Didactic Resources to develop corporal expression in children from 5 to 6 years old
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v6i11.2299Keywords:
Movement education, teaching materials, educational experiments. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective is to analyze the didactic resources to develop corporal expression in children from 5 to 6 years old. Methodologically of quasi-experimental design. 73% of the children evaluated were in the process of developing their corporal, communicative and expressive skills. It was difficult for them to follow a rhythm with coordinated movements; to create, interpret and express emotions and sensations with their bodies. The achievements within the work were significant, since most of them achieved a development of body expression such as, for example, dominating the body to execute coordinated movements, expressing emotions and sensations, establishing agreements to take care of themselves and the other at the time of carrying out the activities; however, the intervention was not successful due to the presence of limitations such as: absences for health reasons and limited time due to the end of the school year to fully implement the proposed activities.
Downloads
References
Cañizares, J. & Carbonero, C. (2017). La expresión corporal en tu hijo [Corporal expression in your child]. (1era ed.). Wanceulen. Recuperado de https://n9.cl/h0u2e
Colman, F. (2019). Recursos didácticos y la educación inclusiva [Teaching resources and inclusive education]. Revista Científica Estudios e Investigaciones, 8, 31-32. https://doi.org/10.26885/rcei.foro.2019.31
Cuevas, S. (2019). Expresión corporal a través de las cualidades del sonido y la creatividad en educación secundaria [Body expression through sound qualities and creativity in secondary education]. Revista Journal of Physical Education and Human Movemen, 1(1), 70-81. https://revistas.uma.es/index.php/JPEHM/article/view/5564/5253
Fernández, N. (2021). Las canciones motrices para trabajar la expresión corporal en educación inicial [Motor songs to work on body expression in early childhood education]. Revista de educación, innovación y formación, 4, 108-130.
Grant, J. (2019). Lenguaje corporal: cómo analizar y comprender la comunicación no verbal [Body language: how to analyze and understand nonverbal communication]. Joshua Grant. Recuperado de https://n9.cl/o14h9
Herranz, A., & López, V (2014). La expresión corporal en educación infantil [Body expression in early childhood education]. Revista de educación física para la paz, 10, 23-44. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5367747
Jona, K. (2017). La importancia del juego en el desarrollo de la primera infancia [The importance of play in early childhood development]. Recuperado de https://n9.cl/fc2gh
Marín, A. (2021). Programa de expresión corporal en educación infantil basado en el aprendizaje globalizado [Body expression program in early childhood education based on globalized learning]. [Tesis de fin de grado, Universidad de Valladolid de España]. Archivo digital. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/47861
Martín, M. I., & López, V. (2007). Teatro de sombras en educación infantil: un proyecto para el festival de Navidad [Shade Theatre and Learning Project Methodology. An experience of Physical Education Infant Education]. Retos, 12, 45–50. https://doi.org/10.47197/retos.v0i12.35036
Pérez, S. (2018). Los recursos didácticos y el aprendizaje de la asignatura de Contabilidad en estudiantes de la especialidad de Negocios Internacionales de la Facultad de Ciencias Empresariales de la UNE, Rímac – 2018 [Didactic resources and the learning of the Accounting subject in students of the International Business major of the Faculty of Business Sciences of the UNE, Rimac - 2018]. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/2446
Rodríguez, M. (2015). La expresión corporal en educación infantil [Body expression in early childhood education]. [Tesis de fin de grado, Universidad de Valladolid de España]. Archivo digital. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/12960
Teleña, P. (2016). Educación física y Expresión corporal [Physical Education and Body Expression]. (1er ed.). Madrid- España.
Ureña, N., Cerezo, C., López, A. & Alarcón, F. (2018). Programa activa motricidad: Ejercicio físico y neurociencia beneficios en el desarrollo cognitivo, motriz, emocional y social en los niños [Active motor skills program: Physical exercise and neuroscience benefits in cognitive, motor, emotional and social development in children]. (1era ed.). Ediciones Nuria.
Vargas, G. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza- aprendizajes [Educational resources in the process teaching learning]. Cuadernos Hospital de Clínicas, 58(1), 68-74.
Zafra, A. (2015). La Expresión Corporal en Educación Primaria [Corporal Expression in Primary Education]. [Tesis de grado, Universidad de Jaén]. https://n9.cl/ubg11
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Michellé Ivanova Aldeán-Riofrío, Gabriela Estefanía Román-Celi, Ana Lucía Andrade-Carrión, Jhuly Maritza González-Sarango

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai