Gamificación en el aprendizaje de la asignatura de física en el bachillerato general ecuatoriano

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1820

Keywords:

Physics education, electronic circuits, activity learning. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of this research is to analyze the incidence of gamification in the learning of Ohm's law in high school students of the UEFRM. We worked from a descriptive quantitative methodology perspective with a non-experimental design in a population of 21 students. Pearson's relationship is positive at ,239 which indicates that gamification has been favorable to favor the learning of Ohm's law, however, the pedagogical improvement of the teacher through ICT and gamification should be continued in order to continue in academic growth, as well as to be able to apply this strategy to other topics or contents related to the subject of physics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparicio-Gómez, O. Y. (2019). El uso educativo de las TIC [Educational use of ICTs]. Revista Interamericana De Investigación Educación Y Pedagogía RIIEP, 12(1), 211-227. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2019.0001.02

Asunción, S. (2019). Metodologías Activas: Herramientas para el empoderamiento docente [Active Methodologies: Tools for Teacher Empowerment]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 7(1), 65–80. Recuperado a partir de https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/27

Barberis-Almirón, S. (2021). La indispensabilidad de las leyes en ciencias cognitivas [The indispensability of laws in cognitive science]. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (30), 95-123. https://doi.org/10.17163/soph.n30.2021.03

Benítez-Hurtado, O. L., & Granda Sivisapa, S. P. (2022). Gamificación La gamificación en la matemática como herramienta potenciadora en el trabajo docente [Gamification Gamification in mathematics as an empowering tool in the teaching profession]. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 1(1), 66–81. https://doi.org/10.56200/mried.v1i1.2124

Campos, E., Tecpán, S., & Zavala, G. (2021). Argumentación en la enseñanza de circuitos eléctricos aplicando aprendizaje activo [Argumentation in the teaching of electrical circuits by applying active learning]. Revista Brasileira de Ensino de Física [online] V. 43. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0463

Flores-García, S., Chávez-Pierce, J. E., Luna-González, J., González-Quezada, M. D., González-Demoss, M. V., & Hernández-Palacios, A. A. (2015). El aprendizaje de la física y las matemáticas en contexto [Learning physics and mathematics in context]. Cultura Científica Y Tecnológica, (24). Recuperado a partir de https://erevistas.uacj.mx/ojs/index.php/culcyt/article/view/415

Guzmán-Rivera, M, Escudero-Nahón, A, & Canchola-Magdaleno, S. (2020). “Gamificación” de la enseñanza para ciencia, tecnología, ingeniería y matemáticas: cartografía conceptual [“Gamification” of teaching science, technology, engineering and mathematics: Conceptual cartography]. Sinéctica, (54), e1009. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2020)0054-002

Hernández, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas [Impact of ICT in Education: Challenges and Prospects]. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325–347. https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

López-Gamboa, M. V., & Retana-Alvarado, D. A. (2021). Conocimiento Didáctico del Contenido sobre la Ley de Ohm: estudio de caso de una profesora de física de enseñanza secundaria en Costa Rica [Didactic Content Knowledge of Ohm's Law: a case study of a high school physics teacher in Costa Rica]. Revista De Enseñanza De La Física, 33(2), 309–316. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35270

Rodríguez-Abril, P. L., Rodríguez-Hernández, A. A., & Avella-Forero, F. (2021). Evaluación de simuladores como estrategia para el aprendizaje de la electricidad en la asignatura de física en la educación media [Evaluation of simulators as a strategy for the learning of electricity in the subject of physics in secondary education]. Revista Boletín Redipe, 10(8), 219–237. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i8.1401

Sellan-Naula, M. E. (2017). Importancia de la motivación en el aprendizaje [Importance of motivation in learning]. Sinergias educativas, 2(1). Disponible en: http://portal.amelica.org/ameli/journal/382/3821587003/

Published

2022-06-15

How to Cite

Chávez-Chávez, D. V., & Chancay-García, L. (2022). Gamificación en el aprendizaje de la asignatura de física en el bachillerato general ecuatoriano. EPISTEME KOINONIA, 5(1), 391–404. https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1820

Issue

Section

De Investigación