Educational inclusion. A look at an epistemological horizon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v5i10.1860

Keywords:

Inclusive education, educational philosophy, ethics. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The current research aims to analyze educational inclusion, a look towards an epistemological horizon. It is a descriptive review article, since it is a bibliographic study in which the information published on the subject of educational inclusion has been compiled, analyzed, synthesized and discussed. To define educational inclusion is to speak of a vindictive response, as a patch to somehow amend the range of inequalities and inequities that have arisen as a product of the same capitalist system, which has promoted standards that have achieved divisions and social stratifications. Thus, inclusion is seen as a process to create equal opportunities, with the respective methodological and political limitations reviewed so far.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albrecht, G. & Levy, J. (1981). Constructing disabilities as social problems, en G. Albrecht (Ed.): Cross national rehabilitation policies: A sociological perspective. London: Sage Library of Social Research.

Córdoba, M. E. & Vélez‒De La Calle, C. (2016). La alteridad desde la perspectiva de la transmodernidad de Enrique Dussel [Otherness from the perspective of Enrique Dussel's transmodernity]. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (2), pp. 1001-1015. Recuperado desde http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v14n2/v14n2a09.pdf

Dussel, E. (1974). Método para una filosofía de la liberación. Superación analéctica de la dialéctica hegeliana [Method for a philosophy of liberation. Analytic overcoming of the Hegelian dialectic]. Salamanca: Sígueme

Dussel, E. (1980). Filosofía ética latinoamericana [Latin American ethical philosophy]. Bogotá, D. C.: Universidad Santo Tomás.

Dussel, E. (2001). El “giro descolonizador” desde el pueblo y hacia la segunda emancipación [The "decolonizing turn" from the people and towards the second emancipation second emancipation]. Recuperado desde https://n9.cl/2s31g

Etchebehere, P. (2010). Alteridad y vínculos según Viktor Frankl; del alter ego al alter tú [Alterity and bonding according to Viktor Frankl; from alter ego to alter you]. Nous, (14), 89‒98. Recuperado de https://n9.cl/zkackt

Gonfiantini, V. (2015). Prólogo. In: Yanes Guzmán, J. Complejidad y calidad de la educación [Prologue. In: Yanes Guzmán, J. Complexity and quality of education.]. Santiago de Chile: RIL. p. 5-8. Recuperado desde https://n9.cl/sjej4

González, F. (2009). Alteridad y su itinerario desde las perspectivas multidisciplinares [Alterity and its itinerary from a multidisciplinary perspective]. Reflexiones, 88(1), 119‒135. Recuperado de: http://www.redalyc.org/ pdf/729/72912559009.pdf

Gorodokin, I. C. (2006). La formación docente y su relación con la epistemología [Teacher training and its relation to epistemology]. Revista Iberoamericana De Educación, 37(5), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie3752691

Idareta-Goldaracena, F., & Úriz-Pemán, M. (2012). Aportaciones de la ética de la alteridad de E. Lévinas y la ética del cuidado de C. Gilligan a la intervención en trabajo social. Alternativas [Contributions of E. Lévinas' ethics of otherness and C. Gilligan's ethics of care to social work intervention. Alternatives]. Cuadernos de Trabajo Social, 0(19), 33-44. https://doi.org/10.14198/ALTERN2012.19.02

Maturana, H. (1994). El sentido de lo humano [The sense of the human]. Santiago de Chile: Dolmen.

Morin, E. (2000). La méthode I. La nature de la nature. París: Seuil.

Palacios, A. (2008). El modelo social de discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad [The social model of disability: origins, characterization and embodiment in the International Convention on the Rights of Persons with Disabilities with Disabilities]. Recuperado de https://n9.cl/fw1c

Pincheira-Muñoz, L. (2021). Las relaciones de otredad, alteridad e inclusión identitaria cultural de estudiantes inmigrantes en espacios escolares municipalizados en la región metropolitana [The relationships of otherness, otherness and cultural identity inclusion of immigrant students in municipal school spaces in the metropolitan region]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(2), 355-369. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000200355

Popkewitz, T. & Brennan, M. (Eds.) (2000). El desafío de Foucault. Discurso, conocimiento y poder en la educación [Foucault's challenge. Discourse, knowledge and power in education]. Barcelona, España: Pomares-Corredor.

Pozzoli, M. (2006). El sujeto de la complejidad [The subject of complexity]. Polis [En línea]. http://journals.openedition.org/polis/4921

Pujolás, P. (2009). 9 ideas claves. El aprendizaje cooperativo [9 key ideas. Cooperative learning]. Barcelona, España: Graó.

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurecentrismo y América Latina [Coloniality of power, eurecentrism and Latin America]. Buenos Aires: Taller de Gráficas y Servicios. Recuperado de https://n9.cl/ubo4d

Retamozo, M. (2017). Epistemología de las ciencias sociales en la filosofía de la liberación de Enrique Dussel [Social science epistemology on Enrique Dussel philosophy of liberation]. Cinta de moebio, (60), 339-345. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2017000300339

Rivas-Urrego, G., Urrego, A. J., & Araque Escalona, J. C. (2020). Paulo Freire y el pensamiento crítico: Palabra y acción en la pedagogía universitaria [Paulo Freire and critical thinking: Word and action in university pedagogy]. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(2), 293–307. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i2.1331

Schalock, R. (1999). Hacia una nueva concepción de la discapacidad [Towards a new conception of disability]. Siglo Cero, enero- febrero, pp. 5-29.

UNESCO (2015). Documento de discusión preparado para el Foro Internacional sobre Inclusión y Equidad en la Educación «Todas y todos los estudiantes cuentan» [Discussion paper prepared for the International Forum on Inclusion and Equity in Education "Every Student Counts"]. Recuperado desde https://n9.cl/z6chp

Uribe-Sánchez, J. (2009). El pensamiento complejo de Edgar Morin, una posible solución a nuestro acontecer político, social y económico [Edgar Morin's complex thinking, a possible solution to our political, social and economic situation]. Espacios Públicos, 12(26),229-242. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67612145012

Published

2022-07-01

How to Cite

Valarezo-Cueva, A. S., Sánchez-Pastor, F. M., & Aldeán-Riofrío, M. I. (2022). Educational inclusion. A look at an epistemological horizon. EPISTEME KOINONIA, 5(10), 29–43. https://doi.org/10.35381/e.k.v5i10.1860

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)