“Sowing life” program in environmental awareness in primary students
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3479Keywords:
, environmental awareness, environment, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The general objective of this research was to determine the effectiveness of the "Sowing Life" program for the transformation of environmental awareness in elementary school students. The methodology of the study consisted of a quasi-experimental design, with a sample of 43 students. Initially, the results in the pre-test showed the level of environmental awareness with average prevalence for the experimental and control groups; but in the post-test, the level increased in the experimental group to 60%. There was also evidence of greater development in the cognitive and conative dimensions of environmental awareness in this group. It was concluded, therefore, that the "Sowing Life" program was effective with an increase in all dimensions, but the significant increases in environmental awareness were only in the cognitive and conative dimensions; the affective and active dimensions should be improved.
Downloads
References
Armienta, D., Keck, F., y Saldívar, A. (2019). Huertos escolares como espacios para el cultivo de relaciones. [School gardens as spaces for the cultivation of relationships]. Innovación Educativa, 19(80), 161-178. https://n9.cl/rl4sp
Arredondo, M., Saldivar, A., y Limón, F. (2017). Estrategias educativas para abordar lo ambiental. Experiencias en escuelas de educación básica en Chiapas. [Educational strategies to approach environmental topics. Experiences in primary schools in Chiapas]. Innovación educativa, 18(76), 13-37. https://n9.cl/m7tun
Calle, I. (2016). Reciclaje y conciencia ambiental en el mejoramiento de la sostenibilidad del planeta. [Recycling and environmental awareness in improving the sustainability of the planet]. UCV-HACER. Revista de Investigación y Cultura, 5(1), 34-43. https://n9.cl/4l339f
Castro, O., y Moncada, J. (2022). Educación ambiental para el manejo sustentable del agua en la comunidad toro muerto, río Caroní. [Environmental education for water sustainable use at Toromuerto community, Caroní river]. Areté, 8(15), 61-84. https://n9.cl/xo0eo
Díaz, J., y Fuentes, F. (2018). Desarrollo de la conciencia ambiental en niños de sexto grado de educación primaria. Significados y percepciones. [Development of the environmental consciousness in children of sixth grade of primary education. Meanings and perceptions]. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (26), 136-163. https://n9.cl/ljnih
Espejel, A., y Flores, A. (2012). Educación ambiental escolar y comunitaria en el nivel medio superior, Puebla-Tlaxcala, México. [Environmental education at the high school level for the school and community, Puebla-Tlaxcala, Mexico]. Revista mexicana de investigación educativa, 17(55), 1173-1199. https://n9.cl/mp7zs
Esteban, B. (2018). Estrategias ambientales en la formación ecoturística de los estudiantes de educación primaria. [Environmental strategies in the ecotourism raining of primary education students]. Revista Scientific, 4(12), 47-67. https://n9.cl/4srrp
Girón, M., y Leyva, J. (2013). El eje ambiental en la escuela “La Esperanza”: un estudio sobre actitudes y comportamientos ambientales. [The environmental axis in “La Esperanza” Elementary School. A study on environmental attitudes and behaviors]. Innovación Educativa, 13(63), 117-147. https://n9.cl/bpuc4
Jaimes, K. (2022). La educación ambiental en el nivel primaria: plan y programas de estudio, acciones y Covid-19. [Environmental education in elementary school: curricula, actions, and COVID-19]. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 13(24), 1-18. https://n9.cl/y4tqgm
Laso, S., Marbán, J., y Ruiz, M. (2020). Conciencia ambiental y cambio climático: Un estudio con docentes de Educación Primaria en formación. [Environmental awareness and climate change: a study with pre-service primary teachers]. Revista Electrónica Educare, 26(3), 418-440. https://n9.cl/lpp9m
Martínez, F. (2023). La conciencia ambiental en los estudiantes de educación primaria pública. [Environmental awareness in public primary education students]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 793-808. https://n9.cl/g2q8b1
Martínez, M., y Carballo, L. (2013). La educación ambiental rural desde las escuelas básicas. [Rural environmental teaching in basic general education]. Revista Electrónica Educare, 17(2), 69-79. https://n9.cl/3fu4g
Palomino, R., Nima, M., Huaillapuma, L., y Sifuentes, N. (2022). La conciencia ambiental como ética del buen vivir. [Environmental awareness and ethics of good living]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(26), 2140-2150. https://n9.cl/v3cxl
Rubina, M., Alva, C., Díaz, B., y Benavente, R. (2023). Desarrollo de la conciencia ambiental desde la perspectiva docente. [Development of environmental awareness from the teaching perspective]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 594-605. https://n9.cl/9e66s
Torres, N., Martínez, B., Rascón, F., Medina, J., y Reyna, L. (2022). Diseño y validación de la escala de conciencia ambiental (ECA) en niños de primaria. [Design and validation of the environmental awareness scale (ECA) in elementary school children]. Areté, 8(16), 139-157. https://n9.cl/5hr2e8
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cruz-del-Rosario Álvarez-Córdova, Ponce García-Nizama, Yetzy Beatriz Guerra-Castellanos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




