Professional identity and teaching vocation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2531

Keywords:

Identity, teachers, academic teaching personnel, educational psychology, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The objective of this research is to determine the relationship between professional identity and teaching vocation at the primary level of I.E., 3036 José Andrés Razuri. From a methodological connotation it was based on the quantitative approach in a descriptive type of research with correlational support, under a non-experimental design. The professional identity is related and also related to the teaching vocation; being considerable that the surveyed teachers strengthen their identity in order to maintain or increase their vocation with greater relevance to provide an educational service with the quality of service expected by the Peruvian society as a contribution to its integral growth. Understanding vocation as a hopeful act in a fragile context, where the teacher becomes an agent of change.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albadan-Varga, J. (2020). Identidad profesional docente como religación entre el pensamiento complejo y el campo educativo [Teaching Professional Identity: Conjoining Complex Thinking and the Educational Field]. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (29), 127-156.

Gallegos-Ruiz-Conejo, A, Ganga-Contreras, F, Castillo, J, Teodori de la Puente, D, & Abensur Pinasco, C. (2021). Inequidad y desigualdad; bases para una nueva propuesta educativa en el Perú [Inequity and inequality; bases for a new educational proposal in Peru]. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(1), 00035. Epub 03 de noviembre de 2021. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2864

Gee, J. P. (2001). Identity as an analytic lens for research in education. Review of research in education, 25: 99–125.

Gysling, J. (1992). Profesores: Un análisis de su identidad social [Teachers: An analysis of their social identity]. CIDE: Santiago de Chile.

Jodi, N., & Stacy, C. (2022) Professional identity values and tensions for early career teachers, Teaching Education, 33:3, 317-331, https://doi.org/10.1080/10476210.2021.1895107

Larrosa, F. (2010). Vocación docente versus profesión docente en las instituciones educativas [Teaching vocation vs. teaching profession in educational institutions]. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 43-51. Recuperado de http://m.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1291992517.pdf

Larrosa-Martínez, F., (2010). Vocación docente versus profesión docente en las organizaciones educativas [Teaching vocation versus teaching profession in educational organizations]. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4),43-51. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217015570004

Mujica-Johnson, F, & Orellana-Arduiz, N. (2018). Autopercepción de la vocación en docentes de educación física escolar en Chile [Self-perception of the vocation in school physical education teachers in Chile]. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (27), 203-229. Epub 07 de septiembre de 2020. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i27.2563

Restrepo, L, & González, J. (2007). De Pearson a Spearman [De Pearson a Spearman]. Revista Colombiana de Ciencias Pecuarias, 20(2), 183-192.

Romero-Ramírez, M. (2020). Vocación docente como respuesta esperanzadora en contextos de vínculos humanos frágiles [Teaching vocation as a hopeful response in contexts of fragile human bonds.]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 27-50. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.527

Romero-Sánchez, E., Gil Martínez, L., & Almagro Durán, E. (2020). La vocación en la identidad del maestro de Educación Infantil: una revisión de la última década [Vocation in early childhood teacher identity: a review of the last decade]. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 4(7), 108-126. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040709

Romero-Sánchez, E., Gil-Martinez, L. & Almagro-Duran, E. (2020). La vocación en la identidad del maestro de infantil: una revisión de la última década [Vocation in early childhood teacher identity: a review of the last decade]. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4(7), 108-126. doi: http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040709

Segovia-Quesada, S, Fuster-Guillén, D, & Ocaña-Fernández, Y. (2020). Resiliencia del docente en situaciones de enseñanza y aprendizaje en escuelas rurales de Perú [Teacher’s Resilience in Teaching-Learning Situations in Rural Schools in Peru]. Revista Electrónica Educare, 24(2), 411-436. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-2.20

Torres-Hernández, E. F. (2022). Diseño y validación de un cuestionario de vocación docente para profesores [Design and validation of a teaching vocation questionnaire for teachers] (CVOC-D). Revista Fuentes, 24(1), 104–115. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.15751

Vanegas-Ortega, C, & Fuentealba-Jara, A. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: Consideraciones claves para la formación de profesores [Teaching professional identity, reflection and pedagogical practice: key considerations for teacher training]. Perspectiva Educacional, 58(1), 115-138. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.1-art.780

Ventura-Montes, U. (2020). Perspectiva del personal docente peruano sobre las razones y las limitaciones que imposibilitan una dedicación continua para con la investigación científica [Peruvian teachers' perspective on the reasons and limitations that make continuous dedication to scientific research impossible]. Revista Educación, 44(2), 208–225. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39544

Vilaseca-Suárez, A, García-Ribeaux, T, & Ledo-Rollo, C. (2019). Estrategia para la identidad profesional pedagógica en la carrera Educación Laboral [Strategy for the pedagogical professional identity in the career of Labour Education]. Conrado, 15(69), 55-64.

Published

2023-07-01

How to Cite

Herrera-Espinoza, K. C., Gonzales-Saavedra, F. J., García-Moncada, G.-D.-P., & Ponce-Yactayo, D. L. (2023). Professional identity and teaching vocation. EPISTEME KOINONIA, 6(12), 103–118. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2531

Issue

Section

De Investigación