Development of social skills with the use of technologies in students with visual disabilities
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4355Keywords:
Visual impairment, Inclusive education, tiflotechnology, social skills, (Unesco Tesaurus)Abstract
The development of social skills in students aged 12 to 15 years with visual impairment is crucial for their integration and emotional well-being. These skills include the ability to communicate effectively, resolve conflicts, express feelings and establish healthy relationships. In this sense, the objective of the research was to determine the relationship between the use of technologies and social skills in students with visual impairment. In this way, issues related to social skills and their relationship with the use of technologies in students with visual impairment were investigated through the use of a qualitative research design based on a multiple observational case study supported by inferential statistics with the use of Cronbach's alpha and Pearson's test, which corroborate that there is a strong and significant relationship between social skills and the use of technologies
Downloads
References
Aguilar Verdugo, M., Rogel Díaz, E., Ochoa Guerrero, M., & Urías Arbolaez, G. (2021). Desarrollo de habilidades sociales básicas y avanzadas en adolescentes y jóvenes con discapacidad visual. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(18), 484 - 501. https://n9.cl/oyv7n
Bayas Jaramillo, C. M. (2022). La tiflotecnología para mejorar la inclusión de los estudiantes con discapacidad visual. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 10(2), 35-50. https://n9.cl/0leve
Betún Montoya, A., Delgado Ramírez, J., Iñiguez Aguirre, M., & Acosta Yela, M. (2020). Las TIC como Oportunidad para Fortalecer el PEA en los Estudiantes con Discapacidad Visual. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(1), 42-48. https://doi.org/10.37843/rted.v9i1
Blackstone, S. W., Luo, F., Canchola, J., Wilkinson, K. M., & Roman-Lantzy, C. (2021). Children With Cortical Visual Impairment and Complex Communication Needs: Identifying Gaps Between Needs and Current Practice [Niños con discapacidad visual cortical y necesidades complejas de comunicación: identificación de brechas entre las necesidades y la práctica actual]. Language, Speech, and Hearing Services in Schools. LSHSS, 52, 612–629. https://n9.cl/1nr1o
Brussino, O. (2020). Mapping policy approaches and practices for the inclusion of students with special education needs [Mapeo de enfoques y prácticas de políticas para la inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales]. Organization for Economic Co-operation and Development. https://n9.cl/srf9b
Caron, V., Barras, A., van Nispen, R. M., & Ruffieux, N. (2023). Teaching Social Skills to Children and Adolescents With Visual Impairments: A Systematic Review [Enseñanza de habilidades sociales a niños y adolescentes con discapacidades visuales: una revisión sistemática]. Journal of Visual Impairment & Blindness, 117(2), 128‐147. https://n9.cl/ofuj3
Carrera-Barragán, D. A., & Guamarica-Luna, L. (2023). Inclusión e innovación educativa: didáctica para el aprendizaje del idioma inglés en estudiantes con discapacidad visual. Revista Didáctica y Educación, 14(3), 36-59. https://n9.cl/v31ml3
Espinosa Castañeda, R., & Medellín Castillo, H. I. (2022). Percepción tactil digital para enseñanza de personas con discapacidad visual. Revista Prisma Social No. 36, 195-219. https://n9.cl/1l3yn
Frost Nájera, C. L. (2021). Una estructura digital accesible es un derecho humano de las personas con discapacidad visual. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 6(1), 1-15. https://n9.cl/6zbvj
González Moreno, A., & Molero Jurado, M. D. (2023). Recursos de intervención para trabajar las habilidades sociales con adolescentes. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 28(98), 863-886. https://n9.cl/5xi2l
INEGI. (2020). Estadísticas a propósito del día del niño. Datos nacionales. Insituto Nacional de Estadística y Geografía. https://n9.cl/67z92
Jaramillo-Cerezo, A., Torres-Yepes, V., Franco-Sánchez, I., Llano-Naranjo, Y., Arias-Uribe, J., & Suárez-Escudero, J. C. (2022). Etiología y consideraciones en salud de la discapacidad visual en la primera infancia: revisión del tema. Revista Mexicana de Oftalmología, 96(1). https://n9.cl/sd8gvv
Kovačević, J., & Radovanovic, V. (2020). Social Distance Towards Students with Disabilities in Inclusive Education [Distancia social hacia estudiantes con discapacidad en educación inclusiva]. International Journal of Disability, Development and Education, 70(1), 106–119. https://n9.cl/k9uli
Olguín Meza, M. d. (2022). Estudio del uso de la tics para la inclusión en niños con discapacidades diferentes. Con-Ciencia Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 3, 9(17), 34-38. https://n9.cl/18k23
Organización Mundial de la Salud. (2020). Informe mundial sobre la visión [World report on vision]. Ginebra: OMS. https://n9.cl/dp93q7
Resett, S. (2021). Relación entre la atención y el rendimiento escolar en niños y adolescentes. Revista Costarricense de Psicología, 40(1), 03-22. https://n9.cl/ny0vp
Retama Guzmán, C. (2023). El uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en el ámbito escolar del alumnado con discapacidad visual (DV). Con-Ciencia Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 3, 10(19), 10-13. https://n9.cl/ap4g8
Santa Cruz, C., Espinoza, V., & Hohlberg, E. (2021). Problemas Socioemocionales en Niños con Discapacidad Auditiva, Discapacidad Visual y Desarrollo Típico. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 15(1), 95-116. https://n9.cl/8f48v
Sebastiani Ronquillo, M. R., Bazualdo Fiorini, E. R., & Sánchez Soto, J. M. (2023). Competencias digitales en escolares peruanos con discapacidad visual: análisis y perspectivas. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 942 - 957. https://n9.cl/id1l8
Toala Monge, M. E., & Rodríguez Zambrano, A. D. (2024). Discapacidad visual e inclusión escolar: una revisión sistemática con PRISMA y VOSviewer. Ibero-American Journal of Education & Society Research, 4(1), 23-30. https://n9.cl/knde1
Zamora López, P., & Marín Perabá, C. (2021). Tiflotecnologías para el alumnado con discapacidad visual. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 8(1), 109-118. https://n9.cl/l1eih
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Víctor Hugo González-Torres , Elisabeth Viviana Lucero-Baldevenites , Yennifer Díaz-Romero , Mario Mitsuo Bueno-Fernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai