño docente: la imagen de instituciones educativas privadas. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 178-194. https://n9.cl/gtfzs
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lirio Cruzado-Llanos, Kony Luby Duran-Llaro, Luis Florencio Mucha-Hospinal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




