The pedagogy of love and tenderness for the humanization of educational practice
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2561Keywords:
Pedagogy of love, pedagogy of tenderness, humanizing pedagogy, (UNESCO Thesaurus).Abstract
Nowadays, an education is required that brings the human being closer to his essence, and educates him in his relationship with the world, in his power to understand the other, which demands to discuss about the educational practices from pedagogical perspectives powerfully humanistic. From these premises, this article is presented with the purpose of describing the pedagogy of love and tenderness as an approach that enables a humanized and humanizing educational practice. Methodologically, it is based on a documentary study guided by a bibliographic design. Finally, it can be stated that the pedagogy of love and tenderness is presented as a possibility of educating for human dignity, which is forged as an authentic act of freedom based on mutual consideration and recognition that occurs between teacher-student through sincere dialogue marked by affection, respect, tolerance, solidarity and empathy
Downloads
References
Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. [The Research Project. Introduction to scientific methodology]. Recuperado de https://acortar.link/rOrIWA
Bona, C. (2023). Humanizar la Educación. [Humanizing Education]. España. Recuperado de https://n9.cl/x5jbu
Burga, J. y Quiroz, E. (2020). Fundamentación de una Pedagogía del Amor, Cimentado en la Excelencia Personal, Siguiendo los Principios Educativos De Tomás Melendo. [Foundation of a Pedagogy of Love, Grounded in Personal Excellence, Following the Educational Principles of Tomás Melendo]. [Tesis de pregrado]. Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Perú. Recuperado de https://n9.cl/des7t
Cussiánovich, A. (2010). Aprender la condición humana. [Learning the human condition]. Ensayo sobre pedagogía de la ternura. Recuperado de https://docplayer.es/68126316-Aprender-la-condicion-humana.html
Espinoza, N. y Rincón, A. (2006). Instrucciones para la elaboración y presentación de monografías: La visión de la Facultad de Odontología de la Universidad de Los Andes. [Instructions for the preparation and presentation of monographs: The vision of the School of Dentistry of the Universidad de Los Andes]. Acta Odontológica Venezolana, 44(3), 406-412. Recuperado de https://acortar.link/1KJld4
González, F. (2022). Pedagogía del amor: el docente y la dignificación del sujeto. [Pedagogy of love: the teacher and the dignity of the subject]. Mérito - Revista De Educación, 4(12), 64–71. https://doi.org/10.33996/merito.v4i12.953
Kemmis, S. (1995). Prologo. En W. Carr. (Autor). Una teoría para la educación: Hacia una investigación educativa crítica. [A theory for education: Towards a critical educational research]. (pp.17-38). Recuperado de https://n9.cl/unj4b
Jara, A. (23 de marzo de 2017). Maturana: "El futuro de la humanidad no son los niños, son los mayores". [Maturana: "The future of humanity is not children, it is the elderly"]. Latercera.com. Recuperado de https://acortar.link/sPnKNk
López, C. (2019). La Pedagogía del Amor y la Ternura: Una Práctica Humana del Docente de Educación Primaria. [The Pedagogy of Love and Tenderness: A Human Practice of the Teacher of Primary Education]. Revista Scientific, 4(13), 261-277. Recuperado de https://acortar.link/TbN9DE
Martínez, M. (2005). Nuevo paradigma de la ciencia de la educación. La posibilidad de ser. [New paradigm of the science of education. The possibility of being]. Revista de Filosofía y Socio Política de la Educación, (2), 9-14. Recuperado de https://n9.cl/rvk7oj
Martínez, R., Mora, M. y Rodríguez, R. (2017). Humanos, animales y máquinas: entendiendo el proceso de deshumanización. [Humans, animals and machines: understanding the dehumanization process]. Escritos de Psicología, 10(3), 178-189. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/2710/271053857005/html/
Mendoza, M. (2019). La pedagogía del amor y de la ternura, en las aulas hospitalarias del Perú. [The pedagogy of love and tenderness in the hospital classrooms of Perú]. Educación, 25(2), 205–212. https://doi.org/10.33539/educacion.2019.v25n2.2048
Montero, A., García, L. y Pérez L. (2021). Educar desde el amor. [Educating from love]. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(1), 438–456. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i1.1457
Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. [The seven skills needed for the education of the future]. Recuperado de https://n9.cl/j9isz
Palella, S. y Martins, F. (2015). Metodología de la Investigación Cuantitativa. [Quantitative Research Methodology]. Caracas. FEDUPEL.
Pérez-Esclarín, A. (2013). Pedagogía del amor y la ternura. [Pedagogy of love and tenderness]. Recuperado de https://n9.cl/wqski
Ramos, M. (2015). Qué es la práctica educativa. [What is educational practice?]. Revista Educarnos, (18), Recuperado de https://n9.cl/owhic
Rodríguez, H. (2022). La pedagogía del amor como estrategia didáctica ser implementada en la formación innovadora de los estudiantes del grado décimo. [The pedagogy of love as a didactic strategy to be implemented in the innovative training of tenth grade students]. [Tesis de maestría]. Universidad Pedagógica Experimental Libertador - Instituto Pedagógico Rural “Gervasio Rubio”, Rubio, Venezuela. Recuperado de https://espacio-digital.upel.edu.ve/index.php/TGM/article/view/409/398
Roldán, E. (2022). El amor en la pedagogía de Pestalozzi. [Love in Pestalozzi's Pedagogy]. Anuario Mexicano de Historia de la Educación, 3(1), 85–94. https://doi.org/10.29351/amhe.v3i1.424
Sánchez, V., et al. (2021). La pedagogía de la ternura: algunas reflexiones académicas. [The pedagogy of tenderness: some academic reflections]. Paidagogo, 3(1), 40 – 51. https://doi.org/10.52936/p.v3i1.45
Sánchez, V. (2015). Efectos de un taller basado en la pedagogía del amor y la ternura para mejorar la disciplina en estudiantes de primer grado de primaria de una escuela arequipeña. [Effect of an Interventional Workshop Based on the Pedagogy of Love and Tenderness to Improve Discipline on First Grade Students from an Elementary School in Arequipa]. Educationis Momentum, 1(1), 61-68. Recuperado de https://n9.cl/ffuf2
WMCMF. (2015-2023). Mariano Martin Gordillo: Educar es mucho más que enseñar: Es humanizar. [Mariano Martin Gordillo: Educating is much more than teaching: It is humanizing]. España Recuperado de https://n9.cl/iz70j
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mayra-del-Pilar Bermello-Murillo, Neiva Monserrate Arteaga-Párraga, Nanci Cecilia Navia-Sánchez, Yexy Monserrate Rezabala-Cedeño

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




