The development of mathematical modeling competence in elementary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1797

Keywords:

Mathematics, basic education, professional competence. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The general objective of the research was to describe the development of mathematical modeling competence in elementary school students. The research was developed from the quantitative paradigm, also framed from a documentary-bibliographic design, through inquiry, collection and critical documentary and bibliographic reference analysis, based on the methodical, rigorous and deep exploration of various documentary sources such as scientific research, articles and refereed papers, theses, among others. Describing the findings found, allowing the development of the theoretical body in relation to the topic. It is concluded that the teaching of mathematics through the development of competences based on modeling in basic education students constitutes a tool of great importance to formulate, solve, interpret and validate through the formulation of problems the meaningful teaching of mathematics, providing a dynamic, innovative and motivating learning development for students. Since it allows their application to real facts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beltrón Cedeño, J., Hernández Rabell, L., y Carrasco Jiménez, T. (2019). Competencia modelación matemática: concepciones y situación diagnóstica en carreras de Ingeniería. [Mathematical modeling competence: conceptions and diagnostic situation in engineering careers]. Revista Cubana de Educación Superior, 38(2), Recuperado de: https://n9.cl/fb60kg

Brito Vallina, M., Alemán Romero, I., Fraga Guerra, E., Para García, J., y Arias de Tapia, R. (2011). Papel de la modelación matemática en la formación de los ingenieros. [Role of mathematical modeling in engineering education]. Ingeniería Mecánica, 14(2), 129-139. Recuperado de: https://n9.cl/f37p7

Flórez Rojano, I., Céspedes Guevara, N., y Zamora Coronado, H. (2021). Matemática aplicada y prácticas sociales: escenarios de debate alrededor del currículo de matemáticas. [Applied mathematics and social practices: scenarios of debate around the mathematics curriculum]. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (50), 275-292. https://doi.org/10.17227/ted.num50-10154

Fuentes Acuña, N., Roa Puentes, P., y Vásquez Larenas, V. (2019) Propuesta didáctica utilizando la modelación matemática en el aprendizaje de las funciones para estudiantes de octavo básico. [Didactic proposal using mathematical modeling in the learning of functions for eighth grade students]. Tesis de Grado. Universidad de Concepción. Los Ángeles, Chile. Recuperado de: https://n9.cl/g872q

Gudiño León, A., Acuña López, R., y Terán Torres, V. (2021). Mejora del aprendizaje desde la óptica de la gestión pedagógica. [Improvement of learning from a pedagogical management perspective]. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(spe2). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2583

Hitt, F., y Quiroz Rivera, S. (2017). Aprendizaje de la modelación matemática en un medio sociocultural. [Learning mathematical modeling in a sociocultural environment]. Revista Colombiana de Educación, (73), 153-177. https://doi.org/10.17227/01203916.73rce151.175

Olarte García, J. (2020) Homogeneizar la práctica de la modelación: un reto del sistema educativo colombiano. [Homogeneizar la práctica de la modelación: un reto del sistema educativo colombiano]. Revista Educación, 44(1). Recuperado de: https://n9.cl/iq3at

Pezoa Reyes, M., y Morales Soto, A. (2016). El rol de la modelación en una situación que resignifica el concepto de función. [The role of modeling in a situation that redefines the concept of function] Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, 11(2), 52-63. Recuperado de: https://n9.cl/ggjkp

Sánchez Cardona, J., Castrillón Yepes, A., y Villa Ochoa, J. (2017). Tipos de tareas de modelación para la clase de matemática. [Types of modeling tasks for the mathematics classroom]. Espaço Plural, 18(36),219-251. Recuperado de: https://n9.cl/nufj9

Sánchez Otero, M., García Guiliany, J., Steffens Sanabria, E., y Palma, H. (2019). Estrategias Pedagógicas en Procesos de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Superior incluyendo Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. [Pedagogical Strategies in Teaching and Learning Processes in Higher Education including Information and Communication Technologies]. Información tecnológica, 30(3), 277-286. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000300277

Sarmiento Rivera, D., Aldana, E., y Solar, H. (2020) La modelación matemática: un análisis de los planteamientos en documentos curriculares colombianos. [Mathematical modeling: an analysis of approaches in curricular documents in Colombia]. Revista Espacios, 41 (44); 358-375.DOI: 10.48082/espacios-a20v41n44p28

UNESCO (2011) Manual de gestión para directores de instituciones educativas. [Management manual for directors of educational institutions]. Recuperado de: https://n9.cl/z7d8z

Vivas García, J. (2017) Competencias matemáticas a través del estudio de las funciones reales en los estudiantes del I ciclo de la escuela de ingeniería de sistemas UCV Piura, 2016. [Mathematical competencies through the study of real functions in students of the I cycle of the school of systems engineering UCV Piura, 2016]. Tesis de Maestría. Universidad de Piura. Recuperado de: https://n9.cl/ekh23

Zaldívar Rojas, J., Quiroz Rivera, S., y Medina Ramírez, G. (2017). La modelación matemática en los procesos de formación inicial y continua de docentes. [ Mathematical modeling in initial and continuing teacher training processes] IE Revista de investigación educativa de la REDIECH, 8(15), 87-110. Recuperado de: https://n9.cl/ld26b

Published

2022-06-01

How to Cite

Bejarano-Godoy, N. A. (2022). The development of mathematical modeling competence in elementary school students. EPISTEME KOINONIA, 5(1), 288–300. https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1797

Issue

Section

De Investigación

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.