Environmental awareness of high school students
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.4418Keywords:
Environmental awareness, environmental education, environment, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The general objective of the research was to analyze the environmental awareness of high school students. A quantitative approach was adopted, which allowed the collection of numerical data, which were statistically analyzed. It also relied on the analytical-synthetic method. In the study, a population of first grade high school students was chosen, in a total of 46 distributed in two sections, “A” and “B”, according to the official enrollment lists, called experimental and control groups. Then, the non-probabilistic sampling method was used, selecting 25 students from section “A” of the first grade high school. It was concluded that it is important for the educational community of the IE to promote community involvement, including families and the local community in eco-environmental actions, such as recycling, reforestation or awareness campaigns.
Downloads
References
Aranda Vejarano, M., Valiente Saldaña, Y., Diaz Valiente, F. & Yi Kcmot, S. (2023). Educación ambiental en instituciones educativas y cuidado del medio ambiente: Revisión sistemática. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(Supl. 1), 691-704. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i1.2835
Ayerbe López, J., & Perales Palacios F. (2020). «Reinventa tu ciudad»: aprendizaje basado en proyectos para la mejora de la conciencia ambiental en estudiantes de Secundaria. Enseñanza de las Ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas, 38(2), 181-203. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2812
Bernal Torres, C. A. (2006). Metodología de la investigación. (2da. Ed.) Pearson Educación. https://n9.cl/8txy
Camacho Castillo, B. D., Maza Guamán, M. P., Pizarro Duran, T. d. J., Chapi Aguirre, X. P., Calle Calle, R. C., y Ochoa Malhaber, C. D. (2024). Conciencia ambiental en estudiantes de básica y bachillerato: estrategias para abordar la escasez de agua. Revista InveCom, 5(2), 1-7. https://doi.org/10.5281/zenodo.13826192
Fiestas Mejía, G. (2024). Diseño de un modelo de educación ambiental para estudiantes de secundaria. Universidad, Ciencia y Tecnología, 28(especial), 174-183. https://doi.org/10.47460/uct.v28ispecial.787
Laso Salvador, S., Marbán Prieto, J. M., y Ruiz Pastrana, M. (2022). Environmental awareness and climate change: a study with pre-service primary teachers. Revista Electrónica Educare, 26(3), 418-440. https://doi.org/10.15359/REE.26-3.24
Matos Meléndez, B. (2022). La influencia de la educación ambiental en la percepción del desarrollo sostenible en docentes y estudiantes de secundaria. Un estudio de casos. Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente, (10), A-007. https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202202.007
Mendoza Peña, M., y Silva Flores, L. (2023). Programa de educación ambiental y su efectividad en la educación ambiental: Revisión sistemática. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(Supl. 2), 642-661. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2931
MINEDU. (2019). Enfoque ambiental. Ministerio de Educación. https://n9.cl/l12nea
Ochante Ramos, R., Riveros Davalos, M., & Mamani Mercado, N. (2023). Prácticas sostenibles y conciencia ambiental: Estrategias para la conservación del medio ambiente. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(Supl. 1), 287-305. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i1.2791
Palella Stracuzzi, S., y Martins Pestana, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Libertador. https://n9.cl/oqb699
Prosser, G., Bonilla, N., Pérez Lienqueo, M., Prosser González, C., y Rojas Andrade, R. M. (2020). No basta con la semilla, se ha de acompañar al árbol: importancia del contexto de implementación en los programas de Educación ambiental. Revista Colombiana De Educación, (78), 73-96. https://doi.org/10.17227/rce.num78-9322
Rodríguez La Rosa, S. N. (2024). El desarrollo de la conciencia ambiental en la didáctica del sistema educativo. Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente, (13), A-010. https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202401.A010
Ticlla, M., Rodríguez, C., Torres, B., y Ayquipa, R. (2023). Desarrollo de la conciencia ambiental desde la perspectiva docente. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 594-605. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.537
Yeşilyurt, M., Ozdemir Balakoğlu, M., y Erol, M. (2020). El impacto de las actividades de educación ambiental en la conciencia ambiental y las expresiones visuales de los estudiantes de primaria. Investigación cualitativa en educación, 9(2), 188-216. https://doi.org/10.17583/qre.2020.5115
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Silvia Sandra Sandoval-Contreras, Kony Luby Duran-Llaro, Luis Florencio Mucha-Hospinal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




