Problem-based learning program to improve critical thinking in school children
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.3731Keywords:
Problem-based learning, critical thinking, teaching program, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The purpose of the current study was to demonstrate to what extent the application of the problem-based learning (PBL) program influences the improvement of critical thinking in schoolchildren from an educational institution in Trujillo 2023. The design was quasi-experimental. The sample consisted of 60 schoolchildren. A written test of critical thinking was used as an instrument. Statistical tables were used for data processing and the non-parametric Kruskal Wallis test was applied. As a result, it was found that the arithmetic mean of the experimental group in the post-test (17.80 points) was higher than the average of the control group (14.67 points); likewise, in the post-test, the Kruskal Wallis test obtained a value of 13.359 and the Sig. result was 0.003. Therefore, it was concluded that the PBL program has a significant influence on the improvement of critical thinking in sixth grade of elementary school.
Downloads
References
Albarrá, F., y Díaz, C. (2021). Metodologías de aprendizaje basado en problemas, proyectos y estudio de casos en el pensamiento crítico de estudiantes universitarios. [Teaching-learning methodologies based on problems, projects and case-study for the development of critical thinking in university students]. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 25(3): e5116. https://n9.cl/n63fr8
Blanco, R., (2006). La Equidad y la Inclusión Social: Uno de los Desafíos de la Educación y la Escuela Hoy. [Equity and Social Inclusion: One of the Challenges of Education and Schooling Today]. REICE, 4(3), 1-15. https://n9.cl/juwc3
Castro, E., Peley, R., y Morillo, R. (2006). La práctica pedagógica y el desarrollo de estrategias instruccionales desde el enfoque constructivista. [Pedagogical Practice and the Development of Instructional Strategies from a Constructivist Viewpoint]. Revista de Ciencias Sociales, XII(3), 591-595. https://n9.cl/qu9yhb
Correa, J., Ossa, C., y Sanhueza, P. (2019). Sesgo en razonamiento, metacognicion y motivación al pensamiento crítico en estudiantes de primer año medio de un establecimiento de Chillán. [Reasoning bias, metacognition and motivation to critical thinking in first year high school students in a school in Chillan]. Revista de estudios y experiencias en educación, 18(37), 61-77. https://n9.cl/77cvz9
Dueñas, V. (2001). El aprendizaje basado en problemas como enfoque pedagógico en la educación en salud. [Problem-based learning as a pedagogical approach in health education]. Colombia Médica, 32(4), 189-196. https://n9.cl/01yl9
Guarnizo, B. (2022). Aprendizaje basado en resolución de problemas para el pensamiento crítico-reflexivo en la formación policial: una revisión bibliográfica. [Learning based on problem solving for critical-reflexive thinking in police training: a bibliographic review]. Conrado, 18(84), 288-291. https://n9.cl/j28h4
Lara, V., Avila, J., y Olivares, S. (2017). Desarrollo del pensamiento crítico mediante la aplicación del aprendizaje basado en problemas. [Critical thinking development through the implementation of problem-based learning]. Psicologia Escolar e Educacional, 21(1), 65-77. https://n9.cl/i9gy
López, M., Moreno, E., Uyaguari, J., y Barrera, M. (2022). El desarrollo del pensamiento crítico en el aula: testimonios de docentes ecuatorianos de excelencia. [The development of critical thinking in the classroom: testimonials from excellent Ecuadorian teachers]. Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, 8(15), 161-180. https://n9.cl/bhjvi
Morales, P. (2018). Aprendizaje basado en problemas (ABP) y habilidades de pensamiento crítico ¿una relación vinculante? [Problem-based learning (PBL) and critical thinking skills, a binding relationship?]. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 91-108. https://n9.cl/2p8ig
Olivares, S., y Heredia, Y. (2012). Desarrollo del pensamiento crítico en ambientes de aprendizaje basado en problemas en estudiantes de educación superior. [Development of critical thinking in problem-based learning environments in higher education students]. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(54), 759-778. https://n9.cl/9rw6rz
Poot, C. (2013). Retos del aprendizaje basado en problemas. [Challenges of the problem-based learning]. Enseñanza e Investigación en Psicología, 18(2), 307-314. https://n9.cl/cll9y
Solórzano, M. (2012). Espacios accesibles en la escuela inclusiva. [Accessible spaces in inclusive schools]. Revista Electrónica Educare, 17(1), 89-103. https://n9.cl/fxsgf
Soto, R. (2003). La inclusión educativa: Una tarea que le compete a toda una sociedad. [Educational inclusion: a task that concerns an entire society as a whole]. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 3(1), 1-9. https://n9.cl/l4swu
Tamayo, O., Zona, R., y Loaiza, Y. (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. [Critical thinking in education. Some main categories in its study]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 11(2), 111-133. https://n9.cl/prfc3
Valdés, R., Manghi, D., y Godoy, G. (2020). La participación estudiantil como proceso de inclusión educativa. [Student participation as a process of educational inclusion]. Sinéctica, 55, e1096, 1-27, https://n9.cl/1anidn
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gladys María Velásquez- Zúñiga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




