Challenges in post-pandemic basic education in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1760Keywords:
Basic education, pandemic, future society. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The general objective of the research was to analyze the challenges in post-pandemic basic education in Ecuador. The methodology used was the quantitative approach, through inquiry, collection and critical documentary and bibliographic reference analysis, based on the methodical, rigorous and deep exploration of various documentary sources such as scientific research, articles and refereed works, among others, describing the findings. The researchers planned the research work, whose study population consisted mainly of bibliographic documents related to the subject under study. In addition, the inductive-deductive method was applied. It is concluded that the challenges and challenges in post-pandemic basic education in Ecuador should call for a review and rethinking of public policies in education, to strengthen the weaknesses found during the pandemic. It should include and design new ways of teaching that involve personal values, management of technological tools in different learning environments.
Downloads
References
Avendaño, W., Luna, H., y Rueda, G. (2021). Educación virtual en tiempos de COVID-19: percepciones de estudiantes universitarios. [Virtual Education in times of COVID-19: perceptions of university students]. Formación universitaria, 14(5), 119-128. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000500119
Canaza Choque, F. A. (2021). Educación y post-pandemia: tormentas y retos después del Covid-19. [Education and post-pandemic: storms and challenges after Covid-19]. Revista Conrado, 17(83), 430-438. Recuperado de: https://n9.cl/w6swg
Cevallos Uve, G., Cedeño Hidalgo, E., Sánchez Ramírez, V., Macas Moreira, K., y Ramos López, Y. (2021). Educación en tiempos del COVID-19, perspectiva desde el socio formación. [Education in times of COVID-19, perspective from the training partner.] Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8, (4);1-33. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2558
Dávila Newman, G. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. [Inductive and deductive reasoning within the research process in experimental and social sciences.] Laurus, 12(Ext),180-205. Recuperado de: https://n9.cl/nx847
De Giusti, A. (2021). Reflexiones sobre Educación y Tecnología Post-Pandemia. [Reflections on Post-Pandemic Education and Technology]. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (28), 13-16. Recuperado de: https://n9.cl/zo6g2
Madrid Alejos, C. (2020) El establecimiento de conexiones entre experiencias subjetivas de aprendizaje en la educación post-pandemia. [Making connections across subjective learning experiences in post-pandemic education]. Libro de actas de la II Conferencia Internacional de Investigación en Educación 2021: Retos de la educación post-pandemia (3-5 de noviembre de 2021, Instituto Universitario de Ciencias de la Educación, Universidad de Salamanca). Salamanca. Recuperado de: https://n9.cl/j5nac
Navarrete Cazales, Z., Manzanilla Granados, H., y Ocaña-Pérez, L. (2021). La educación después de la pandemia: propuesta de implementación de un modelo de Educación Básica a Distancia. [Education after the pandemic: proposal for the implementation of a Basic Distance Education model] Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 12(22); 1-24 https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.920
Pérez García, Á. (2021). Retos y desafíos de la educación post pandémica. [Post-pandemic education challenges and issues] Aula De Encuentro, 23(1), 1–4. https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.6246
Presidencia de la República de Ecuador. (2020). Decreto presidencial N° 1017. [Presidential Decree No. 1017]. Recuperdo de: https://n9.cl/f3kkd
Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F. y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. [Education in times of pandemic: reflections of students and teachers on university virtual teaching in Spain, Italy and Ecuador] Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466
UNICEF (2021) Lacro covid-19 education response: update 22 status of school’s reopening. Recuperado de: https://n9.cl/3g5vo
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai