Pedagogical leadership for the improvement of teaching performance in educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.4409

Keywords:

Pedagogical leadership, teacher performance, transformational leadership approach, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of this research was to apply the Pedagogical Leadership Program to improve teaching performance in educational institutions in Chepén. The methodology was applied, with a quasi-experimental design. The population consisted of 50 teachers: 25 teachers corresponded to the control group and 25 to the experimental group. A questionnaire with 32 items was applied, validated by experts. Reliability was determined by Cronbach's alpha, showing a high reliability index of 0.938. Data analysis was performed with SPSS. v 25 software, the Wilcoxon statistical test with an asymptotic sig. of 0.021 and the Friedman test with an asymptotic sig. of 0.0000. It was concluded that the Pedagogical Leadership Program had a positive and significant influence on the strengthening of teaching performance as demonstrated by the hypothesis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avellan, L., Salvatierra, M., Vera, A., y García, F. (2022). Liderazgo transformacional pedagógico para la educación ecuatoriana. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 5(9), 130-142. https://n9.cl/6c96l3

Casas, A. (2019). Liderazgo pedagógico, nuevas perspectivas para el desempeño docente. Investigación Valdizana, 13(1), 51-60. https://n9.cl/hmack

Chávez, L., Castro, M., Urquizo, J., y Majo, H. (2022). Liderazgo pedagógico aplicado a la práctica docente en tiempos de crisis pandémica en Perú. Revista De Ciencias Sociales, Esp. 28(5), 124-134. https://n9.cl/qeeglb

García, L., y Vélez, D. (2024). Liderazgo pedagógico y directivo en relación con la cultura organizacional en instituciones de educación básica regular. Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, 10(20), 49-67. https://n9.cl/xaewz

Iglesias, C. (2024). Liderazgo participativo de docentes en educación remota. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(Supl. 1), 168-185. https://n9.cl/ujba6

Ordoñez, C., Castillo, D., Ordoñez, A., y Orbe, M. (2020). Liderazgo directivo y desempeño docente: Abordaje desde el ámbito legal ecuatoriano. Journal of business and entrepreneurial studies, 4(1), 1-12. https://n9.cl/c2mws

Panta, N. (2024). Gestión pedagógica oportuna en el desempeño del profesorado. Cienciamatria. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 10(18), 353-365. https://n9.cl/mlnhy

Quispe, M. (2020). La gestión pedagógica en la mejora del desempeño docente. Investigación Valdizana, 14(1), 7-14. https://n9.cl/2owz8

Ramírez, M. (2024). Liderazgo pedagógico mejora la calidad educativa en docentes desde una institución educativa privada. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(28), e618. https://n9.cl/3vu2f

Riascos, L., y Becerril, I. (2021). Liderazgo educativo docente. Un modelo para su estudio, discusión y análisis. Educación y Educadores, 24(2), 243-264. https://n9.cl/17wc3n

Roca, P., y Alonso, L. (2020). Propuesta de la competencia de liderazgo pedagógico a desarrollar en los maestros de Educación Básica. Luz, 19(1), 108-119. https://n9.cl/fdlln

Segovia, M., Juárez, N., y Ramos, M. (2024). Innovación del liderazgo pedagógico en el ámbito escolar bajo los nuevos paradigmas de la educación: Una revisión sistemática. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(34), 1850-1865. https://n9.cl/4svf70

Ugalde, M., y Canales, A. (2020). Influencia del liderazgo pedagógico en la práctica docente. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2(15), 1-9. https://n9.cl/4el3t

Vidal, M., y Sánchez, A. (2023). Factores de la eficacia educativa de una universidad privada de Perú en tiempos de pandemia. Ánfora, 30(54), 162-182. https://n9.cl/d6toz

Villanueva, S., Campos, S., Villanueva, L., Quevedo, M., Vásquez, C., y Terry, O. (2021). Liderazgo pedagógico y el desempeño docente: la imagen de instituciones educativas privadas. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 178-194. https://n9.cl/gtfzs

Published

2025-01-15

How to Cite

Cruzado-Llanos, L., Duran-Llaro, K. L., & Mucha-Hospinal, L. F. (2025). Pedagogical leadership for the improvement of teaching performance in educational institutions. EPISTEME KOINONIA, 8(1), 52–75. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.4409

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>