Use of virtual learning objects focused on language and literature teaching
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1671Keywords:
Educational technology, computer uses in education, latin american literature. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The general objective of the study was to analyze the incidence of the use of Virtual Learning Objects as a didactic tool in the teaching-learning process of the subject language and literature in first year high school students of the Unidad Educativa Fiscal Manta, located in the city of Manta, province Manabí - Ecuador. We worked with a descriptive and transversal quantitative methodology with a non-experimental design, in a population of 73 students of the first year of technical high school. The use of OVA improved the students' academic performance; according to data from the surveys conducted, 84% revealed that their grades improved due to the use of these tools. Also, 97.26% indicated that the use of the Internet is very important for educational processes. OVA are modern tools, to improve the teaching - learning process, these motivate students to improve academically.
Downloads
References
Anchundia, M. (2021). Estrategias de motivación a la lectura digital en tiempos de emergencia sanitaria. Caso: carrera de bibliotecología, documentación y archivo de la utm [Motivational strategy for digital reading in times of health emergency. Case: library science career, documentation and archive of utm]. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 6(1), 120-128. https://doi.org/10.5281/zenodo.5513114
Carrillo-Ríos, S. L., Tigre Ortega, F. G., Tubón Nuñez, E. E., & Sánchez Villegas, D. S. (2019). Objetos Virtuales de Aprendizaje como estrategia didáctica de enseñanza aprendizaje en la educación superior tecnológica [Virtual Learning Objects as a didactic strategy for teaching and learning in technological higher education.]. RECIMUNDO, 3(1), 287-304. https://doi.org/10.26820/recimundo/3.(1).enero.2018.287-304
Cascales-Martínez, A., & Carrillo García, M. E. (2020). Desarrollo del lenguaje y el uso de las TIC en escuelas infantiles: percepción de los docentes [Language development and the use of ICT in children’s schools: teachers’ perception]. ENSAYOS. Revista De La Facultad De Educación De Albacete, 35(2), 71-86. https://doi.org/10.18239/ensayos.v35i2.2337
Contrino, J. (2016) Instructional Learning Objects in the Digital Classroom: Effectively Measuring Impact on Student Success. Journal of Library & Information Services in Distance Learning, 10(3-4), 186-19. https://doi.org/10.1080/1533290X.2016.1206786
Flores-López, E. I. (2021). Estado del arte de la investigación sobre didáctica de la lengua escrita en textos argumentativos [State of the art of research on the didactics of written language in argumentative texts.]. Revista Lengua Y Literatura, 7(2), 38–51. Recuperado a partir de https://revistalenguayliteratura.unan.edu.ni/index.php/RLL/article/view/104
García-Robelo, O, Cáceres Mesa, M, Veytia Bucheli, M, Cisneros Herrera, J, & León González, J. (2020). Uso de un objeto virtual del aprendizaje para desarrollar competencias de investigación en educación superior [Use of a virtual learning object to develop research skills in higher education]. MediSur, 18(2), 154-160.
González-Ramírez, C. M. (2018). Contribuciones de los usos didácticos de las TIC para la formación literaria de jóvenes lectores [Contributions of the didactic uses of ICT for the literary education of young readers.]. Aula De Encuentro, 20(2). https://doi.org/10.17561/ae.v20i2.2
Lanuza-Gámez, F. I., Rizo Rodríguez, M., & Saavedra Torres, L. E. (2018). Uso y aplicación de las TIC en el proceso de enseñanza- aprendizaje [Use and application of ICTs in the teaching-learning process]. Revista Científica De FAREM-Estelí, (25), 16–30. https://doi.org/10.5377/farem.v0i25.5667
Martí-Climent, A., & García-Vidal, P. (2021). Gamificación y TIC en la formación literaria. Una propuesta didáctica innovadora en Educación Secundaria [Gamification and ICT in literary education. An innovative didactic proposal in Secondary Education.]. Didáctica. Lengua y Literatura, 33, 109-120. https://doi.org/10.5209/dida.77660
Martínez-Palmera, O, Combita-Niño, H, & De-La-Hoz-Franco, E. (2018). Mediación de los Objetos Virtuales de Aprendizaje en el Desarrollo de Competencias Matemáticas en Estudiantes de Ingeniería [Mediation of Virtual Learning Objects in the Development of Mathematical Competences in Engineering Students]. Formación universitaria, 11(6), 63-74. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000600063
Meza-Mendoza, Y. G., & Gallegos-Macías, M. R. (2021). Uso creativo de las TIC en el desarrollo de las destrezas matemáticas [Creative use of ICT in the development of mathematical skills.]. REVISTA CIENTÍFICA MULTIDISCIPLINARIA ARBITRADA YACHASUN - ISSN: 2697-3456, 5(9 Ed. esp.), 105-118. https://doi.org/10.46296/yc.v5i9edespsoct.0114
Ramírez-Ramírez, L. N., Claudio-Martínez, C., & Ramírez-Arias, V. (2020). Usabilidad de las TIC en la Enseñanza Secundaria: Investigación-Acción con Docentes y Estudiantes de México [ICT Usability in Secondary Education: Action Research with Teachers and Students in Mexico.]. Revista Científica Hallazgos21, 5(1), 85–101. Recuperado a partir de https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/401
Ripalda, V, Macías, J, & Sánchez Mata, M. (2020). Rincón de lectura, estrategia en el desarrollo del lenguaje [Reading corner, language development strategy]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(14), 127-138.
Rodríguez-Muñoz, F. J., & Ruiz-Domínguez, M. del M. (2021). A competência digital dos professores de literatura no ensino médio na Espanha [The digital competence of high school literature teachers in Spain]. Texto Livre, 14(3), e31351. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.31351
Sucuzhañay-Uyaguari, S., García-Herrera, D., Cabrera-Berrezueta, L., & Erazo-Álvarez, J. (2020). Tecnologías aplicadas en el proceso enseñanza-aprendizaje durante el COVID-19: Un análisis en Educación Básica [Technologies applied in the teaching-learning process during COVID-19: An analysis in Basic Education.]. EPISTEME KOINONIA, 3(6), 4-31. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i6.813
Vahedi, Z., Zannella, L., & Want, S. C. (2021). Students’ use of information and communication technologies in the classroom: Uses, restriction, and integration. Active Learning in Higher Education, 22(3), 215–228. https://doi.org/10.1177/1469787419861926
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai