Research skills to improve critical thinking in elementary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v8i1.4476

Keywords:

Critical thinking, research skills, methodology, students, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of this research was to evaluate the impact of a research skills program on the development of critical thinking in elementary school students, aligned with Sustainable Development Goal 4, which seeks to ensure inclusive, equitable and excellent quality education. The research was quasiexperimental, with a pre-test and post-test design. The population consisted of 120 elementary school students, from which a sample of 24 students was selected for the experimental group and 24 students for the control group. The results showed a significant improvement in the critical thinking skills of the experimental group. In the logical and criterial dimension, 71% reached the achievement level. Finally, in the pragmatic dimension, 75% of the experimental group reached this level. In conclusion, the program proved to be effective in the development of the three dimensions of critical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul, A., Rohieszan, M., Mahjom, N., Nazir, M., Muhammad, F., Hussin, M., Abdullah, N. L. (2022). Improving critical thinking skills in teaching through problem-based learning for students: a scoping review. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 21(2), 342-362. https://doi.org/10.26803/ijlter.21.2.19

Bernardo, C., Rivera, C., Querevalú, P., y Lizama, V. (2023). Estrategias metacognitivas y aprendizaje autónomo en estudiantes de educación de la Universidad Nacional Federico Villarreal. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 1002-1012. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.570

Campos, E., García, M., y Arcana, M. (2023). Pensamiento creativo en los estudiantes de educación básica: revisión sistemática. Varona. Revista Científico Metodológica, (77), 1-13. https://n9.cl/nfdib

Caro, N. (2021). Sistema de actividades para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación secundaria. Praxis Educativa (Arg), 25(3), 1-24. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250309

Castañeda, J., Pinto, B., y Sojos, A. (2024). Fomentando el Pensamiento Crítico mediante Aprendizaje Colaborativo y Cooperativo: Estrategias para Mejorar la Enseñanza. Revista Scientific, 9(31), 126-143. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2024.9.31.6.126-143

Castro, M., Chura, G., Verástegui, A., y Calderón, S. (2023). Estrategias cognitivas y socioafectivas en el pensamiento crítico de profesores peruanos. Mendive. Revista de Educación, 21(1). https://n9.cl/g6vye

Rohmani, I., Toyyibah, T., Ary, B., y Nur, A. (2022). The research competence, critical thinking skills and digital literacy of Indonesian EFL Students. Journal of Language Teaching and Research, 13(2), 315-324. https://doi.org/10.17507/jltr.1302.11

López, M., Moreno, E., Uyaguari, J., y Barrera, M. (2022). El desarrollo del pensamiento crítico en el aula: testimonios de docentes ecuatorianos de excelencia. Areté, 8(15), 161-180. https://doi.org/10.55560/arete.2022.15.8.8

Manrique-Medina, C. (2022). Estrategias metacognitivas en el pensamiento crítico de estudiantes universitarios de Arquitectura, Lima-Perú. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(23), 693-702. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i23.369

Ministerio de Educación del Perú. (2023). PISA 2022. El Perú mantiene sus resultados en las competencias de lectura y ciencia. Unidad de Medición de la Calidad Educativa. https://n9.cl/fjssvc

Núñez, L., Gallardo, D., Aliaga, A., y Díaz, J. (2020). Estrategias didácticas en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación básica. Eleuthera, 22(2), 31-50. https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.2.3

Oquendo, S. (2019). Estrategia para el desarrollo de la competencia investigativa en estudiantes de básica primaria. Encuentros, 17(2), 95-107. https://n9.cl/7grri

O'Reilly, C., Devitt, A., y Hayes, N. (2022). Critical thinking in the preschool classroom - A systematic literature review. Thinking Skills and Creativity, 46, 1-20. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2022.101110

Pérez, G., Bazalar, J., y Arhuis, W. (2021). Diagnóstico del pensamiento crítico de estudiantes de educación primaria de Chimbote, Perú. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-11. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.15

Saavedra, L. (2024). Pensamiento crítico en estudiantes de educación básica regular. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(33), 809-819. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i33.764

Walter, Y. (2024). Embracing the future of Artificial Intelligence in the classroom: the relevance of AI literacy, prompt engineering, and critical thinking in modern education. Int J Educ Technol High Educ 21(15), 1-29. https://doi.org/10.1186/s41239-024-00448-3

Published

2025-01-15

How to Cite

Guzman-Gutierrez, Y. A., Duran-Llaro, K. L., & Mucha-Hospinal, L. F. (2025). Research skills to improve critical thinking in elementary school students. EPISTEME KOINONIA, 8(1), 334–357. https://doi.org/10.35381/e.k.v8i1.4476

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>