Analysis of student-teacher communication in university education
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4162Keywords:
Neuroscience, neuroeducation, learning, training, (UNESCO Thesaurus)Abstract
In current scenarios, neuroeducational training has been gaining relevance in the field of teaching, because it contributes favorably to raise attention and diversity patterns in learners. At the same time, it promotes meaningful learning and helps prevent stress and anxiety. Therefore, the objective of this article is to establish the basis for this type of teacher training in Colombia. The study presents the results of an exploratory transactional study and continues with cross-sectional descriptive empirical research, taking as reference the answers derived from a questionnaire applied to volunteer teachers. Finally, among other elements, the study proposes recommendations that favor the training of Colombian teachers in the topic addressed.
Downloads
References
Araya Pizarro, S. C., & Espinoza Pastén, L. (2020). Aportes desde las neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje en los contextos educativos. Propósitos y Representaciones, 8(1). https://n9.cl/7diqti
Arias Salegio, I. S., & Batista Mainegra, A. (2021). La educación dirige su mirada hacia la neurociencia: retos actuales. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 42-49. https://n9.cl/jr4177
Cobos Velasco, J. C. (2022). El uso de la neurociencia educativa para mejorar los métodos de enseñanza y aprendizaje. Bastcorp International Journal, 1(1), 42-50. https://n9.cl/6ni0u9
de Souza Martins, M., Posada Bernal, S., & Lucio Tavera, P. A. (2019). Neuroeducación: una propuesta pedagógica para la educación infantil. (U. S. Tomás, Ed.) Revista Análisis, 51(94), 159-179. https://n9.cl/k0m1ny
Díaz Cabriales, A., López Martínez, R. E., & Bocanegra Vergara, N. (2023). Formación, autopercepción y prospectiva de neuroeducación en los docentes de nivel primaria. Revista UNIMAR, 41(1), 137-149. https://n9.cl/gd9e5
Ensuncho Hoyos, C. F. (2024). Percepción docente sobre el fenómeno de la neuroeducación en una institución pública de Colombia. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 5(1), 77-106. https://n9.cl/zes1a
Espinoza Rodríguez, J. K., Cisneros León, J. C., & Valverde Pereira, A. M. (2022). Neurodidáctica, alternativa de innovación aplicada a estudiantes de educación superior, en el periodo del 2017-2021. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(24), 1162 - 1175. https://n9.cl/5vu05
Figueroa Cahn-Speyer, M. J., García Jaramillo, S., Maldonado Carrizosa, D., Rodríguez Orgales, C, & Saavedra Pineda, A. M. (2018). La profesión docente en Colombia: normatividad, formación, selección y evaluación. Documentos de Trabajo. Bogotá D. C., Colombia: Escuela de Gobierno Alberto Lleras Camargo, Universidad de los Andes. https://n9.cl/2vjxy
Figueroa, C., & Farnum, F. (2020). La neuroeducación como aporte a las dificultades del aprendizaje en la población infantil. Una mirada desde la psicopedagogía en Colombia. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 17-26. https://n9.cl/6gvqb
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación - Icfes. (2020). Informe Nacional de Resultados para Colombia - PISA 2018 . Bogotá: Icfes. https://n9.cl/wqwpcb
Jiménez Pérez, E. H., López Rodríguez del Rey, M. M., & Herrera González, D. (2019). La neurociencia en la formación inicial de docentes. Revista Conrado, 15(67), 241-249. https://n9.cl/qq7s8
Ministerio de Educación Nacional . (2022). La formación docente en Colombia: nota técnica. Bogotá. D. C.: Coalición Latinoamericana para la Excelencia Docente, Universidad de los Andes & Universidad de La Sabana. https://n9.cl/2vjxy
Morgado, C., Aldana Zavala, J., & Isea Argüelles, J. (2019). Gerencia transformacional desde el accionar docente directivo para el abordaje del Contexto Escolar. CIENCIAMATRIA, 5(9), 48-72. https://doi.org/10.35381/cm.v5i9.99
Narváez Fernández, V. J. (2018). Neurociencia y Educación: análisis teórico de los aportes. CEDOTIC. Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación., 3(2), 104-124. https://n9.cl/aryr6f
Pérez Gamboa, A. J., Rodríguez Torres, E. & Camejo Pérez, Y. (2023). Fundamentos de la atención psicopedagógica para la configuración del proyecto de vida en estudiantes universitarios. Educación y Sociedad, 21(2), 67–89. https://doi.org/10.5281/zenodo.7979972
Pherez, G., Vargas, S., & Jerez, J. (2018). Neuroaprendizaje, una propuesta educativa: herramientas para mejorar la praxis del docente. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 18(34), 149-166. https://n9.cl/b57wv
Rodríguez-Torres, E., Pérez-Gamboa, A. J. & Camejo-Pérez, Y. (2023). Formación del liderazgo distribuido en los estudiantes de la carrera Gestión Sociocultural para el Desarrollo. Atenas, (61), e10942, 1-13. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/778
Zuluaga Marín, M., Botero Suaza, J. C., Martínez Romero, A. M., & Lopera Ortega, Y. (2022). Neurodidáctica y pensamiento crítico: perspectivas para la educación actual. Educación y Educadores, 25(2). https://n9.cl/h33zk
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jennifer Mejía-Ríos, Mónica Araceli Ochoa-Balcázar, Jesús Adolfo Peraza Aguirre, Claudia Zuriaga-Bravo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai