Financial expert model program and its application in university classrooms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3240

Keywords:

Program, financial model, university classrooms, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The objective of this study was to analyze a financial expert model program as a tool for learning in university classrooms. The methodology was based on a quantitative approach with a descriptive design. A survey was used as a technique and a questionnaire with semi-open-ended questions was used as an instrument. The sample consisted of 30 students and 6 teachers from various universities in the country. The results revealed that students were able to obtain gains in their investments during a simulation, although there was significant variability in individual results. Therefore, it was concluded how important financial education is in decision making both in investment risk management and personal financial planning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avendaño, W., Rueda, G., y Velasco, B. (2021). Percepciones, conocimientos y habilidades financieras en estudiantes de educación media. [Perceptions, knowledge, and financial skills in middle education students]. Revista Venezolana de Gerencia, 26(93), 1-14. https://n9.cl/uth5p

Duque, E., González, J., y Ramírez, J. (2016). Conocimientos financieros en jóvenes universitarios: caracterización en la institución universitaria ESUMER. [Financial literacy in university students: characterization at the institución universitaria ESUMER]. Revista de pedagogía, 37(101), 41-55. https://n9.cl/4bfo9

Escalera, M., Tejada, E., y García, A. (2017). Uso de los servicios financieros. Estudio empírico en estudiantes universitarios. [Use of financial services empirical study on university students]. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 581-590. https://n9.cl/17dtl

Gatica, M., y Rubí, P. (2021). La clase magistral en el contexto del modelo educativo basado en competencias. [The master class in the context of the competency-based educational model]. Revista Electrónica Educare, 25(1), 321-332. https://n9.cl/uq8ase

Gutiérrez, O., y Delgadillo, J. (2018). La educación financiera en jóvenes universitarios del primer ciclo de pregrado de la Universidad Católica Boliviana "San Pablo", Unidad Académica Regional de Cochabamba. [Financial education in students the first cycle of undergraduate of the Universidad Católica Boliviana "San Pablo", Regional Academic Unit of Cochabamba]. Revista Perspectivas, (41), 33-72. https://n9.cl/lzkscj

Guzmán, J. (2011). La calidad de la enseñanza en educación superior ¿Qué es una buena enseñanza en este nivel educativo? [The quality of teaching in higher education What is good teaching at this educational level?]. Perfiles educativos, 33 (spe), 129-141. https://n9.cl/1clz8

Huchín, L., y Simón, J. (2011). La educación financiera en estudiantes de educación básica. Un diagnóstico comparativo entre escuelas urbanas y rurales. [Financial education of basic schooling students. a comparative diagnosis between city and rural schools]. Revista Ciencias Estratégicas, 19(25), 11-34. https://n9.cl/vfojm

Nava, M. (2009). Análisis financiero: una herramienta clave para una gestión financiera eficiente. [Financial analysis: a key technique for efficient financial management]. Revista Venezolana de Gerencia, 14(48), 606-628. https://n9.cl/61zr8

Navarro, A., Raggio, G., Ruiz, H., y Grados, E. (2022). Software educativo en el aprendizaje de los estudiantes universitarios. [Educational software in the learning of universitystudents]. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1375-1385. https://n9.cl/jeohh

Palomares, A., y Serrano, I. (2016). Influencia de las Competencias Emocionales y Financieras en la Formación Universitaria. [Influence of Emotional Competence and Financial Competence in University Education]. Formación Universitaria, 9(5), 25-36. https://n9.cl/6qa7k

Pérez, M., y Jara, M. (2006). La gestión académica y financiera en la educación virtual. [Academic and financial management in virtual education]. Apertura, 6(3), 37-49. https://n9.cl/np435v

Ricardo, L., Velázquez, R., y Pérez, M. (2019). La gestión económica financiera en las universidades. Impacto en la calidad de los procesos universitarios. [Financial economic management in universities. Impact on the quality of university processes]. Revista Universidad y Sociedad, 11(1), 56-66. https://n9.cl/djjav

Ricardo, L., Velázquez, R., Alpízar, M., y Pérez, M. (2019). Modelo de gestión para el perfeccionamiento del proceso de aseguramiento material y financiero en universidades. [Model of management for the improvement of the process of material and financial assurance in universities]. Revista Cubana de Educación Superior, 38(2), 1-19. https://n9.cl/3yxua

Terrazas, R. (2009). Modelo de gestión financiera para una organización. [Financial management model for an organization]. Perspectivas, (23), 55-72. https://n9.cl/0iov

Villada, F., López, J., y Muñoz, N. (2017). El Papel de la Educación Financiera en la Formación de Profesionales de la Ingeniería. [The role of financial education in the training of engineering professionals]. Formación Universitaria, 10(2), 13-22. https://n9.cl/uwfq7

Published

2024-01-01

How to Cite

Jurado-Pilozo, C. R. (2024). Financial expert model program and its application in university classrooms. EPISTEME KOINONIA, 7(13), 349–365. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3240

Issue

Section

De Investigación