Use of digital resources for the teaching of history in high school students in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v5i10.1894

Keywords:

Open educational resources, teaching materials, educational technology. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective was to design a methodological strategy based on the use of digital resources for teaching History to high school students in Ecuador. A descriptive research methodology was used. Based on the use of digital resources in History, it is indicated that only 55% of students make little use of technological tools in the classroom for learning, therefore; it is evident that students of first year of high school do not make use of technological tools in the classroom. The need arises to include digital resources in the daily planning of the teacher of the subject of history, since it could be seen the little use of these resources, and for this purpose it should be considered to train teachers and students on digital tools with didactic approach, to develop digital skills that are feasible when used in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alaña-Castillo, T. (2017). Los recursos didácticos digitales en la calidad del aprendizaje significativo en los estudiantes de Educación General Básica [Digital didactic resources in the quality of meaningful learning in elementary school students]. Luz, 16(2),112-122. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589166503012

Amores-Valencia, A. & De-Casas-Moreno, P. (2019). El uso de las TIC como herramienta de motivación para alumnos de enseñanza secundaria obligatoria estudio de caso Español [The use of ICT as a motivational tool for students in compulsory secondary education Spanish case study]

. Hamut´ay, 6(3), 37-49. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i3.1845

Bazurto-Caicedo, C. A., & Bernabé-Lillo, M. L. (2021). La Educación Rural en San Lorenzo, sus Posibilidades y Limitaciones [Rural Education in San Lorenzo, its Possibilities and Limitations]. Revista Científica Hallazgos21, 6(3), 260–269. Recuperado a partir de https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/535

Bustos-Torres, O. D., & Parra-Encinas, K. L. (2019). Integración de las TIC en la enseñanza de la historia en educación media superior [Integration of ICT in the teaching of history in upper secondary education]. Revista Boletín Redipe, 8(1), 106–113. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i1.677

García-Peñalvo, F. (2021). Transformación digital en las universidades: Implicaciones de la pandemia de la COVID-19 [Digital transformation in universities: Implications of the COVID-19 pandemic]. Education in the Knowledge Society (EKS), 22, e25465. https://doi.org/10.14201/eks.25465

León, J., & Cisneros, P. (2021). Competencias y recursos digitales para la enseñanza aprendizaje en educación básica superior [Digital competencies and resources for teaching and learning in basic higher education]. Revista Científica, 6(20), 92-112, e-ISSN: 2542-2987. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.20.5.92-112

Luque-González, A., & Galora-de-Mora, R. (2019). Impacto de la tecnología en la sociedad: el caso de Ecuador [The impact of technology on society: the case of Ecuador]. Revista Ciencias Pedagógicas E Innovación, 7(2), 40-47. https://doi.org/10.26423/rcpi.v7i2.299

Martínez-Argüello, Luz D., Hinojo-Lucena, Francisco J., & Díaz, Inmaculada Aznar. (2018). Aplicación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en los Procesos de Enseñanza- Aprendizaje por parte de los Profesores de Química [Application of Information and Communication Technologies (ITC) in Teaching-Learning Processes by Chemistry Teachers]. Información tecnológica, 29(2), 41-52. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000200041

MINEDUC (2012). Estándares de calidad educativa, aprendizaje, gestión escolar, desempeño profesional e infraestructura [Educational quality, learning, school management, professional performance and infrastructure standards]. Recuperado de https://n9.cl/1dwcx

MINEDUC (2016). Currículo de los niveles de educación obligatoria, Nivel Bachillerato, tomo 1 [Curriculum for Compulsory Education Levels, Baccalaureate Level, Volume 1]. Recuperado de https://n9.cl/idxm9

MINEDUC (2022). Ministerio de Educación de la República del Ecuador, citado como referente de: cifras históricas educativas de fácil manejo y acceso abierto. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/datos-abiertos/

Miranda, P., & Medina, R. (2020). Estrategia metodológica para la enseñanza de estudios sociales en el cuarto grado de básica basada en la animación interactiva [Methodological strategy for teaching social studies in the fourth grade of elementary school based on interactive animation]. Encuentros, 18(01). https://doi.org/10.15665/encuent.v18i01.2136

Muhaimin, A, Habibi, A., Mukminin, A., & Hadisaputra, P. (2020). Science teachers' integration of digital resources in education: A survey in rural areas of one Indonesian province. Heliyon, 6(8), e04631. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04631

Murcia-Castellanos, Y, Tejedor-Estupiñan, M., & Lancheros-Cuesta, D. (2017). Impacto de una herramienta multimedial en el proceso de enseñanza – aprendizaje de la Historia en el aula. Pixel-Bit [Impact of a multimedia tool in the teaching-learning process of History in the classroom. Pixel-Bit]. Revista de Medios y Educación, (50),211-228. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36849882015

Rodríguez, A. & Maruja, A. (2017). Aplicación de ERCA como estrategia metodológica para mejorar el nivel de logro de aprendizaje de matemática en estudiantes de la I.E. Mario Vargas Llosa de Potracancha, Pillco Marca [Application of ERCA as a methodological strategy to improve the level of mathematics learning achievement in students of I.E. Mario Vargas Llosa de Potracancha, Pillco Marca]. https://repositorio.unheval.edu.pe/handle/20.500.13080/2767

Sánchez-Otero, M, García-Guiliany, J, Steffens-Sanabria, E, & Palma, H. (2019). Estrategias Pedagógicas en Procesos de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Superior incluyendo Tecnologías de la Información y las Comunicaciones [Pedagogical Strategies in Teaching and Learning Processes in Higher Education including Information and Communication Technologies]. Información tecnológica, 30(3), 277-286. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000300277

Surdez-Pérez, E. G., Sandoval Caraveo, M. del C., & Lamoyi Bocanegra, C. L. (2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria [Student satisfaction in the evaluation of university educational quality]. Educación Y Educadores, 21(1), 9–26. Recuperado a partir de https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/7769

UNESCO (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC [ICT Competency Framework for Teachers]. Recuperado de https://n9.cl/tlybb

Published

2022-07-01

How to Cite

Franco-Delgado, D. G., & Bowen-Mendoza, L. E. (2022). Use of digital resources for the teaching of history in high school students in Ecuador. EPISTEME KOINONIA, 5(10), 101–123. https://doi.org/10.35381/e.k.v5i10.1894

Issue

Section

De Investigación