Evaluation of student satisfaction in graduate programs: Universidad Estatal Amazónica, Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4260

Keywords:

Evaluation, student satisfaction, graduate programs, educational quality, values formation, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The purpose of this article was to evaluate student satisfaction in graduate programs, specifically at the Universidad Estatal Amazónica in Ecuador. In terms of methodology, the study was carried out under a descriptive quantitative approach. A survey was used as a technique and a questionnaire was used as an instrument, based on the National Multipurpose Household Survey conducted by the National Institute of Statistics and Census. The sample was selected by means of a stratified sample design, and consisted of 229 graduates of the graduate programs of the UEA. The results highlighted a positive scale in the degree of satisfaction of the students with their graduate studies at the university. Therefore, it was concluded that the university has been perceived as a quality formative process and a good formation in values, which has contributed to the development of the country and the organizations.         

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, R. (2021). Evaluación del nivel de satisfacción del estudiante respecto al servicio educativo bajo el enfoque del modelo HEDPERF en las universidades públicas que integran la Alianza Estratégica de la Universidad Peruana y que implementaron el mecanismo de licenciamiento. [Evaluation of the student satisfaction level regarding the educational service under the approach of the HEDPERF model at public universities that belong to the strategic alliance of Peruvian universities and that implemented the licensing mechanism]. Industrial Data, 24(1), 23-47. https://n9.cl/jylhm5

Campos, J., Placencia, M., Silva, J., y Zambrano, M. (2021). Perspectiva docente-estudiante sobre estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas constructivistas en programas de maestrías de una universidad pública peruana. [Teacher-student perspective on teaching strategies and constructivist pedagogical skills in master's programs of a Peruvian public university]. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 21(3), 517-527. https://n9.cl/3tmo0

Cardoso, E., y Cerecedo, M. (2011). Propuesta de indicadores para evaluar la calidad de un Programa de Posgrado en Educación. [Proposal for indicators to evaluate the quality of a Postgraduate Program in Education]. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(2), 68-82. https://n9.cl/jw3cs

Cardoso, E., Cerecedo, M., y Vanegas, E. (2013). Las competencias docentes en los programas de posgrado en administración: Un estudio de diagnóstico. [Teaching skills in graduate administration programs: A diagnosis study]. Formación universitaria, 6(2), 43-50. https://n9.cl/s9hi3

Cruz, R., y Ponce, J. (2019). La acreditación y su aporte a la satisfacción estudiantil de las universidades públicas de Manabí-Ecuador. [The accreditation and its contribution to the student satisfaction of the Manabi-Ecuador public universities]. ECA Sinergia, 10(2), 82-95. https://n9.cl/w9u1t

Durán, A. (2016). Formación en competencias del docente universitario. [Training on the new university profesor competences]. Educere, 20(67), 529-538. https://n9.cl/f6gg8

Elizalde, H., Rodríguez, F., Cobos, M., y Tinoco, L. (2024). La relación del docente universitario de enfermería con los estudiantes en los hospitales docentes del Ecuador. [The relationship of the university nursing teacher with the students in the teaching hospitals of Ecuador]. Revista InveCom, 4(2), 1-16. https://n9.cl/yu5mo

León, F., Saladrigas, H., y León, F. (2023). El proceso de evaluación y acreditación institucional. Visto desde la comunicación organizacional interna. [The process of institutional evaluation and accreditation. Seen form the point of view of internal organizational communication]. Prohominum. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 5(4), 210-232. https://n9.cl/1wpcm

Mireles, M., y García, J. (2022). Satisfacción estudiantil en universitarios: una revisión sistemática de la literatura. [Student satisfaction in university students: a systematic review of the literature]. Revista Educación, 46(2), 1-26. https://n9.cl/9c1xh9

Núñez, C., Noboa, M., Agualongo, L., y Veloz, V. (2021). Satisfacción de los servicios académicos en la educación superior. [Satisfaction with academic services in higher education]. Revista Científica UISRAEL, 8(Supl. 1), 11-21. https://n9.cl/uis4z

Peña, C., Cosi, E., y Silarayan, L. (2024). Calidad de servicio y satisfacción del usuario en estudiantes de posgrado de una Universidad Pública de Lima. [Quality of service and user satisfaction in postgraduate students of a Public University of Lima.]. Mendive. Revista de Educación, 22(2), 1-7. https://n9.cl/lujtt

Raza, D. (2022). Satisfacción de los estudiantes en el posgrado: elementos de influencia y políticas para su mejoramiento en una universidad en Ecuador. [Graduate students' satisfaction: elements of influence and policies for its improvement in a university in Ecuador]. Revista Investigación y Negocios, 15(25), 39-52. https://n9.cl/93hqb

Restrepo, J., y Navío, A. (2016). Las competencias del docente de maestría en universidades colombianas: apreciaciones de alumnos y profesores. [The competencies of the master’s degree in Colombian universities: student and teacher evaluations]. Civilizar, 16(31), 191-204. https://n9.cl/81zpp

Romero, S. (2021). Satisfacción estudiantil en las maestrías de educación de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. [Student satisfaction in the master's programs of education of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Investigación Valdizana, 15(1), 7-16. https://n9.cl/93hyn

Surdez, E., Sandoval, M., y Lamoyi, C. (2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. [Student satisfaction in an evaluation of the quality of university education]. Educación y Educadores, 21(1), 9-26. https://n9.cl/ivqe2

Published

2024-07-01

How to Cite

Carrera-Sánchez , K. M. E., Chávez-Esponda, D., Soria-Re, S. L., & Sancho-Aguilera, D. (2024). Evaluation of student satisfaction in graduate programs: Universidad Estatal Amazónica, Ecuador. EPISTEME KOINONIA, 7(14), 302–326. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4260

Issue

Section

De Investigación