Extracurricular activities and qualitative improvement in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.2212

Keywords:

Education, supplementary education, teaching. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The general objective of the research was to describe extracurricular activities and the qualitative improvement of education. The researchers approached the methodology from the positivist paradigm and quantitative perspective, supported by a descriptive technique with a non-experimental documentary-bibliographic design. They proceeded to the documentary review of scientific journals, papers, documents, statistical data, texts and theses, linked to the research topic, which constituted the study population, using the deductive method by the researchers, as well as the technique of content analysis, to scrutinize the documents and obtain the most relevant contents and ideas. It is concluded that extracurricular activities are a set of actions that contribute to the qualitative improvement of students at all levels of education, since they complement the teaching-learning process in a comprehensive manner, supported by other areas such as artistic, sports, cultural and social. This guarantees a complementary education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántara Paisán, F., Alcántara Paisán, A., Vara Moya, E., & Fimia Duarte, R. (2017). Impacto de actividades extracurriculares de formación vocacional y orientación profesional en estudiantes de ciencias médicas. [Impact of extracurricular activities of vocational training and professional orientation in medical science students]. EDUMECENTRO, 9(2), 124-139. Recuperado de: https://n9.cl/2q7meq

Borda, Ximena. (2014). Taller de enriquecimiento extracurricular para niñas/os con altas capacidades. [After-school enrichment workshop for children with high abilities]. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 7(7), 11-24. Recuperado de: https://n9.cl/ff125

Brito, A. (2015). Guía para la elaboración, corrección y asesoramiento de trabajos de investigación. [Guide for the preparation, correction and advice of research Works] San Tomé: Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada Bolivariana. Recuperado de: https://n9.cl/pifpz

Calucho Herrera, M. (2018). El refuerzo pedagógico como herramienta para el mejoramiento de los aprendizajes. [Pedagogical reinforcement as a tool for learning improvement]. Tesis de Maestría. Universidad Andina Simón Bolívar Ecuador. Recuperado de: https://n9.cl/wdlg2

Carballo Villagra, P. (2006). La música como práctica significante en los colectivos juveniles. [Music as a signifying practice in youth collectives]. Rev. Ciencias Sociales,3(4);169-176.Recuperado de: https://n9.cl/jwwph

Carmona-Serrano, M., Hernández-Chavarría, R. & Marín-Ibarra, R. (2018). Actividades extracurriculares como estrategia de emprendimiento social: estudio de caso FCA de la UAGro.[ Extracurricular activities as a strategy for social entrepreneurship: case study FCA of UAGro]. Universidad Autónoma de Nuevo León. Recuperado de: https://n9.cl/3w0vkl

Cazar Costales S., Dávila Yánez, G., Chamorro Ortega, C., & Plua Vinces, K. (2020). Las actividades extracurriculares, un medio para aumentar la motivación en el aprendizaje del idioma inglés. [Extracurricular activities, a means to increase motivation in the English learning language]. Conciencia Digital, 3(3);62-73. DOI: https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v3i3.1267

Codina, N., Pestana, J., Castillo, I., & Balaguer, I. (2016). Ellas a estudiar y bailar, ellos a hacer deporte: un estudio de las actividades extraescolares de los adolescentes mediante los presupuestos de tiempo. [Girls to study and dance, boys to play sports: a study of adolescents' extracurricular activities through time budgets]. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(1), 233-242. Recuperado de: https://n9.cl/gbdie

Cóndor Chicaiza, J. del R., Cóndor Chicaiza, M. G., Antamba Jácome, M. A., & Moreno Caza, F. M. (2020). La natación en el deporte escolar y extracurricular ecuatoriana: Una revisión sistemática. [Swimming in Ecuadorian school and extracurricular sports: A systematic review]. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 316–338. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1412

García Upegui, I. (2020). Propuesta extracurricular didactizada por el juego y la lúdica para lograr el desarrollo de habilidades orales (comprensión y producción) del inglés como segunda lengua (L2) mediadas por voluntarios de la Asociación Cristiana de Jóvenes (ACJ/YMCA). [Extracurricular proposal based on play and games to achieve the development of oral skills (comprehension and production) of English as a second language (L2) mediated by volunteers from the Young Men's Christian Association (YMCA)]. Tesis de Maestría. UNIMINUTO. Recuperado de: https://n9.cl/o9bid

González Palacios, M. (2019). Diseño e implementación de un espacio extracurricular para el fortalecimiento de la competencia oral en inglés dirigido a estudiantes de cuarto grado de un colegio rural de Buga. [Design and implementation of an extracurricular space to strengthen oral proficiency in English for fourth grade students of a rural school in Buga]. Tesis de Grado. Universidad del Valle, Colombia. Recuperado de: https://n9.cl/xdbvv

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. [Research Methodology] México DF: McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. DE C.V.

Orellana Calderón, A. y Villa Tenesaca, F. (2022). Las actividades extracurriculares y su ayuda en el aprendizaje escolar. [Extracurricular activities and their support for school learning]. Tesis de Grado. Universidad de Cuenca. Recuperado de: https://n9.cl/239w5

Pérez García, Á. (2021). La enseñanza online post pandemia: nuevos retos. [Post pandemic online teaching: new challenges]. HOLOS, 2, 1–13. https://doi.org/10.15628/holos.2021.12082

Valero Ancco, V. N. (2021). Actitud de los estudiantes universitarios ante las actividades extracurriculares. [Attitude of university students towards extracurricular activities]. Puriq, 3(1), 71–80. https://doi.org/10.37073/puriq.3.1.123

Published

2022-12-09

How to Cite

Macay-López, S. A., Cedeño-Vera, N. R., Holguín-Mero, F. M., & Hernández-López, A. B. (2022). Extracurricular activities and qualitative improvement in education. EPISTEME KOINONIA, 5(1), 1027–1039. https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.2212

Issue

Section

De Investigación