Virtual education and meaningful learning in the area of science and technology in students from Pacasmayo
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.3732Keywords:
Online learning, blended learning, self-study, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The purpose of this research was to establish the relationship between virtual education and meaningful learning. The work was of a basic type, with a quantitative approach and a correlational, non-experimental level. A survey was used as a technique and a Likert-scale as an instrument. The sample consisted of 210 fifth grade students of the institution in the province of Pacasmayo. Cronbach's alpha coefficient was used, following the methodological steps of scientific procedures. The results showed a high level of mastery with respect to virtual education on the sufficient scale (60.5%) and, in significant learning, it was found that 21.9% of the students were at a satisfactory level. In conclusion, there was a high and direct relationship between virtual education and significant learning in students from the province of Pacasmayo.
Downloads
References
Aguilar, M. (2017). Los entornos virtuales de aprendizaje y su pertinencia en las escuelas de Diseño. [Virtual learning environments and their applicability to design schools]. Zincografía, I(2), 35-45. https://n9.cl/bxcot
Barrientos, N., Yáñez, V., Pennanen, C., y Aparicio, C. (2022). Análisis sobre la educación virtual, impactos en el proceso formativo y principales tendencias. [Analysis of virtual education, impacts on the training process and main trends]. Revista De Ciencias Sociales, (Ve), XXVIII(4), 496-511. https://n9.cl/d5c8gc
Begoña, M. (2004). Educación y nuevas tecnologías. Educación a Distancia y Educación Virtual. [Education and new technologies. Distance Education and Virtual Education]. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 9, 209-222. https://n9.cl/cns98
Bustos, A., y Coll, C. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. [Virtual environments as teaching and learning spaces. A psychoeducational perspective for their characterization and analysis]. Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 163-184. https://n9.cl/4eq3
Copari, F. (2014). La enseñanza virtual en el aprendizaje de los estudiantes del instituto superior tecnológico pedro vilcapaza - Perú. [The virtual learning teaching students of superior technology institute Pedro vilcapaza - Peru]. COMUNI@CCION: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 9, 14-21. https://n9.cl/2ihy8
Huanca, J., Supo, F., Sucari, R., y Supo, L. (2020). El problema social de la educación virtual universitaria en tiempos de pandemia, Perú. [Social Issues in virtual higher education during pandemic’s time in Peru]. Revista Innovaciones Educativas, 22(Esp), 115-128. https://n9.cl/tazzj
Lira, R., y Fëdorov, A. (2002). El aprendizaje en-línea: Una experiencia en el Instituto Tecnológico de Costa Rica. [On-line learning: An experience at the Technological Institute of Costa Rica]. Revista Educación, 26(2), 197-212. https://n9.cl/hx6pl
López, H., Chipana, P., Dávila, R., De la Asunción, I., y Vargas, A. (2022). Educación virtual y rendimiento académico de los estudiantes de una universidad limeña en tiempos de pandemia. [Virtual education and academic performance of students at a Limeña university in times of pandemic]. Conrado, 18(88), 402-410. https://n9.cl/noliz
Medina, M. (2012). La educación virtual como herramienta en la orientación educativa. [Virtual education as a tool in educational guidance]. RIDE, 3(5), 48-55. https://n9.cl/qnusr
Miranda, Y. (2022). Aprendizaje significativo desde la praxis educativa constructivista. [Meaningful learning from the constructivist educational praxis]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, VII(13), 72-84. https://n9.cl/mbabn3
Mota, K., Concha, C., y Muñoz, N. (2020). Educación virtual como agente transformador de los procesos de aprendizaje. [Virtual education as a transforming agent of the learning processes]. Revista on Line De Política E Gestão Educacional, 24(3), 1216-1225. https://n9.cl/cvmck
Muñoz, E. (2022). Entorno virtual para el aprendizaje de estudiantes de Educación Secundaria Básica: Mirada prospectiva. [Virtual environment for the learning of students of Basic Secondary Education: Prospective look]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(24), 999-1009. https://n9.cl/wdgbu
Parra, P., y Mejía, E. (2022). El impacto del aprendizaje significativo en la educación del siglo XXI. [The meaningful learning impact in education in the 21st Century]. Revista Cubana de Educación Superior, 41(3), 1-7. https://n9.cl/l0ib3
Rozo, A., y Fagua, A. (2011). Aprendizaje en la educación virtual: análisis desde un contexto situado. [Learning in the virtual education: analysis from a situated context]. Tesis Psicológica, (6), 36-51. https://n9.cl/6wba
Urday, J., y Deroncele, A. (2022). Enseñanza-aprendizaje significativo en un entorno educativo virtual. [Meaningful teaching-learning in a virtual educational environment]. Conrado, 8(86), 322-331. https://n9.cl/dhu8z
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Enrique Aramis Albitres-Mendoza, Kony Luby Duran-Llaro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




