Theater and healthy coexistence in educational institutions
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.2216Keywords:
School climate, school environment, educational environment, theater, school theater. (UNESCO Thesaurus).Abstract
Today more than ever it is necessary to search for scenarios for a healthy, harmonious and non-violent school coexistence, since this affects the quality of life of all those who live in educational institutions. Therefore, this article is oriented to describe the theater as a tool to promote a climate of healthy coexistence. The methodology was of the documentary type with bibliographic design, therefore, the expected documents were selected following the criteria that they were academic-scientific productions, in electronic format and in Spanish. Finally, it can be stated that school daily life can be characterized by manifesting a toxic or nutritious school climate, which energizes, in one way or another, the different interrelationships and interactions that occur in educational institutions. However, in either of these two scenarios, theater is presented as a key tool to overcome toxic environments and generate spaces for healthy coexistence.
Downloads
References
Alonso, J. (2002). La estructura dramática. [The dramatic structure]. Revista de la asociación de autores de teatro,10, 4-9. Recuperado https://www.aat.es/pdfs/drama10.pdf
Blanco, P. (2001). El teatro de aula como estrategia pedagógica. [Classroom theater as a pedagogical strategy]. Recuperado de https://acortar.link/7Km1cJ
Cázares, L., et al. (1999). Técnicas actuales de investigación documental. [Current documentary research techniques]. Recuperado de https://acortar.link/e5KCfo
Ccolque, H. y Chayña, E. (2014). Nivel de Conocimiento y Uso del Teatro Escolar de los Profesores de Educación Inicial del Distrito de Pampamarca, Provincia de Canas - Cusco – 2013. [Level of Knowledge and Use of the School Theater of the Teachers of Initial Education of the District of Pampamarca, Province of Canas - Cusco – 2013]. [Tesis de especialización]. Recuperado de https://acortar.link/9QgTOK
Chalco, J. y Abarca, E. (2021). El Teatro como Estrategia Educativa y el desarrollo de la Inteligencia Emocional en estudiantes de secundaria del Cusco. [Level of Knowledge and Use of the School Theater of the Teachers of Initial Education of the District of Pampamarca, Province of Canas - Cusco – 2013]. Revista Aportes de la Comunicación y la Cultura, (31), 93-108. Recuperado de https://acortar.link/HykJ9v
Díaz, S. y Sime, L. (2016). Convivencia escolar: una revisión de estudios de la educación básica en Latinoamérica. [School coexistence: a review of studies on basic education in Latin America]. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (49), 125-145. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1942/194247574008.pdf
Etimologías dechile.net (s/f). Teatro. [Theater]. En Diccionario etimológico de la lengua castellana dechile.net. Recuperado de http://etimologias.dechile.net/?teatro
García, M. (2003). Inteligencia Emocional. [Emotional Intelligence]. Umbral, Revista de Educación, Cultura y Sociedad, 3(4), 143-148. Recuperado de https://acortar.link/aWh42N
Garzón, N. (2015). Didáctica del Teatro Escolar: Como desarrollar las artes escénicas en la escuela. [Didactics of the School Theatre: How to develop the scenic arts in the School]. Recuperado de https://acortar.link/OoNXQc
Gázquez, J., Pérez, M. y Carrión, J. (2011). Clima escolar y resolución de conflictos según el alumnado: un estudio europeo. [School climate and conflict resolution according to the student body: a European study]. Revista de Psicodidáctica, 16(1), 39-58. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/175/17517217003.pdf
Lima, A. (2020). El teatro como una herramienta para el desarrollo humano. [Theater as a tool for human Development]. Recuperado de http://repositorio.iberopuebla.mx/handle/20.500.11777/4631
Mendoza, J. (2017). Sobre teatro y lo indefinible: Una perspectiva sobre la des-limitación del teatro. [On theater and the indefinable: A perspective on the de-limitation of the theater]. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(12), 289-298. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6224547
Milicic, N. y Arón, A. (2000). Climas sociales tóxicos y climas sociales nutritivos para el desarrollo personal en el contexto escolar. [Toxic social climates and nutritious social climates for personal development in the school context]. Psykhe, 9(2), 117-123. Recuperado de http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20495/16957
Pérez, D. y Puentes, A. (2022). Clima Escolar: Conceptualización y variables. [School Climate: Conceptualization and variables]. Revista Pensamiento y Acción, 32, 51-71. Recuperado de https://acortar.link/NKqgrT
Riso, J. (2015). Técnicas de Investigación Documental. [Documentary Research Techniques]. Recuperado de https://repositorio.unan.edu.ni/12168/1/100795.pdf
Ramírez, R., et al. (2021). Inteligencia social y liderazgo resonante. [Social intelligence and resonant leadership]. Recuperado de http://memoriascimted.com/wp-content/uploads/2021/01/Inteligencia-social-y-liderazgo-resonante.pdf
Sandoval, M. (2014). Convivencia y clima escolar: claves de la gestión del conocimiento. [Coexistence and school climate: keys to knowledge management]. Última Década, (41), 153-178. Recuperado de https://www.scielo.cl/pdf/udecada/v22n41/art07.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai