Emotional competencies in gifted students of Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.35381/s.v.v3i6.380Keywords:
Child psychology, Life skills, Skills development, Basic education.Abstract
The objective of the research was to analyze the emotional competencies of gifted students in Ecuador, which will allow combining future actions because of concatenating with the policies of good living. A descriptive type investigation was applied based on the five emotional competences of Rafael Bisquerra, among the main conclusions is that the emotional competences allow to contribute in the construction of an assertive personality in gifted students, allowing them to not only stand out at the academic level - intellectual, but that they may have a socialization in accordance with their peers in favor of promoting an optimal social interrelation.
Downloads
References
Aldana, J., Salón, M., & Guzmán, N. (2019). Liderazgo sistémico en las competencias gerenciales docentes universitarias. CIENCIAMATRIA, 5(8), 50-74. Recuperado a partir de http://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/87
Aldana Zavala, J., & Colina Ysea, F. (2019). Marketing verde en la conformación de una ciudadanía planetaria en el ámbito educativo latinoamericano. Revista San Gregorio, 0(31), 150-161. doi:http://dx.doi.org/10.36097/rsan.v0i31.972
Arias, F. (2009). El Proyecto de Investigación. Guía para su elaboración. Caracas: Epísteme. Quinta Edición.
Bisquerra, R. (2007). Un modelo de competencias emocionales. Recuperado de http://www.rafaelbisquerra.com/es/competencias-emocionales/competencia-social/81-competencias-emocionales/102-un-modelo-competencias-emocionales.html
Fragoso-Luzuriaga, Rocío. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior, ¿un mismo concepto? Revista iberoamericana de educación superior, 6(16), 110-125. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722015000200006&lng=es&tlng=es.
Hernández, Fernández y Baptista (2014). Metodología de la investigación. México, Mc Graw Hill Hispanoamericana. Hill Internacional
Ianni Gómez., L. (2017). MIRAMDA, una propuesta educativa emergente desde la investigación. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 2(3), 9-30. Recuperado de http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/49/36
Oberst, Ursula, Josep Gallifa, Núria Farriols y Anna Vilaregut (2009), "Training emotional and social in higher education: the seminar methodology", en Higher Education in Europe, vol. 34, núm. 3-4, Estados Unidos de América, Ohio State University Press, pp. 523- 533.
Tamayo y Tamayo (2009). El proceso de investigación científica. Limusa. México.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/saludyvida/oai.



