M-learning education through screens to young people in confinement
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1358Keywords:
Teaching methods, multimedia instruction, educational publications. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
The confinement caused by the COVID 19 pandemic has led the educational actors of the face-to-face system to reinvent the way in which they can reach students. Due to the need not to violate a right as important as education, technology has had to be resorted to, especially wireless communication devices, becoming a requirement to catch up with them and answer their questions. For this analysis, a mixed approach is proposed, with a descriptive and exploratory scope through the application of surveys to students of the general baccalaureate level (BGU) and interviews with high school teachers. The low satisfaction of students with virtual learning leads to proposing to teachers training on the use of digital tools for the creation of interactive material, where young people can analyze, participate and be active subjects of their learning.
Downloads
References
Basantes, A. V., Naranjo, M. E., Gallegos, M. C., & Benítez, N. M. (2017). Los dispositivos móviles en el proceso de aprendizaje de la facultad de educación ciencia y tecnología de la universidad Técnica del Norte de Ecuador [Mobile devices in the learning process of the faculty of education, science and technology of the Universidad Técnica del Norte de Ecuador]. Formacion Universitaria, 10(2), 79–88. https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000200009
Biswas, B., Roy, S. K., & Roy, F. (2020). Students Perception of Mobile Learning during COVID-19 in Bangladesh: University Student Perspective. Aquademia, 4(2), ep20023. https://doi.org/10.29333/aquademia/8443
Brazuelo, F., & Gallego, D. J. (2014). Estado del Mobile Learning en España [Situation of Mobile Learning in Spain]. Dossiê – Educação a Distância • Educ. rev. (spe 4). https://doi.org/10.1590/0104-4060.38646
Castillo Mendoza, L. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia[What the pandemic taught us about distance education]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(ESPECIAL), 343–352. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.119
Departamento de Información Pública de las Naciones Unidas (2008). Declaración de los derechos humanos [Declaration of Human Rights]. https://n9.cl/w58j
Escudero, C., & Cortez, L. (2018). Técnicas y métodos cualitativos para la investigación científica [Qualitative techniques and methods for scientific research]. https://n9.cl/bu9hq
Figueroa-Portilla, C. S. (2016). El uso del smartphone como herramienta para la búsqueda de información en los estudiantes de pregrado de educación de una universidad de Lima Metropolitana [The use of the smartphone as a tool to search for information in undergraduate education students of a university in Metropolitan Lima]. Educación, 25(49), 29-44. https://doi.org/10.18800/educacion.201602.002
García-Valcárcel-Muñoz-Repiso, A. (2016). Recursos digitales para la mejora de la enseñanza-aprendizaje-Ana García-Valcárcel Recursos digitales para la mejora de la enseñanza y el aprendizaje [Digital resources for the improvement of teaching-learning-Ana García-Valcárcel Digital resources for the improvement of teaching and learning]. https://n9.cl/7j39x
Granados-Maguiño, M. A., Romero Vela, S. L., Rengifo Lozano, R. A., & García Mendocilla, G. F. (2020). Tecnología en el proceso educativo: nuevos escenarios [Technology in the educational process: new scenarios]. Revista Venezolana De Gerencia, 25(92), 1809-1823. https://doi.org/10.37960/rvg.v25i92.34297
Guevara-Roa, E. (2016). El Modelo de Aprendizaje M-learning: La Armonización Entre el Sistema Educativo y las Nuevas Tecnologías Emergentes [The Learning Model M-learning: The Harmonization between Education System and New Emerging Technologies]. TECHNO REVIEW. International Technology, Science and Society Review, 5(2), 215-231. https://doi.org/10.37467/gka-revtechno.v5.316
Llorente, J. G. S., Mora, B. S. R., & Córdoba, Y. A. P. (2018). Causas que determinan las dificultades de la incorporación de las TIC en las aulas de clases[Causes of difficulties in incorporating ICT in the classroom]. Panorama, 12(22), 31. https://n9.cl/hi2no
Madrid-Tamayo, T. (2019). El sistema educativo de Ecuador: un sistema, dos mundos [Ecuador’s education system: one system, two worlds]. Revista Andina de Educación, 2(1), 8–17. https://doi.org/10.32719/26312816.2019.2.1.2
Ministerio de Educación MINEDUC. (2020). Acuerdo Ministerial [Ministerial Agreement]. https://n9.cl/vagh
Ministerio de Educación. (2020). Ley Organica De Educacion Intercultural[Organizational Law On Intercultural Education]. Registro Oficial Suplemento 417 de 31-mar.-2011 Ultima modificación: 14-mar.-2018. https://n9.cl/en2uy
Mirete-Ruiz, A. B. (2010). Formación Docente En Tics. ¿Están Los Docentes Preparados Para La REvolución Tic? [Teacher Training in Tics: Are Teachers Prepared for the Tic Revolution?]. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 35–44. https://n9.cl/vamf
Monasterio, D., & Briceño, M. (2020). Educacion mediada por la tecnologias: un desafio ante la conyuntura del COVID-19[Technology-mediated education: a challenge in the context of COVID-19]. Revista Observador Del Conocimiento, 5(1), 136–148.
Moreira-Sánchez, P. (2019). Las Tics en el aprendizaje significativo y su rol en el desarrollo cognitivo de los adolescentes [Tics in meaningful learning and their role in the cognitive development of adolescents]. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(2). https://n9.cl/rhuik
Moreno, H. (2020). Aprender y enseñar en la cultura digital [Learn and teach in digital culture]. Revista Iberoamericana De Tecnología En Educación Y Educación En Tecnología, (25), e11. https://doi.org/10.24215/18509959.25.e11
Mujica, R. (2013). Tecnología en la Educación [Technology in Education]. https://n9.cl/pdit
Núñez, J. (2017). Los métodos mixtos en la investigación en educación: Hacia un uso reflexivo [Mixed methods in educational research: Towards a reflexive use]. Cadernos de Pesquisa, 47(164), 632–649. https://n9.cl/ojh59
Osorio-Arrascue, E. D., Malpartida Gutiérrez, J. N., Ávila Morales, H., & Valenzuela Muñoz, A. (2021). Aplicaciones móviles: incorporación en procesos de enseñanza en tiempos de covid-19 [Mobile applications: incorporation into teaching processes in times of covid-19]. Revista Venezolana De Gerencia, 26(93), 65-77. https://doi.org/10.52080/rvg93.06
Rivera-Sepulveda, P., Sánchez Trejos, P., Romo Arango, E., Jaramillo Bustos, A., & Valencia Arias, A. (2013). Percepciones de los estudiantes universitarios frente al aprendizaje por medio de dispositivos móviles [Perceptions of university students regarding learning through mobile devices]. Revista Educación Y Desarrollo Social, 7(2), 152-165.
Rodriguez, A. B., Ramirez, L. J., & Fernández, W. (2017). Metodologías activas para alcanzar el comprender [Active methodologies to achieve understanding]. Formacion Universitaria, 10(1), 79–88. https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000100009
Rodríguez-Arce, J, & Juárez-Pegueros, J. (2017). Impacto del m-learning en el proceso de aprendizaje: habilidades y conocimiento [The Impact Of m-learning On The Learning Process: Skills and Knowledge]. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 363-386. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.303
Rodríguez-Valerio, D. (2020). Más allá de la mensajería instantánea: WhatsApp como una herramienta de mediación y apoyo en la enseñanza de la Bibliotecología [Beyond instant messaging: WhatsApp as a mediation and support tool in the teaching of Library Science]. Información, Cultura Y Sociedad, (42), 107-126. https://doi.org/10.34096/ics.i42.7391
Tinoco-Díaz, C. M., & Tinoco Díaz, E. K. (2018). Uso y consumo de las aplicaciones móviles en el Smartphone como herramienta de apoyo académico[Use and consumption of mobile applications on the Smartphone as a tool for academic support]. Espacios, 39(30). https://n9.cl/6wqi
Troncoso-Pantoja, C., & Amaya-Placencia, A. (2017). Interview: A practical guide for qualitative data collection in health research[Entrevista: Una guía práctica para la recogida de datos cualitativos en la investigación sanitaria]. Revista Facultad de Medicina, 65(2), 329–332. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v65n2.60235
UNICEF (2021). Priorizar la educación para todos los niños y niñas es el camino a la recuperación [Prioritizing education for all children is the road to recovery]. https://n9.cl/hsvky
Zamora, R. (2020). Las ventajas de la utilización de dispositivos móviles en el proceso de aprendizaje en la educación básica [The advantages of using mobile devices in the learning process in basic education]. Rehuso, 5(1), 82-91.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai