Virtual Learning Environments for teaching accounting to technical baccalaureate students
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1681Keywords:
Educational technology, educational software, computer assisted instruction. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The purpose of this study is to determine the effectiveness of the use of a Virtual Learning Environment (VLE) for the teaching of accounting to students of the Technical Baccalaureate in Accounting of the "Manta" Fiscal Educational Unit. It was an explanatory study with a pre- and post-test design for an intervention group. The bilateral significance value at the post-test moment indicates a result of 0.2 compared to 0 at the pre-test moment, showing that there was a statistical change between both moments, which affirms that the use of a Virtual Learning Environment (VLE) for the teaching of accounting was effective. Four fundamental aspects should be taken care of: the publication of the study material, communication between teachers and students, encouraging collaborative work and taking care of the organization of the subject; so that the student's experience is enjoyable and motivated to learn the subject of accounting.
Downloads
References
Arroyo-Vera, Z., Fernández Prieto, S., Barreto Zambrano, L., & Paz Enrique, L. (2018). Entornos virtuales de aprendizaje en comunidades de práctica de docentes universitarios del Ecuador [Virtual learning environments in communities of practice of university teachers in Ecuador]. Revista Ensayos Pedagógicos, 13(2), 185-200. https://doi.org/10.15359/rep.13-2.9
Bustos-López, H., & Gómez-Zermeño, M. (2018). La competencia digital en docentes de preparatoria como medio para la innovación educativa [Digital competence in high school teachers as a means for educational innovation.]. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (26), 66-86.
Cangrejo-Patarroyo, J. D. (2018). Los docentes, los estudiantes y las NTIC: una nueva visión del uso de las tecnologías en el aula de clases [Teachers, students and NICT: a new vision of the use of technologies in the classroom]. Entornos, 31(1), 231-237. https://doi.org/10.25054/01247905.1791
Díaz-Díaz, F., & Castro-Arévalo, A. (2017). Mentalidad virtual: requisitos para un diseño tutoral en la educación a distancia de la Contabilidad [Virtual Mentality: Requirements for Designing Tutorship in Distance Education Accounting Degree]. Cofin Habana, 11(2), 57-68.
Díaz-Vera, J. P., Ruiz-Ramírez, A. K., & Egüez Cevallos, C. (2021). Impacto de las TIC: desafíos y oportunidades de la Educación Superior frente al COVID-19 [Impact of ICTs: Challenges and Opportunities for Higher Education in the face of COVID-19]. Revista Científica UISRAEL, 8(2), 113–134. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.448
Navarrete-Mendieta, G., & Mendieta-García, R. C. (2018). Las TIC y la educación ecuatoriana en tiempos de internet: breve análisis [ICTs and Ecuadorian education in times of Internet: a brief analysis]. Espirales Revista Multidisciplinaria De investigación, 2(15). https://doi.org/10.31876/re.v2i15.220
Padín, M., & Suarez-Kimura, E. (2019). Estrategias virtuales para apoyar la formación permanente del ejercicio de la profesión contable [Virtual strategies to support continuing education in the practice of the accounting profession]. Conference Proceedings CIVINEDU 2019 (págs. 20-24). Madrid: REDINE. Recuperado de http://www.civinedu.org/wp-content/uploads/2019/12/CIVINEDU2019.pdf
Pérez, C., Suárez, R., & Rosillo, N. (2018). La educación virtual interactiva, el paradigma del futuro [Interactive virtual education, the paradigm of the future]. Atenas, 4(44), 144-151. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/4780/478055154009/
Pérez-Gómez, J, & Cuecuecha-Mendoza, A. (2019). El efecto de usar YouTube como apoyo didáctico en calificaciones de microeconomía [The effect of using YouTube as a didactitc support on microeconomy’s grades]. Apertura (Guadalajara, Jal.), 11(2), 22-39. https://doi.org/10.32870/ap.v11n2.1650
Provasi, M., & Martinefski, M. (2018). El rol del aula virtual en la enseñanza de la contabilidad [The role of the virtual classroom in accounting education]. Anales de las XXXIX jornadas universitarias de contabilidad, 2(1), 269-287. ISSN 2618-3463. Recuperado de https://n9.cl/wmvxj
Roque-Rodríguez, E. (2020). Tutoriales de Youtube como estrategia de aprendizaje no formal en estudiantes universitarios [Youtube tutorials as a non-formal learning strategy for university students]. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), e056. https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.797
Suarez-Kimura, E.B., & Padín, M.B. (2019). Estrategias pedagógicas para facilitar la comprensión de contenidos contables a través de entornos virtuales en Argentina [Pedagogical strategies to facilitate the understanding of accounting contents through virtual environments in Argentina]. En REDINE (Ed.), Estrategias y metodologías didácticas: perspectivas actuales. (pp. 110-117). Eindhoven, NL: Adaya Press. http://www.adayapress.com/wp-content/uploads/2019/05/Estrat12.pdf
Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., & Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador [Education in times of pandemic: reflections of students and professors on virtual university education in Spain, Italy and Ecuador]. Revista Latina De Comunicación Social, (78), 19-40. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai