Digital narratives to develop comprehension reading in social studies
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1798Keywords:
Educational technology, information technology, reading instruction. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of this research is to analyze the digital narratives in relation to comprehensive reading in the subject Social Studies of the Higher Basic Education of the Manta Fiscal Educational Unit. It was based on a descriptive vision. The Pearson correlation is positive at 0.42 between digital narratives and comprehensive reading, indicating a direct relationship. The use and creation of digital narratives will allow teachers to improve teaching and learning processes, reach students more easily with the content, obtain better academic results and create repositories of the material being used. Students will get great benefits in various aspects such as: greater concentration on any content by contributing to them, participation and interaction when creating and sharing ideas or doubts with their peers, better diction, reading comprehension, better constructive critical analysis and greater degree of meaningful learning with the help of technology.
Downloads
References
Acosta, A. H. (2018). Innovación, tecnologías y educación: las narrativas digitales como estrategias didácticas [Innovation, technology and education: digital narratives as teaching strategies]. Killkana sociales: Revista de Investigación Científica, 2(2), 31-38.
Chávez-Espinoza, P. E., Taber De la Cruz, Y. O., Menacho Vargas, I., & Asto Luna, E. L. (2021). Estrategia de inferencia en comprensión lectora en estudiantes de secundaria por entornos virtuales [Inference strategy in reading comprehension in high school students through virtual environments]. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 5(21), 1430–1443. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i21.286
Garduño-Teliz, E. (2021). Narrativas tecno pedagógicas digitales, de Enrique Ruiz-Velasco Sánchez, Josefina Bárcenas-López y José Antonio Domínguez-Hernández [Digital techno-pedagogical narratives, by Enrique Ruiz-Velasco Sánchez, Josefina Bárcenas-López and José Antonio Domínguez-Hernández]. Perfiles educativos, 43(174), 205-212. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.174.60700
Hermann-Acosta, A. (2015). Narrativas digitales como didácticas y estrategias de aprendizaje en los procesos de asimilación y retención del conocimiento [Digital narratives as didactics and learning strategies in the processes of knowledge assimilation and retention]. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (19),253-269.
Hermann-Acosta, A., & Perez-Garcias, A. (2019). Digital narratives, digital stories and transmedia narratives: systematic review of literature in education in education in the iberoamerican context. Espacios, 40 (41), 5. http://www.revistaespacios.com/a19v40n41/19404105.html
Landow, G. (2006). Hipertexto 3.0. Teoría crítica y nuevos medios en la era de la globalización [Hypertext 3.0. Critical theory and new media in the age of globalization]. Estados Unidos: Paidós.
McEwan, H., & Egan, K. (1998). La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación [Narrative in teaching, learning and research]. Buenos Aires: Amorrortu.
Morales-Montaño, V. J. (2019). La lectura comprensiva en el proceso enseñanza aprendizaje del área de lengua y literatura [Comprehensive reading in the teaching and learning process in the area of language and literature]. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/45303
Ordóñez, G. (2013). La narrativa del amor y la intimidad en una serie de televisión [The narrative of love and intimacy in a television series]. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/4015
Reyes, A., Pich, E., Pastor, G., y Dolores, M. (2012). Digital storytelling as a pedagogical tool within a didactic sequence in Foreign Language Teaching. Digital Education Review, (22), 1-18.
Sánchez-Ortiz, S. M. (2016). El hábito de la lectura y el disfrute de textos literarios y no literarios de los niños de Sexto Año de Educación General Básica de la Unidad Educativa Picaihua [The habit of reading and the enjoyment of literary and non-literary texts of children in the sixth year of General Basic Education of the Picaihua Educational Unit]. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/23434
Socas, V., y González, C. (2013). Usos Educativos De La Narrativa Digital: Una Experiencia De M-Learning Para La Educación Emocional [Educational Uses Of Digital Narrative: An M-Learning Experience For Emotional Education]. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14(2), 490-507.
Villa Zhao, E. F. (2021). Uso de la narrativa digital para la ayuda de la comprensión lectora en el área de lengua y literatura de cuarto año de Educación General Básica en la Unidad Educativa Miguel Díaz Cueva, año lectivo 2019-2020 [Use of digital narrative to aid reading comprehension in the area of language and literature in the fourth year of General Basic Education at the Miguel Díaz Cueva Educational Unit, school year 2019-2020]. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/20204
Watson, R (2011). Mentes del futuro. ¿Está cambiando la era digital nuestras mentes? [Minds of the future: Is the digital age changing our minds?]. Barcelona: Editorial Viceversa.
Zareceansky, P., & Ros, S. (2017). Comunicación transmedia para la erradicación del hambre: ProjecteFAM, una estrategia transversal [Transmedia communication for the eradication of hunger: ProjecteFAM, a cross-cutting strategy.]. Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social, 10(1), 9-29.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai