Strategy assessing learning evidence for the efficiency of formative feedback in secondary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.3710

Keywords:

Educational strategy, evaluation, learning, feedback, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The research determined the influence of the strategy 'valuing evidence of learning in the formative feedback of a Science and Technology competence'. The methodology focused on a quantitative approach and a quasi-experimental design. A population of 175 first-year high school students and a sample of 56 students were considered. At the beginning, 35.5% of the experimental group was in process and 64.5% in achieved, but after the application of the strategy, they improved, placing 22.6% in achieved and 77.4% in outstanding achievement. For the posttest hypothesis test, Mann-Whitney was used, which showed values of z = -5.899 lower than the critical point -1.96 and a significance of 0.000 lower than α = 0.05. Therefore, it is concluded that the strategy 'valuing evidence of learning’ significantly influences the formative feedback of the competency 'explain the physical world' based on knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anijovich, R., y Cappelletti, G. (2021). La retroalimentación formativa: Una oportunidad para mejorar los aprendizajes y la enseñanza. [Formative Feedback: An Opportunity to Improve Learning and Teaching]. Revista de Docencia Universitaria REDU, 21(2021), 81-96. https://n9.cl/jc7hp

Canabal, C., y Margalef, L. (2017). La retroalimentación: la clave para una evaluación orientada al aprendizaje. [The Feedback: a key to learning-oriented assessment]. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(2), 149-170. https://n9.cl/r3urf

Espinoza, E. (2021). Importancia de la retroalimentación formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. [Importance of training feedback in the teaching-learning process]. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 389-397. https://n9.cl/vyz30f

Espinoza, E. (2022). La evaluación de los aprendizajes. [The evaluation of learning]. Conrado, 18(85), 120-127. https://n9.cl/u7yu2

García, E. (2015). La evaluación del aprendizaje: de la retroalimentación a la autorregulación. El papel de las tecnologías. [Assessment of learning: from feedback to self-regulation.The role of technologies]. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 21(2), 1-24. https://n9.cl/ji8n9

Hortigüela, D., Pérez, Á., y Abella, V. (2015). Perspectiva del alumnado sobre la evaluación tradicional y la evaluación formativa. Contraste de grupos en lasmismasasignaturas. [Student perspective about traditional process and formative evaluation. Group contrasts in the same subjects]. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1), 35-48. https://n9.cl/as649

Huayhua, M., Vargas, Y., Avila, C., y Buitron, C. (2021). La retroalimentación formativa una práctica eficaz en tiempos de pandemia. [Formative feedback an effective practice in times of pandemic]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(21), 133-143. https://n9.cl/t9xdp

Joya, M. (2020). La evaluación formativa, una práctica eficaz en el desempeño docente. [Formative evaluation, an effective practice in teaching performance]. Revista Scientific, 5(16), 179-193. https://n9.cl/qa1rd

Lozano, F., y Tamez, L. (2014). Retroalimentación formativa para estudiantes de educación a distancia. [Training feedback for online students]. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(2), 197-221. https://n9.cl/b1afz

Medina, M., y Verdejo, A. (2020). Validez y confiabilidad en la evaluación del aprendizaje mediante las metodologías activas. [Validity and reliability in student learning evaluation throughout active methodologies]. Alteridad, 15(2), 270-283. https://n9.cl/7vd1s

Montenegro, N., Hernández, B., Serrano, M., y Lule, M. (2022). App de gamificación para la retroalimentación formativa en estudiantes de secundaria. [Gamification app for formative feedback in high school students]. Horizontes.Revista De Investigación en Ciencias de la Educación, 6(26), 2019-2030. https://n9.cl/65tw3

Muñoz, M. (2014). Análisis de las prácticas declaradas de retroalimentación en matemáticas, en el contexto de la evaluación, por docentes chilenos. [Analysis of the declared feedback practices in mathematics, in the context of evaluation, by Chilean teachers]. Perspectiva Educacional, 59(2), 111-135. https://n9.cl/ao0z91

Perochena, P., y Matilde, G. (2017). La singularidad según la educación personalizada en la era digital. [Singularity according to personalized education in digital era]. Educación, XXVI(50), 162-181. https://n9.cl/u0ymz

Quezada, S., y Salinas, C. (2021). Modelo de retroalimentación para el aprendizaje: Una propuesta basada en la revisión de literatura. [Feedback model for learning: a proposal based on a review of the literature]. Revista mexicana de investigación educativa, 26(88), 225-251. https://n9.cl/voj1i

Torres, D., Hinojos, J., y Cuevas, O. (2022). El proceso de retroalimentación de tareas de matemáticas en la evaluación formativa de pregrado. [The task feedback process of mathematical tasks in undergraduate formative evaluation]. Areté, 8(16), 123-137. https://n9.cl/3sogc

Vargas, V., Cabrejos, M., y Fernández, B. (2023). Retroalimentación formativa en el desempeño docente. [Formative feedback on teaching performance]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(27), 99-112. https://n9.cl/1z8t7

Published

2024-02-01

How to Cite

Altamirano-Burgos, J. M., & Luján-Miguel, J. M. (2024). Strategy assessing learning evidence for the efficiency of formative feedback in secondary education. EPISTEME KOINONIA, 7(1), 40–56. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.3710

Issue

Section

De Investigación