Teaching and learning creatively through web 2.0 tools
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.2189Keywords:
Learning, creativity, teaching, web 2.0 tools. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of this research was to use Web 2.0 tools as didactic strategies to improve teaching and learning at the "Bellavista" Educational Unit in the canton of 24 de Mayo, Manabí, Ecuador. The study was quasi-experimental and the techniques applied were: documentary, through the use of similar relevant studies; and field study, through a survey applied to teachers and a test applied to a control group and to an experimental group of students. As results in the diagnostic test, the control group obtained 85% of errors and the experimental group 87%. After the traditional classes, the control group did not improve its performance (79% of errors); on the contrary, the experimental group that used Web 2.0 tools improved its performance in great proportion (96% of correct answers). It is concluded that Web 2.0 tools, when properly used, allow the achievement of significant learning.
Downloads
References
Altamirano, G. (2020). Análisis de la incidencia en el uso de recursos web 2.0 en software libre como recursos didácticos en el proceso enseñanza-aprendizaje. [Analyzing the incidence of the web 2. 0 resources use in free software as didactic resources in the teaching-learning process]. Riobamba: Escuela Superior Politécnica De Chimborazo. Recuperado de: http: https://n9.cl/uo2fk
Boude, F. y Sarmiento, J. (2016). Herramientas web 2.0: efecto en los aprendizajes de los jóvenes colombianos. [Web 2.0 tools: effect on learning among Colombian youths]. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal, 22. Recuperado de: https://n9.cl/hnowm
Campoverde, J. y Balladares, C. (2022). La web 2.0 como herramienta de aprendizaje. [Web 2.0 as a tool for learning]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, Ciudad de México, México. Enero- febrero, 2022. Volumen 6, Número 1. Recuperado de: https://n9.cl/jj0sm
Carreño, A. y Vélez, S. (2015). Web 2.0 en educación superior: formación, actitud, uso, impacto, dificultades y herramientas. [Web 2.0 in higher education: attitude, training, use, impact, challenges and tools]. Digital Education Review, 14. Recuperado de: https://n9.cl/wbq3l
Chávez, A., & Fernández, N. (2018). Las herramientas web 2.0 en el desarrollo del Pensamiento creativo. Diseño de una guía multimedia. [Web 2.0 tools in the development of creative thought. Design of a multimedia guide]. Machala: Universidad de Guayaquil, Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Recuperado de: https://n9.cl/j7sd2
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. [Research methodology]. Sexta Edición. México: Mc Graw Hill Educaction.
Macías, R., y Villavicencio, C. (2022). Ortografía divertida con la tecnología. Una experiencia de aprendizaje con estudiantes de básica media. [Fun Spelling with Technology. A Learning Experience with Middle School Students]. Mamakuna-UNAE, 12. Recuperado de: https://n9.cl/82ay9
Mentasti, Silvina. Enseñar en tiempos de pandemia: Reflexiones para repensar la escuela en la era digital. [Teaching in times of pandemic: Reflections to rethink schools in the digital age]. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, núm. Esp.28, 2021, pp. 303-309. Universidad Nacional de La Plata, Argentina. DOI: https://n9.cl/mvahx
Vaquerizo, M. (2011). Enseñanza-aprendizaje con web 2.0 Y 3.0. [Teaching-learning with web 2.0 and 3.0]. Vivat Academia, núm. 117, diciembre, pp. 116-121. Universidad Complutense de Madrid. Madrid, España. Recuperado de: https://n9.cl/wolie
Velasteguí, M. (2015). Desarrollo de material educativo basado en la web 2.0 para la enseñanza de Ciencias Naturales en Educación Básica Superior. [Development of educational material based on web 2.0 for the teaching of Natural Sciences in Higher Basic Education]. Ambato: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ambato. Recuperado de: https://n9.cl/io645
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai