Technological tools and learning in middle school students of the Eloy Fabara School, Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1825

Keywords:

Electronic learning, learning methods, computer uses in education. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of this study is to determine the incidence of the use of technological tools in the learning level of the students of the Eloy Fabara Fiscal School in the parish of Rio Chico in the city of Portoviejo, Ecuador. Methodologically of a descriptive correlational type in a population of 53 students. 46% consider that the use of WhatsApp as a learning tool is favorable to encourage the motivation of students to carry out their academic activities with relevance to meet the pedagogical purposes set out in the institutional program. It is necessary to locate diverse activities or didactic strategies with the intention of avoiding monotony in the use of technological devices with the intention of creating and recreating critical, reflective, creative and innovative thinking, with the purpose of promoting autonomous learning in students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avendaño, W., Hernández, C., & Prada, R. (2021). Uso de las Tecnología de Información y Comunicación como valor pedagógico en tiempos de crisis [Use of Information and Communications Technology as a pedagogical asset in times of crisis]. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23(36), 135-159. https://doi.org/10.19053/01227238.116

Código de la Niñez y adolescencia. Ley No. 2002-100. Recuperado de https://n9.cl/fokqg

Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449 de 20-oct-2008 Ultima modificación: 13-jul-2011. Recuperado de https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Cruz, J. (2017). La medición de la calidad de la educación en América Latina en el marco de la Agenda ODS 4 – Educación 2030 [Measuring the quality of education in Latin America in the framework of the SDG 4 Agenda - Education 2030]. Recuperado de https://www.cepal.org/sites/default/files/presentations/2017-05-juan-cruz-perusia-unesco.pdf

Durán-Pérez, V., & Gutiérrez-Barreto, S. (2021). El aprendizaje activo y el desarrollo de habilidades cognitivas en la formación de los profesionales de la salud [The active learning and the development of cognitive abilities in the academic training of health professions]. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 24(6), 283-290. https://dx.doi.org/10.33588/fem.246.1153

González-Martínez, E, & Chica-Freire, D. (2018). Conducta de los suscriptores en YouTube: estudio de caso del canal EnchufeTv [Subscribers’ Behavior on YouTube:EnchufeTv Channel Case Study]. Dixit, (28), 56-71. https://dx.doi.org/10.22235/d.v0i28.158

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2017). Tecnología de la información y comunicación-TIC 2017 [Information and communication technology-ICT 2017]. Recuperado de https://www.ecuadorencifras.gob.ec/tecnologias-de-la-informacion-y-comunicacion-tic-2017/

Ley Orgánica de Educación Intercultural. Registro Oficial Nº 417. Recuperado de https://oig.cepal.org/sites/default/files/2011_leyeducacionintercultural_ecu.pdf

Loor-Ramos, G, Aveiga Macay, V, & Zambrano Romero, W. (2022). WhatsApp: herramienta de comunicación educativa entre padres de familia y docentes de educación primaria [WhatsApp: a tool for educational communication between parents and primary school teachers]. Revista Científica UISRAEL, 9(1), 11-28. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n1.2022.465

Malagón-Rojas, N., Silva, C. Pinzón, E. Rosero, L., Pardo-Bayona, M., & Téllez, E. (2020). La consulta en los tiempos de WhatsApp: una revisión rápida de la literatura [The Consultation in the Times of WhatsApp: A Quick Review of the Literature]. Psicología desde el Caribe, 37(2), 2-14. https://doi.org/10.14482/psdc.37.2.150.9

Martínez-Velásquez, N., & Riveros-Míguez, S. (2019). La enseñanza de caída libre bajo la metodología de aprendizaje activo [Teaching Free Fall under the Active Learning Methodology]. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (45), 35-56.

Padilla, J., Portilla, I., & Torres, M. (2020). Aprendizaje autónomo y plataformas digitales: el uso de tutoriales de YouTube de jóvenes en Ecuador [Autonomous learning and digital platforms: use of YouTube tutorials of young people in Ecuador]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(2), 285-297. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000200285

Pintor-Holguín, E., Gargantilla-Madera, P, Herreros Ruiz-Valdepeñas, B, & Vivas-Rojo, E. (2017). Percepción y realidad del uso de WhatsApp en estudiantes universitarios de ciencias de la salud [Perception and reality of WhatsApp use in university students of health sciences.]. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 20(1), 39. https://dx.doi.org/10.33588/fem.201.869

Rodríguez-Muñoz, R., & Formoso-Mieres, A. A. (2020). Efectos de YouTube y WhatsApp en procesos de enseñanza - aprendizaje ante el nuevo coronavirus [Effects of YouTube and WhatsApp on teaching-learning processes in the face of the new coronavirus]. Revista Conrado, 16(77), 346-353. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1606

Roque-Rodríguez, E. (2020). Tutoriales de Youtube como estrategia de aprendizaje no formal en estudiantes universitarios [Youtube tutorials as a non-formal learning strategy for university students]. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), e056. https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.797

Troncoso-Pantoja, C., Díaz-Aedo, F, Amaya-Placencia, J., & Pincheira-Aguilera, S. (2019). Elaboración de videos didácticos: un espacio para el aprendizaje activo [Development of didactic videos: a space for active learning]. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 22(2), 91-92. https://dx.doi.org/10.33588/fem.222.989

Veytia-Bucheli, M., & Bastidas-Terán, F. (2020). WhatsApp como recurso para el trabajo grupal en estudiantes universitarios [WhatsApp as a resource for group work in university students]. Apertura (Guadalajara, Jal.), 12(2), 74-93. https://doi.org/10.32870/ap.v12n2.1911

Published

2022-07-01

How to Cite

Vergara-Ruiz, E. N., & Rodríguez-Veliz, M. J. (2022). Technological tools and learning in middle school students of the Eloy Fabara School, Ecuador. EPISTEME KOINONIA, 5(1), 483–496. https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1825

Issue

Section

De Investigación

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.