Analysis of student-teacher communication in university education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4162

Keywords:

Neuroscience, neuroeducation, learning, training, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

In current scenarios, neuroeducational training has been gaining relevance in the field of teaching, because it contributes favorably to raise attention and diversity patterns in learners. At the same time, it promotes meaningful learning and helps prevent stress and anxiety. Therefore, the objective of this article is to establish the basis for this type of teacher training in Colombia. The study presents the results of an exploratory transactional study and continues with cross-sectional descriptive empirical research, taking as reference the answers derived from a questionnaire applied to volunteer teachers. Finally, among other elements, the study proposes recommendations that favor the training of Colombian teachers in the topic addressed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya Pizarro, S. C., & Espinoza Pastén, L. (2020). Aportes desde las neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje en los contextos educativos. Propósitos y Representaciones, 8(1). https://n9.cl/7diqti

Arias Salegio, I. S., & Batista Mainegra, A. (2021). La educación dirige su mirada hacia la neurociencia: retos actuales. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 42-49. https://n9.cl/jr4177

Cobos Velasco, J. C. (2022). El uso de la neurociencia educativa para mejorar los métodos de enseñanza y aprendizaje. Bastcorp International Journal, 1(1), 42-50. https://n9.cl/6ni0u9

de Souza Martins, M., Posada Bernal, S., & Lucio Tavera, P. A. (2019). Neuroeducación: una propuesta pedagógica para la educación infantil. (U. S. Tomás, Ed.) Revista Análisis, 51(94), 159-179. https://n9.cl/k0m1ny

Díaz Cabriales, A., López Martínez, R. E., & Bocanegra Vergara, N. (2023). Formación, autopercepción y prospectiva de neuroeducación en los docentes de nivel primaria. Revista UNIMAR, 41(1), 137-149. https://n9.cl/gd9e5

Ensuncho Hoyos, C. F. (2024). Percepción docente sobre el fenómeno de la neuroeducación en una institución pública de Colombia. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 5(1), 77-106. https://n9.cl/zes1a

Espinoza Rodríguez, J. K., Cisneros León, J. C., & Valverde Pereira, A. M. (2022). Neurodidáctica, alternativa de innovación aplicada a estudiantes de educación superior, en el periodo del 2017-2021. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(24), 1162 - 1175. https://n9.cl/5vu05

Figueroa Cahn-Speyer, M. J., García Jaramillo, S., Maldonado Carrizosa, D., Rodríguez Orgales, C, & Saavedra Pineda, A. M. (2018). La profesión docente en Colombia: normatividad, formación, selección y evaluación. Documentos de Trabajo. Bogotá D. C., Colombia: Escuela de Gobierno Alberto Lleras Camargo, Universidad de los Andes. https://n9.cl/2vjxy

Figueroa, C., & Farnum, F. (2020). La neuroeducación como aporte a las dificultades del aprendizaje en la población infantil. Una mirada desde la psicopedagogía en Colombia. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 17-26. https://n9.cl/6gvqb

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación - Icfes. (2020). Informe Nacional de Resultados para Colombia - PISA 2018 . Bogotá: Icfes. https://n9.cl/wqwpcb

Jiménez Pérez, E. H., López Rodríguez del Rey, M. M., & Herrera González, D. (2019). La neurociencia en la formación inicial de docentes. Revista Conrado, 15(67), 241-249. https://n9.cl/qq7s8

Ministerio de Educación Nacional . (2022). La formación docente en Colombia: nota técnica. Bogotá. D. C.: Coalición Latinoamericana para la Excelencia Docente, Universidad de los Andes & Universidad de La Sabana. https://n9.cl/2vjxy

Morgado, C., Aldana Zavala, J., & Isea Argüelles, J. (2019). Gerencia transformacional desde el accionar docente directivo para el abordaje del Contexto Escolar. CIENCIAMATRIA, 5(9), 48-72. https://doi.org/10.35381/cm.v5i9.99

Narváez Fernández, V. J. (2018). Neurociencia y Educación: análisis teórico de los aportes. CEDOTIC. Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación., 3(2), 104-124. https://n9.cl/aryr6f

Pérez Gamboa, A. J., Rodríguez Torres, E. & Camejo Pérez, Y. (2023). Fundamentos de la atención psicopedagógica para la configuración del proyecto de vida en estudiantes universitarios. Educación y Sociedad, 21(2), 67–89. https://doi.org/10.5281/zenodo.7979972

Pherez, G., Vargas, S., & Jerez, J. (2018). Neuroaprendizaje, una propuesta educativa: herramientas para mejorar la praxis del docente. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 18(34), 149-166. https://n9.cl/b57wv

Rodríguez-Torres, E., Pérez-Gamboa, A. J. & Camejo-Pérez, Y. (2023). Formación del liderazgo distribuido en los estudiantes de la carrera Gestión Sociocultural para el Desarrollo. Atenas, (61), e10942, 1-13. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/778

Zuluaga Marín, M., Botero Suaza, J. C., Martínez Romero, A. M., & Lopera Ortega, Y. (2022). Neurodidáctica y pensamiento crítico: perspectivas para la educación actual. Educación y Educadores, 25(2). https://n9.cl/h33zk

Published

2024-07-01

How to Cite

Mejía-Ríos, J., Ochoa-Balcázar, M. A., Peraza Aguirre, J. A., & Zuriaga-Bravo, C. (2024). Analysis of student-teacher communication in university education. EPISTEME KOINONIA, 7(14), 154–173. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4162

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)