Use of digital educational resources to improve pedagogical skills in History teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v5i10.1850

Keywords:

Latin american history, educational technology, open educational resources. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

This article deals with the study of the use of Digital Educational Resources (RED) in relation to the pedagogical competencies of teachers in the teaching of the subject of history at the baccalaureate level. These teachers were immersed in a new teaching-learning model, due to the presence of virtuality (use of virtual environments) during the SARS-CoV-2 pandemic. The study was conducted with teachers and students of the bachelor's degree in science of the Unidad Educativa Fiscal Manta. The theoretical and empirical methods used allowed the authors to deepen the analysis of the techno-pedagogical competencies of this group of teachers, and their methodological weaknesses for teaching in virtual environments. The authors have carried out an analysis of the methodological use of RED in its relation to the pedagogical competencies of teachers in the context of education in virtual environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arteaga, C, Enriquez, N, & Chuquimia, J. (2015). Desafíos metodológicos en la educación virtual: Aproximación a las complejidades de la enseñanza virtual y el rescate del valor del contacto social [Methodological challenges in e-learning: An approach to the complexities of virtual education and the rescue of the value of social contact]. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 10(10), 99-114.

Calvas, M., Espinoza E., & Herrera L. (2019). Fundamentos del estudio de la historia local en las ciencias sociales y su importancia para la educación ciudadana [Foundations of the study of local history in the social sciences and its importance for citizenship education]. Revista Conrado. Volumen 15. No 70.

Cruz, E. (2019). Importancia del manejo de competencias tecnológicas en las prácticas docentes de la Universidad Nacional Experimental de la Seguridad (UNES). Revista Educación, 43, 1.

Gómez-Suarez, A. M. (2017). La importancia del guion instruccional en el diseño de ambientes virtuales de aprendizaje [The importance of instructional scripting in the design of virtual learning environments]. Academia Y Virtualidad, 10(2), 47-60. https://doi.org/10.18359/ravi.2868

González-Fernández, M. (2021). Competencias digitales del docente de bachillerato ante la enseñanza remota de emergencia [Digital competencies of high school teachers in the face of emergency remote teaching]. Apertura, 13(1). https://doi.org/10.32870/Ap.v13n1.1991

Luna-Romero E., Vega Jaramillo, F. Y., & Carvajal Romero, H. R. (2019). Formación docente en el uso de las TIC [Teacher training in the use of ICT]. Universidad Ciencia Y Tecnología, (02), 7. Retrieved from https://uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/view/66

Miguel-Román, J. A. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo [Higher education in times of pandemic: an insider's view of the educational process]. Revista Latinoamericana De Estudios Educativos, 50(ESPECIAL), 13-40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95

Padilla P, Siria, & López de la Madrid, M. (2013). Competencias pedagógicas y función docente en las comunidades virtuales de aprendizaje [Pedagogical skills and teaching role in virtual learning communities]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 39(Especial), 103-119. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052013000300008

Páez-Robayo, D. E., & Escobar-Rincón, L. del P. (2019). Tensiones y retos de la enseñanza de la historia reciente en el contexto investigativo actual [Tensions and challenges of teaching recent history in the current research context]. Cambios Y Permanencias, 10(1), 540–559. Recuperado a partir de https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/9717

Pinto-Santos, A. R., Cortés Peña, O., & Alfaro Camargo, C. (2017). Hacia la transformación de la práctica docente: modelo espiral de competencias TICTACTEP [Towards the transformation of teaching practice: spiral model of TICTACTEP competencies]. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (51), 37–51. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i51.03

Tapia Silva, H. (2018). Actitud hacia las TIC y hacia su integración didáctica en la formación inicial docente. Actualidades Investigativas En Educación, 18(3). https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34437

Vargas-Murillo, G. (2019). Competencias digitales y su integración con herramientas tecnológicas en educación superior [Digital competencies and their integration with technological tools in higher education]. Revista Cuadernos, 60(1). http://www.scielo.org.bo/pdf/chc/v60n1/v60n1_a13.pdf

Vidal, M. González, M., & Armenteros I. (2021). Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior [Impact of COVID-19 in Higher Education]. Educación Médica Superior, 35(1).

Published

2022-06-01

How to Cite

Barcos-Arias, E. F., & Santos-Jara, E. A. (2022). Use of digital educational resources to improve pedagogical skills in History teaching. EPISTEME KOINONIA, 5(10), 4–28. https://doi.org/10.35381/e.k.v5i10.1850

Issue

Section

De Investigación