Mobile Learning as a methodological strategy in the English language learning process
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1991Keywords:
Mobile Learning, L-Learning, mobile learning, online learning. (UNESCO Thesaurus).Abstract
Technology has generated transformations in the educational field, offering dynamic schemes that motivate students to participate in their learning. The research sought to analyze the use of Mobile Learning as a pedagogical strategy in the teaching-learning process of the English language. Methodologically, it was developed from a quantitative approach, at a descriptive level and with a field, non-experimental, transectional design. A survey was applied to 49 students chosen in a non-probabilistic and intentional way, resulting that 92% of the respondents think that the use of cell phones facilitates active participation in classes to learn English. It was concluded that Mobile Learning is an attractive teaching model for students that offers numerous advantages, but technological training should be provided to teachers in order to optimize the quality of learning, since learning a foreign language opens up endless job and academic possibilities.
Downloads
References
Arias, F. (2012). Proyecto de investigación. Venezuela. Editorial Episteme.
Bersantes, A., et al. (2017), Los Dispositivos Móviles en el Proceso de Aprendizaje de la Facultad de Educación Ciencia y Tecnología de la Universidad Técnica del Norte de Ecuador. Formación universitaria, 10(2), 79-88. DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000200009
Cárdenas, R. y Miranda, N. (2014). Implementación del Programa Nacional de Bilingüismo en Colombia: un balance intermedio. Educación y Educadores, 17(1), 51-67.
Carrillo, M., Cáscales, A. y López, A. (2018). (Pág. 2). Apps para el aprendizaje de idiomas en la Universidad de Murcia Revista de Educación a Distancia (RED), 18(58). Disponible en https://revistas.um.es/red/article/view/351511
Ecuador mantiene un bajo nivel de dominio del idioma inglés. (27 de noviembre de 2021). Elcomercio.com. Disponible en https://acortar.link/j7u99w
EF. (2021). El ranking mundial más grande según su dominio del inglés. Disponible en https://www.ef.co.ve/epi/
García-Bulle, S. (2019). ¿Qué es el m-learning? ¿Es una opción viable para la educación del siglo XXI? Disponible en https://observatorio.tec.mx/edu-news/que-es-mobile-learning
Herrera, A. (2021). Qué es el E-learning. Disponible en https://www.innovacionycualificacion.com/plataforma-elearning/que-es-elearning/
Jiménez, T. (2019). Los videos educativos como recurso didáctico para la enseñanza del idioma inglés. [Tesis de maestría]. Universidad Andina Simón Bolívar, Quito, Ecuador. Disponible en https://acortar.link/CNInpc
Llorente, J., et al, (2019). Análisis del uso de las tecnologías TIC por parte de los docentes de las Instituciones educativas de la ciudad de Riohacha. Omnia, 22(2), 50-64. Disponible en https://acortar.link/d0O5Pd
López, M. (2015). 5 beneficios del M-Learning. Disponible en https://www.nubemia.com/5-beneficios-del-m-learning/
López F. y Silva M. (2016). Factores que inciden en la aceptación de los dispositivos móviles para el aprendizaje en educación superior. Estudios sobre Educación, 30, 175-195. DOI: https://doi.org/10.15581/004.30.175-195
Mangisch-Moyano, G. y Mangisch-Spinelli, M. (2020), El uso de dispositivos móviles como estrategia educativa en la universidad. RIED, 23(1), 201-222. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.1.25065
Ortega, D. y Auccahuallpa, R. (2017). La educación ecuatoriana en inglés: Nivel de dominio y competencias lingüísticas de los estudiantes rurales. Revista scientific, 2(6), 52-73. DOI:https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.2.6.3.52-7
Palella, S. y Martins, F. (2015). Metodología de la Investigación Cuantitativa. Caracas. FEDUPEL.
Pascuas, Y., et al. (2020). Dispositivos móviles en la educación: tendencias e impacto para la innovación. Revista Politécnica, 16(.31), 97-109. Disponible en https://www.redalyc.org/journal/6078/607863449008/html/
Pérez, M. y Delgado, Á. (2018). Medios móviles emergentes en la enseñanza de lenguas. Revista Prisma Social, (20), 114–128. Disponible en https://revistaprismasocial.es/article/view/2321
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai