Technology in teaching people with disabilities in times of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1920Keywords:
Online learning, computer-assisted teaching, didactic software (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective was to analyze the use of technology in the teaching of people with disabilities in times of pandemic at the Cerebral Palsy Institute of Azuay. For this purpose, it was considered important to apply the quantitative research approach, through the application of the survey technique using a structured questionnaire as an instrument. According to the results obtained, through the literature review it has been identified that technology has a significant contribution in the education of people with disabilities, the use of technological means contributes to improve the quality of life of people. With the results obtained, it is expected to contribute to future research that directs its study to people with disabilities according to the processes of educational inclusion that are being established in the educational system.
Downloads
References
Bonilla, J. M. (2019). Los Paradigmas y modelos sobre la discapacidad: evolución histórica e implicaciones educativas [Paradigms and models on disability: historical evolution and educational implications]. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 26(42), 75–89. https://doi.org/10.5377/paradigma.v26i42.9019
Byrd-Orozco, A., & León-Valdez, R. (2017). Tecnologías de Asistencia: Recursos de aprendizaje para favorecer la inclusión y la comunicación de estudiantes con discapacidad [Assistive Technologies: Learning resources for inclusion and communication of students with disabilities]. Razón Y Palabra, 21(3_98), 167–178. Recuperado a partir de https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1050
Cabero-Almenara, J., Fernández-Batanero, J. M., & Córdoba-Pérez, M. (2016). Conocimiento de las TIC aplicadas a las personas con discapacidades. Construcción de un instrumento de diagnóstico [Knowledge of ICT applied to people with disabilities. Construction of a diagnostic tool]. Magis, 8(17), 157–176. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m8-17.ctap
Código de la Niñez y Adolescencia. Ley No. 2002-100. Recuperado de https://n9.cl/fokqg
Constitución de la República del Ecuador. (2008). Registro Oficial 449 de 20-oct-2008 Ultima modificación: 13-jul-2011. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
Delgado-Valdivieso, K., Vivas Paspuel, D. A., Sánchez Ruiz, J., & Carrión Berrú, B. (2021). Educación inclusiva en la educación superior: Propuesta de un modelo de atención en Ecuador [Inclusive education in higher education: Proposal for a model of care in Ecuador]. Revista de Ciencias Sociales, 27(ESPECIAL 3), 14–27. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i.36485
Díaz-Ronceros, E; Marín-Rodriguez, W; Meleán-Romero, R., Ausejo-Sánchez, J. L. (2021). Enseñanza virtual en tiempos de pandemia: Estudio en universidades públicas del Perú [E-learning in times of pandemic: A study in public universities in Peru]. Revista de Ciencias Sociales, XXVII(3). https://doi.org/10.31876/rcs.v27i3.36780
García-Córdoba, F. (2010). La tecnología su conceptuación y algunas reflexiones con respecto a sus efectos [Technology, its conceptualization and some reflections on its effects]. http://www.ammci.org.mx/revista/pdf/Numero2/2art.pdf
Linne, J. (2021). La educación del siglo XXI en tiempos de pandemia [21st century education in times of pandemics]. Ciencia, Docencia y Tecnología, 32(62 may-ago). https://doi.org/10.33255/3262/977
Loja-Gutama, B. D., García-Herrera, D. G., Erazo-Álvarez, C. A., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Podcast como estrategia didáctica en la enseñanza de la expresión oral y escrita [Podcast as a didactic strategy in the teaching of oral and written expression]. Cienciamatria, 6(3), 167-192. https://doi.org/10.35381/cm.v6i3.395
Organización Mundial de la Salud. (2021). Disability and Development Report 2018 Realizing the Sustainable Development Goals by, for and with Persons with Disabilities. https://doi.org/10.18356/a0b1b1d1-en
Ortega-Porras, J. D. R., & Oyanedel Bernal, C. C. (2022). Docentes y las tecnologías de la información y la comunicación: el nuevo rol en tiempos de pandemia por COVID-19 [Teachers and information and communication technologies: the new role in times of pandemic by COVID-19]. Revista Educación, 46, 471–485. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.47614
Rodríguez-Porrero M., & García-Bilbao, Á. (2000). Nuevas tecnologías y personas con discapacidad [New technologies and people with disabilities]. Psychosocial Intervention, 9(3), 283–296.
Tamay-Chimborazo, L. U., García-Herrera, D. G., Cabrera-Berrezueta, L. B., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Aprovechamiento de las Tecnologías Educativas por los docentes en tiempos de pandemia [Teachers' use of educational technologies in times of pandemic]. Cienciamatria, 6(3), 4–28. https://doi.org/10.35381/cm.v6i3.388
UNESCO. (2018). El aprendizaje para todos: directrices sobre la inclusión del alumnado con discapacidad en la educación abierta y a distancia [Learning for all: guidelines on the inclusion of learners with disabilities in open and distance education]. https://es.unesco.org/sites/default/files/261641spa.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai