Environmental education for the formation of a sustainable ecological culture
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1792Keywords:
Environmental education, ecology, training. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The general objective of the research was to analyze environmental education for the formation of a sustainable ecological culture. The present research was developed under the positivist paradigm, in this sense the quantitative one was chosen, framed from a documentary-bibliographic design, since a series of data to the investigated topic is analyzed and studied, which intends to investigate what has been reached and registered by other researchers, in printed and electronic sources, among other bibliographic references that support this documentary inquiry. Likewise, the study population is made up of theses, journals, refereed works, forming the theoretical body. The analytical-synthetic method is also proposed. It is concluded that it is essential to encourage active, cooperative and integral intervention in the environmental occurrence as a link of understanding of social phenomena, to stimulate critical knowledge about real scenarios, promoting and developing sustainable actions through the promotion of values and culture for nature and life.
Downloads
References
Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. [The Research Project. Introduction to scientific methodology]. Caracas. Venezuela. 5ª Edición. Editorial Episteme.
Balletbó Fernández, J. C. (2021). Aproximación a la educación ambiental para el desarrollo sostenible desde los procesos transversales. [Approach to environmental education for sustainable development from transversal processes]. Arandu UTIC, 8(1), 29–42. Recuperado de: https://n9.cl/bpz96u
Cantú Martínez, P. C. (2018). Desarrollo sustentable: cultura, patrimonio cultural y natural en México. [Sustainable development: culture, cultural and natural heritage in México] Turismo y Sociedad, 23, 25–40. https://doi.org/10.18601/01207555.n23.02
Cumba, E. A. (2020). La educación ambiental en los medios televisivos. Estudio de caso: Oromar TV. [Environmental education in television media. Case study: Oromar TV] Alteridad, 15(1), 125-138. https:// doi.org/10.17163/ alt. v15n1.2020.10.
Flores, R. (2015). Educación Ambiental para la Sustentabilidad en la Educación Secundaria. [Environmental Education for Sustainability in Secondary Education]. Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 546-566. Recuperado de: https://n9.cl/gva8v
Flórez Yepes, G. (2015) La educación ambiental y el desarrollo sostenible en el contexto colombiano. [Environmental Education and Sustainable Development in the Colombian Context]. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal), 19(3);1-12. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.19-3.5
Gudynas, E. (2009). Desarrollo sostenible: posturas contemporáneas y desafíos en la construcción del espacio urbano. [ Sustainable development: contemporary positions and challenges in the construction of urban space]. Vivienda Popular, (18), 12-19. Montevideo: Facultad de Arquitectura. Recuperado de: https://n9.cl/1t8qc
Hernández González, N., Méndez Santos, I., y Ricardo Marrero, D. (2020). Una perspectiva ética de la formación ambiental del docente de biología. [ An ethical perspective on the environmental education of biology teachers]. Transformación, 16(2), 311-328. Recuperado de: https://n9.cl/d5som
Madroñero Palacios, S., y Guzmán Hernández, T. (2018). Desarrollo sostenible. Aplicabilidad y sus tendencias. [ Sustainable development. Applicability and trends] Revista Tecnología en Marcha, 31(3), 122-130. https://dx.doi.org/10.18845/tm.v31i3.3907
Martínez Conde, F. E., y Sánchez Arce, L. R. (2019). La cuestión ambiental en la contemporaneidad y su nexo con la educación. [ The environmental issue in contemporary times and its link to education]. Revista Conrado, 15(70), 120-128. Recuperado de: https://n9.cl/v0knt
Matos, B. B. y Flores, M. A. (2016). Educación ambiental para el desarrollo sostenible del presente milenio. [Environmental education for the sustainable development of the present millennium] Ecoe Ediciones.
Mora Zapater, J. y De La Cruz, J. (2020). La Educación Ambiental como catalizador del desarrollo sostenible en la educación superior 2015 – 2020. Revisión Sistemática. [Environmental Education as a catalyst for sustainable development in higher education 2015 – 2020]. Systematic Review In Crescendo, 11(4), 443-462. DOI: https://doi.org/10.21895/incres.2020.v11n4.03
Rodríguez, A. y Pérez, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. [ Scientific methods of inquiry and knowledge construction.] Revista EAN, 82,179-200. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647
Salas Canales, H. (2021). Educación ambiental y su contribución al cuidado y protección del ecosistema. [Environmental education and its contribution to the care and protection of the ecosystem] Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 21(21), 229-246. Recuperado de: https://n9.cl/t39os
Simões Cacuassa, A., Yanes López, G., y Álvarez Díaz, M. (2019). Transversalidad de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. [ Mainstreaming environmental education for sustainable development]. Revista Universidad y Sociedad, 11(5), 25-32. Recuperado de: https://n9.cl/3r9pm
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai