Linguistic identity and prejudices in Aymara language learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3223

Keywords:

Indigenous languages, mother tongue instruction, language instruction, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The research presents a quasi-experimental design that aims to determine how linguistic identity and prejudices are related to the learning of the Aymara language in students of a public institution in Tacna. The methodology used for data collection was through surveys. There was a population of 1300 secondary school students; and the sample consisted of 320 students, selected randomly and by strata. Among the most important results, it was found that there is a moderate inverse relationship between linguistic identity and prejudice towards learning the Aymara language, from which it can be deduced that there are students with a low level of Aymara linguistic identity and therefore a high level of prejudice towards learning the Aymara language.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Higueras Ruiz, M. J. (2023). Identificación cultural y emocional con Madrid a través de la serie Valeria (Netflix, 2020-2023) [Cultural and emotional identification with Madrid through the series Valeria (Netflix, 2020-2023)]. Revista de Comunicación, 22(2), 243-260. https://n9.cl/vmijuv

Lazarte, S. A. (2020). Actitudes lingüísticas de jóvenes universitarios hacia las variedades del español peruano [Linguistic attitudes of young university students towards the varieties of Peruvian Spanish]. Tesis de maestría, Universidad Pontificia Católica del Perú. https://n9.cl/veomn

Martínez, H., y Mora, E. (2008). La identidad lingüística y los trastornos del habla [Linguistic identity and speech disorders]. Boletín de Lingüística, 20(29), 85-101. https://n9.cl/qpz895

Ministerio de Cultura (2021). Política Nacional de lenguas originarias, tradición oral e interculturalidad [National Policy on Native Languages, Oral Tradition and Interculturality]. https://n9.cl/aro4p

Pino Nina, E. (2015). Prejudices and identity for the aymara language learning of students in the andean highlands of candarave, Tacna (Perú). Diálogo andino, (47), 37-43. https://n9.cl/dc4dn

Pumacahua, M. C., y Zeballos, P. E. (2022). Prejuicios lingüísticos de los estudiantes peruanos bilingües universitarios hacia el quechua [Linguistic prejudices of Peruvian bilingual university students toward Quechua]. Diálogo andino, (67), 183-193. https://n9.cl/ugzgi

Ramírez, E., y Espinoza, A. D. (2017). Actitudes y prejuicios lingüísticos hacia lenguas indígenas en estudiantes de docencias de idiomas y traducción de la facultad de idiomas, extensión Ensenada [Linguistic attitudes and prejudices towards indigenous languages in language teaching and translation students of the faculty of languages, Ensenada extension]. Tesis de grado, Universidad Autónoma de Baja California. https://n9.cl/7p3s1

Sesmilo, A. (2021). El desarrollo de la identidad lingüística de una lengua extranjera [The development of the linguistic identity of a foreign language]. Dpto. Departamento de Filología, Comunicación y Documentación Universidad de Alcalá. https://goo.su/Sm0jPix

Toro, M. (2020). Al menos 3.000 lenguas en el mundo en peligro de extinción, según la UNESCO, y otros datos en el Día Internacional de la Lengua Materna [At least 3,000 endangered languages worldwide, according to UNESCO, and other facts on International Mother Language Day]. https://goo.su/HfdE

UNESCO (2003). Vitalidad y peligro de desaparición de las lenguas. Reunión Internacional de Expertos sobre el programa de la UNESCO “Salvaguardia de las Lenguas en Peligro” [Vitality and endangerment of languages. International Meeting of Experts on UNESCO's "Safeguarding Endangered Languages" program]. https://n9.cl/pdc5ex

UNESCO (2021). Unos 2.500 idiomas en el mundo podrían extinguirse por el bajo número de hablantes [Some 2,500 languages in the world could become extinct due to low number of speakers]. https://n9.cl/d771w

Vizcarra, F., y Vizcarra, S. (2022). Actitudes lingüísticas hacia las lenguas andinas de los estudiantes de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional del Altiplano Puno, Perú [Linguistic attitudes towards Andean languages among students of the Faculty of Social Sciences of the Universidad Nacional del Altiplano Puno, Peru]. Revista de Investigaciones Interculturales, 2, e224. https://n9.cl/pr8lfn

Published

2024-01-01

How to Cite

Quispe-García, S. E., Quispe-García, G. N., Lescano-López, G. S., & Vega-García-De Chauca, J. E. (2024). Linguistic identity and prejudices in Aymara language learning. EPISTEME KOINONIA, 7(13), 240–256. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3223

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)