Emotional competencies in gifted students of Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/s.v.v3i6.380

Keywords:

Child psychology, Life skills, Skills development, Basic education.

Abstract

The objective of the research was to analyze the emotional competencies of gifted students in Ecuador, which will allow combining future actions because of concatenating with the policies of good living. A descriptive type investigation was applied based on the five emotional competences of Rafael Bisquerra, among the main conclusions is that the emotional competences allow to contribute in the construction of an assertive personality in gifted students, allowing them to not only stand out at the academic level - intellectual, but that they may have a socialization in accordance with their peers in favor of promoting an optimal social interrelation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldana, J., Salón, M., & Guzmán, N. (2019). Liderazgo sistémico en las competencias gerenciales docentes universitarias. CIENCIAMATRIA, 5(8), 50-74. Recuperado a partir de http://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/87

Aldana Zavala, J., & Colina Ysea, F. (2019). Marketing verde en la conformación de una ciudadanía planetaria en el ámbito educativo latinoamericano. Revista San Gregorio, 0(31), 150-161. doi:http://dx.doi.org/10.36097/rsan.v0i31.972

Arias, F. (2009). El Proyecto de Investigación. Guía para su elaboración. Caracas: Epísteme. Quinta Edición.

Bisquerra, R. (2007). Un modelo de competencias emocionales. Recuperado de http://www.rafaelbisquerra.com/es/competencias-emocionales/competencia-social/81-competencias-emocionales/102-un-modelo-competencias-emocionales.html

Fragoso-Luzuriaga, Rocío. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior, ¿un mismo concepto? Revista iberoamericana de educación superior, 6(16), 110-125. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722015000200006&lng=es&tlng=es.

Hernández, Fernández y Baptista (2014). Metodología de la investigación. México, Mc Graw Hill Hispanoamericana. Hill Internacional

Ianni Gómez., L. (2017). MIRAMDA, una propuesta educativa emergente desde la investigación. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 2(3), 9-30. Recuperado de http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/49/36

Oberst, Ursula, Josep Gallifa, Núria Farriols y Anna Vilaregut (2009), "Training emotional and social in higher education: the seminar methodology", en Higher Education in Europe, vol. 34, núm. 3-4, Estados Unidos de América, Ohio State University Press, pp. 523- 533.

Tamayo y Tamayo (2009). El proceso de investigación científica. Limusa. México.

Published

2019-07-01

How to Cite

Fajardo, Z. E., Chenet Zuta, M. E., Choez Medina, G. M., & Choez Medina, F. E. (2019). Emotional competencies in gifted students of Ecuador. Revista Arbitrada Interdisciplinaria De Ciencias De La Salud. Salud Y Vida, 3(6), 582–613. https://doi.org/10.35381/s.v.v3i6.380