Strategy assessing learning evidence for the efficiency of formative feedback in secondary education
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.3710Keywords:
Educational strategy, evaluation, learning, feedback, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The research determined the influence of the strategy 'valuing evidence of learning in the formative feedback of a Science and Technology competence'. The methodology focused on a quantitative approach and a quasi-experimental design. A population of 175 first-year high school students and a sample of 56 students were considered. At the beginning, 35.5% of the experimental group was in process and 64.5% in achieved, but after the application of the strategy, they improved, placing 22.6% in achieved and 77.4% in outstanding achievement. For the posttest hypothesis test, Mann-Whitney was used, which showed values of z = -5.899 lower than the critical point -1.96 and a significance of 0.000 lower than α = 0.05. Therefore, it is concluded that the strategy 'valuing evidence of learning’ significantly influences the formative feedback of the competency 'explain the physical world' based on knowledge.
Downloads
References
Anijovich, R., y Cappelletti, G. (2021). La retroalimentación formativa: Una oportunidad para mejorar los aprendizajes y la enseñanza. [Formative Feedback: An Opportunity to Improve Learning and Teaching]. Revista de Docencia Universitaria REDU, 21(2021), 81-96. https://n9.cl/jc7hp
Canabal, C., y Margalef, L. (2017). La retroalimentación: la clave para una evaluación orientada al aprendizaje. [The Feedback: a key to learning-oriented assessment]. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(2), 149-170. https://n9.cl/r3urf
Espinoza, E. (2021). Importancia de la retroalimentación formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. [Importance of training feedback in the teaching-learning process]. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 389-397. https://n9.cl/vyz30f
Espinoza, E. (2022). La evaluación de los aprendizajes. [The evaluation of learning]. Conrado, 18(85), 120-127. https://n9.cl/u7yu2
García, E. (2015). La evaluación del aprendizaje: de la retroalimentación a la autorregulación. El papel de las tecnologías. [Assessment of learning: from feedback to self-regulation.The role of technologies]. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 21(2), 1-24. https://n9.cl/ji8n9
Hortigüela, D., Pérez, Á., y Abella, V. (2015). Perspectiva del alumnado sobre la evaluación tradicional y la evaluación formativa. Contraste de grupos en lasmismasasignaturas. [Student perspective about traditional process and formative evaluation. Group contrasts in the same subjects]. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1), 35-48. https://n9.cl/as649
Huayhua, M., Vargas, Y., Avila, C., y Buitron, C. (2021). La retroalimentación formativa una práctica eficaz en tiempos de pandemia. [Formative feedback an effective practice in times of pandemic]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(21), 133-143. https://n9.cl/t9xdp
Joya, M. (2020). La evaluación formativa, una práctica eficaz en el desempeño docente. [Formative evaluation, an effective practice in teaching performance]. Revista Scientific, 5(16), 179-193. https://n9.cl/qa1rd
Lozano, F., y Tamez, L. (2014). Retroalimentación formativa para estudiantes de educación a distancia. [Training feedback for online students]. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(2), 197-221. https://n9.cl/b1afz
Medina, M., y Verdejo, A. (2020). Validez y confiabilidad en la evaluación del aprendizaje mediante las metodologías activas. [Validity and reliability in student learning evaluation throughout active methodologies]. Alteridad, 15(2), 270-283. https://n9.cl/7vd1s
Montenegro, N., Hernández, B., Serrano, M., y Lule, M. (2022). App de gamificación para la retroalimentación formativa en estudiantes de secundaria. [Gamification app for formative feedback in high school students]. Horizontes.Revista De Investigación en Ciencias de la Educación, 6(26), 2019-2030. https://n9.cl/65tw3
Muñoz, M. (2014). Análisis de las prácticas declaradas de retroalimentación en matemáticas, en el contexto de la evaluación, por docentes chilenos. [Analysis of the declared feedback practices in mathematics, in the context of evaluation, by Chilean teachers]. Perspectiva Educacional, 59(2), 111-135. https://n9.cl/ao0z91
Perochena, P., y Matilde, G. (2017). La singularidad según la educación personalizada en la era digital. [Singularity according to personalized education in digital era]. Educación, XXVI(50), 162-181. https://n9.cl/u0ymz
Quezada, S., y Salinas, C. (2021). Modelo de retroalimentación para el aprendizaje: Una propuesta basada en la revisión de literatura. [Feedback model for learning: a proposal based on a review of the literature]. Revista mexicana de investigación educativa, 26(88), 225-251. https://n9.cl/voj1i
Torres, D., Hinojos, J., y Cuevas, O. (2022). El proceso de retroalimentación de tareas de matemáticas en la evaluación formativa de pregrado. [The task feedback process of mathematical tasks in undergraduate formative evaluation]. Areté, 8(16), 123-137. https://n9.cl/3sogc
Vargas, V., Cabrejos, M., y Fernández, B. (2023). Retroalimentación formativa en el desempeño docente. [Formative feedback on teaching performance]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(27), 99-112. https://n9.cl/1z8t7
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Mario Altamirano-Burgos, Joselito Moisés Luján-Miguel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai