Development of social skills with the use of technologies in students with visual disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4355

Keywords:

Visual impairment, Inclusive education, tiflotechnology, social skills, (Unesco Tesaurus)

Abstract

The development of social skills in students aged 12 to 15 years with visual impairment is crucial for their integration and emotional well-being. These skills include the ability to communicate effectively, resolve conflicts, express feelings and establish healthy relationships. In this sense, the objective of the research was to determine the relationship between the use of technologies and social skills in students with visual impairment. In this way, issues related to social skills and their relationship with the use of technologies in students with visual impairment were investigated through the use of a qualitative research design based on a multiple observational case study supported by inferential statistics with the use of Cronbach's alpha and Pearson's test, which corroborate that there is a strong and significant relationship between social skills and the use of technologies

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Verdugo, M., Rogel Díaz, E., Ochoa Guerrero, M., & Urías Arbolaez, G. (2021). Desarrollo de habilidades sociales básicas y avanzadas en adolescentes y jóvenes con discapacidad visual. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(18), 484 - 501. https://n9.cl/oyv7n

Bayas Jaramillo, C. M. (2022). La tiflotecnología para mejorar la inclusión de los estudiantes con discapacidad visual. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 10(2), 35-50. https://n9.cl/0leve

Betún Montoya, A., Delgado Ramírez, J., Iñiguez Aguirre, M., & Acosta Yela, M. (2020). Las TIC como Oportunidad para Fortalecer el PEA en los Estudiantes con Discapacidad Visual. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(1), 42-48. https://doi.org/10.37843/rted.v9i1

Blackstone, S. W., Luo, F., Canchola, J., Wilkinson, K. M., & Roman-Lantzy, C. (2021). Children With Cortical Visual Impairment and Complex Communication Needs: Identifying Gaps Between Needs and Current Practice [Niños con discapacidad visual cortical y necesidades complejas de comunicación: identificación de brechas entre las necesidades y la práctica actual]. Language, Speech, and Hearing Services in Schools. LSHSS, 52, 612–629. https://n9.cl/1nr1o

Brussino, O. (2020). Mapping policy approaches and practices for the inclusion of students with special education needs [Mapeo de enfoques y prácticas de políticas para la inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales]. Organization for Economic Co-operation and Development. https://n9.cl/srf9b

Caron, V., Barras, A., van Nispen, R. M., & Ruffieux, N. (2023). Teaching Social Skills to Children and Adolescents With Visual Impairments: A Systematic Review [Enseñanza de habilidades sociales a niños y adolescentes con discapacidades visuales: una revisión sistemática]. Journal of Visual Impairment & Blindness, 117(2), 128‐147. https://n9.cl/ofuj3

Carrera-Barragán, D. A., & Guamarica-Luna, L. (2023). Inclusión e innovación educativa: didáctica para el aprendizaje del idioma inglés en estudiantes con discapacidad visual. Revista Didáctica y Educación, 14(3), 36-59. https://n9.cl/v31ml3

Espinosa Castañeda, R., & Medellín Castillo, H. I. (2022). Percepción tactil digital para enseñanza de personas con discapacidad visual. Revista Prisma Social No. 36, 195-219. https://n9.cl/1l3yn

Frost Nájera, C. L. (2021). Una estructura digital accesible es un derecho humano de las personas con discapacidad visual. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 6(1), 1-15. https://n9.cl/6zbvj

González Moreno, A., & Molero Jurado, M. D. (2023). Recursos de intervención para trabajar las habilidades sociales con adolescentes. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 28(98), 863-886. https://n9.cl/5xi2l

INEGI. (2020). Estadísticas a propósito del día del niño. Datos nacionales. Insituto Nacional de Estadística y Geografía. https://n9.cl/67z92

Jaramillo-Cerezo, A., Torres-Yepes, V., Franco-Sánchez, I., Llano-Naranjo, Y., Arias-Uribe, J., & Suárez-Escudero, J. C. (2022). Etiología y consideraciones en salud de la discapacidad visual en la primera infancia: revisión del tema. Revista Mexicana de Oftalmología, 96(1). https://n9.cl/sd8gvv

Kovačević, J., & Radovanovic, V. (2020). Social Distance Towards Students with Disabilities in Inclusive Education [Distancia social hacia estudiantes con discapacidad en educación inclusiva]. International Journal of Disability, Development and Education, 70(1), 106–119. https://n9.cl/k9uli

Olguín Meza, M. d. (2022). Estudio del uso de la tics para la inclusión en niños con discapacidades diferentes. Con-Ciencia Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 3, 9(17), 34-38. https://n9.cl/18k23

Organización Mundial de la Salud. (2020). Informe mundial sobre la visión [World report on vision]. Ginebra: OMS. https://n9.cl/dp93q7

Resett, S. (2021). Relación entre la atención y el rendimiento escolar en niños y adolescentes. Revista Costarricense de Psicología, 40(1), 03-22. https://n9.cl/ny0vp

Retama Guzmán, C. (2023). El uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en el ámbito escolar del alumnado con discapacidad visual (DV). Con-Ciencia Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 3, 10(19), 10-13. https://n9.cl/ap4g8

Santa Cruz, C., Espinoza, V., & Hohlberg, E. (2021). Problemas Socioemocionales en Niños con Discapacidad Auditiva, Discapacidad Visual y Desarrollo Típico. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 15(1), 95-116. https://n9.cl/8f48v

Sebastiani Ronquillo, M. R., Bazualdo Fiorini, E. R., & Sánchez Soto, J. M. (2023). Competencias digitales en escolares peruanos con discapacidad visual: análisis y perspectivas. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 942 - 957. https://n9.cl/id1l8

Toala Monge, M. E., & Rodríguez Zambrano, A. D. (2024). Discapacidad visual e inclusión escolar: una revisión sistemática con PRISMA y VOSviewer. Ibero-American Journal of Education & Society Research, 4(1), 23-30. https://n9.cl/knde1

Zamora López, P., & Marín Perabá, C. (2021). Tiflotecnologías para el alumnado con discapacidad visual. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 8(1), 109-118. https://n9.cl/l1eih

Published

2025-01-01

How to Cite

González-Torres , V. H., Lucero-Baldevenites , E. V., Díaz-Romero , Y., & Bueno-Fernández, M. M. (2025). Development of social skills with the use of technologies in students with visual disabilities. EPISTEME KOINONIA, 8(15), 45–64. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4355

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)