Pedagogical alternatives supported by audiovisual media in preschool education within the interdisciplinary approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1823

Keywords:

Audiovisual material, early childhood education, interdisciplinary approach, teachers. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

In the new curricula for early childhood education, it is often emphasized that knowledge should be presented as a whole, and not broken down into different subjects. For this reason, this study aims to propose pedagogical alternatives supported by audiovisual media within the framework of the interdisciplinary approach to teachers of preschool education at Virgilio Ratti Fiscal Educational Unit. For this, a descriptive and exploratory methodology was used, with a quantitative approach. A survey was applied to the teachers of the center in order to evaluate the use of audiovisual material in the classroom, where a deficit in their use was evidenced, leaving aside all the benefits that they may contribute to the teaching-learning process. Based on this result, a proposal for interdisciplinary activities was designed in correspondence with the early childhood Education Curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barros, C., y Barros, R. (2015). Los medios audiovisuales y su influencia en la educación desde alternativas de análisis. [Audiovisual AIDS and their influence in education from alternatives of analysis] Revista Universidad y Sociedad. 7(3), 26-31. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v7n3/rus04315.pdf

Cortez, N. y Tunal, G. (2018). Técnicas de enseñanza basadas en el modelo de desarrollo cognitivo. [Teaching techniques based on the model of cognitive development] Educación y Humanismo, 20(35), p. 75-96. http://dx10.17081/eduhum.20.35.3018

Correa, D. M.; Abarca, A. A.; Baños, C. A. y Aorca, S.G. (2019). Actitud y aptitud en el proceso de aprendizaje. [Attitude and aptitude in the learning process] Atlante. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/06/actitud-aptitud-aprendizaje.html

Díaz, M. y Correa, D. (2018). El diseño curricular en la formación de docentes en la primera infancia: Un estudio comparativo. [Curriculum design in early childhood teacher training: A comparative study] Editorial Universidad Santiago de Cali. https://n9.cl/1dpg0

Dubs, R. (2002). El Proyecto Factible: una modalidad de investigación Sapiens. [The Feasible Project: a research modality] Revista Universitaria de Investigación, vol. 3, núm. 2, diciembre, 2002, p. 0 Universidad Pedagógica Experimental Libertador Caracas, Venezuela. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41030203

Estrella, L., Garcés, N., y Esteves, Z. (2020). La aplicación del método Montessori en la educación infantil ecuatoriana. [The application of the Montessori method in Ecuadorian childhood education] Sathiri: sembrador, 15(1), p. 122 - 131. https://doi.org/10.32645/13906925.935

Ferreira, M.; Olcina, G. y Reis, J. (2019). El profesorado como mediador cognitivo y promotor de un aprendizaje significativo. [Teachers as cognitive mediators and promotors of meaningful learning] Revista Educación, 43(2), 1-12. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v43n2/2215-2644edu-43-02-00599.pdf

Imbert, N. y Sierra, R. (2020). La alternativa y su conceptualización en el contexto pedagógico. [Defining alternatives in the context of education] Transformación, 16(2), 241255. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v16n2/2077-2955-trf-16-02-241.pdf

Lenoir, Y. Interdisciplinariedad en educación: una síntesis de sus especificidades y actualización. [Interdisciplinarity in Education: A Summary of Specifics and Updates] Interdisciplina I, 1, 51-86.

Ministerio de Educación. (2014). Currículo Educación Inicial. [Early Childhood Education Curriculum]. https://acortar.link/FoXIp6

Ramello, A. (2019). El uso de materiales audiovisuales y recursos digitales en la docencia universitaria: una experiencia de innovación a nivel de posgrado en Perú. [Teaching with audiovisual and digital resources: an innovative experience in posgraduate education in Peru] Revista de Docencia Universitaria, 17 (1), 167-182. https://doi.org/10.4995/redu.2019.9894

Velázquez, K. (2019). La interdisciplinariedad en la dirección del proceso de enseñanza aprendizaje de la asignatura Introducción a la Sociología en la modalidad semipresencial. [Interdisciplinary in the direction of the teaching-learning process at the subject Introduction to Sociology in the blended modality] Atlante. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/01/interdisciplinariedad-ensenanza.html

Published

2022-06-15

How to Cite

García-Saltos, Y. V., & López-Peñafiel, M. A. (2022). Pedagogical alternatives supported by audiovisual media in preschool education within the interdisciplinary approach. EPISTEME KOINONIA, 5(1), 448–465. https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1823

Issue

Section

De Investigación