Relevance of a master's degree in arts pedagogy in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v5i10.1873Keywords:
Educational research, educational indicators, educational needs, educational opportunities. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The opening of a new graduate program for graduates in Arts and Humanities Pedagogy in the central zone of Ecuador, is presented as an opportunity for the National University of Chimborazo (UNACH), in its mission to strengthen the articulation of the institution with the social, productive and cultural sectors, to contribute to local, regional and national sustainable development, thus contributing to the improvement of the quality of life. The objective of this research is to analyze the relevance for the creation of a graduate program for zone 3 of Ecuador. To do so, it is necessary to start from a study of relevance from the holistic approach fully embraced in the Educational Model of the UNACH, which seeks to determine aspects related to the main axes for the current training demanded by society and especially education, where the actions of this professional will have a hold.
Downloads
References
Banco Interamericano de Desarrollo (2019). El futuro del trabajo en América Latina y el Caribe [The future of work in Latin America and the Caribbean]. Recuperado de https://n9.cl/qun3z
Bolaños-Logroño, P., & Herrera-Latorre, P. (2016). Estudio de pertinencia de la carrera de “pedagogía de las artes” [Relevance study of the "arts pedagogy" degree program]. Revista San Gregorio, 0(14), 32-45. doi: http://dx.doi.org/10.36097/rsan.v0i14.241
Centros para el control y la prevención de enfermedades. (2020). Recuperado de https://www.cdc.gov/spanish/index.html
Condor-Bermeo, V. (2018). Influencia de la reforma de Córdova en la universidad ecuatoriana [Influence of the reform of Cordova in the ecuadorian university]. Conrado, 14(63), 15-19.
Consejo de Educación Superior. (2021). Plataforma de presentación y aprobación de proyectos de carreras y programas de las instituciones de educación superior del Ecuador [Higher Education System Personnel Career and Grading Regulations-RPC-SE-19-No.055-2021]. Recuperado de https://n9.cl/5lqao
Consejo de Educación Superior. (2021). Reglamento de Carrera y Escalafón del personal del sistema de Educación Superior-RPC-SE-19-No.055-2021 [Higher Education System Personnel Career and Grading Regulations-RPC-SE-19-No.055-2021]. Quito, Ecuador: Autor.
El Comercio. (2018). En las clases de arte faltan especialistas [Art classes lack specialists]. Recuperado de https://n9.cl/rnmlc
Joubert, L. (2002). La Ciencia y el arte: nuevos paradigmas en educación y salidas profesionales [Science and art: new paradigms in education and career opportunities]. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000129758_spa
Ministerio de Cultura y Patrimonio. (2021). Registro Único de Artistas y Gestores Culturales [Sole Registry of Artists and Cultural Managers]. Ecuador. Recuperado de https://n9.cl/w0qru
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro [Science and art: new paradigms in education and career opportunities]. Francia: UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000117740_spa
Organización de las Naciones Unidas para la Educación de Ciencias y la Cultura. (2012). Indicadores UNESCO de cultura para el desarrollo [UNESCO Culture for Development Indicators]. Recuperado de https://n9.cl/es9ft
Organización de las Naciones Unidas para la Educación de Ciencias y la Cultura, UNESCO. (2021). Caminos hacia 2050 y más allá. UNESCO Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Caracas, Venezuela. Recuperado de https://n9.cl/sfrub
Proaño-Sánchez, A., Navarrete Ortiz, F., Valencia Vélez, S. (2017). Educación Cultural y Artística EGB Media 7 [Cultural and Artistic Education EGB Media 7]. Academia Editores Acededitores.
Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2021). Plan de Creación de Oportunidades 2021-2025 [Opportunity Creation Plan 2021-2025]. Quito, Ecuador. Recuperado de https://n9.cl/8imkc
Tünnermann-Bernheim, C. (2008). La calidad de la educación superior y su acreditación. La experiencia centroamericana [The quality of higher education and its accreditation. The Central American experience]. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 13(2),313-336. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=219114873005
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai