Redefinition of post-pandemic educational praxis in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1709

Keywords:

Alternative education, pandemic, innovative behavior. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The general objective of this research was to describe the redefinition of post-pandemic educational praxis in Ecuador. The methodology used was based on the positivist paradigm from the quantitative perspective, supported by a descriptive methodology with a non-experimental documentary-bibliographic design. A documentary review of scientific journals, papers, documents, statistical data, texts related to the research topic was carried out, which constituted the study population, using the deductive method by the researchers, as well as the technique of content analysis. As a result, the reorientation of the educational course is proposed in order to make it more robust in the face of adversities that may arise and not to improvise actions that later cause delays. It is concluded that the redefinition of the post-pandemic educational praxis in Ecuador and in the world, is undoubtedly a fact that requires the participation of all citizens to face the development of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado Nando, M., Rosario Muñoz, V., y Robles Ramos, Ma. (2020) La pandemia de la COVID-19 como oportunidad para repensar la educación superior en México Políticas, prácticas y experiencias. [The COVID-19 pandemic as an opportunity to rethink higher education in Mexico Policies, practices and experiences] Primera edición. Amaya ediciones S de RL de CV. Recuperado de: https://n9.cl/iyaln

Brito, A. (2015). Guía para la elaboración, corrección y asesoramiento de trabajos de investigación. [Guide for the preparation, correction and advice of research Works] San Tomé: Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada Bolivariana. Recuperado de: https://n9.cl/pifpz

Cevallos Uve, G., Cedeño Hidalgo, E., Sánchez Ramírez, V., Macas Moreira, K., y Ramos López, Y. (2021). Educación en tiempos del COVID-19, perspectiva desde la socio formación. [Education in times of COVID-19, perspective from the training partner.] Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8,(4();1-33. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2558

CEPAL (2020). Los efectos del COVID-19 en el comercio internacional y la logística. [The effects of COVID-19 on international trade and logistics]. Recuperado de: https://n9.cl/xcbjw

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. [Research Methodology] México DF: McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. DE C.V.

Madrid Alejos, C. (2020) El establecimiento de conexiones entre experiencias subjetivas de aprendizaje en la educación post-pandemia. [Making connections across subjective learning experiences in post-pandemic education]. Libro de actas de la II Conferencia Internacional de Investigación en Educación 2021: Retos de la educación post-pandemia (3-5 de noviembre de 2021, Instituto Universitario de Ciencias de la Educación, Universidad de Salamanca). Salamanca. Recuperado de: https://n9.cl/j5nac

Navarrete Cazales, Z., Manzanilla Granados, H., y Ocaña-Pérez, L. (2021). La educación después de la pandemia: propuesta de implementación de un modelo de Educación Básica a Distancia. [Education after the pandemic: proposal for the implementation of a Basic Distance Education model] Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 12(22); 1-24 https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.920

Ortega Ortigoza, D., Rodríguez Rodríguez, J., y Mateos Inchaurrondo, A. (2021). Educación superior y la COVID-19: adaptación metodológica y evaluación online en dos universidades de Barcelona. [Higher education and COVID-19: methodological adaptation and online assessment at two universities in Barcelona]. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(1), e1275. https://dx.doi.org/10.19083/ridu.2021.1275

Prince Torres, Ángel C. (2021). Aulas híbridas: Escenarios para transformación educativa dentro de la nueva normalidad. [Hybrid classrooms: Scenarios for educational transformation within the new normal.]. PODIUM, (39), 103–120. https://doi.org/10.31095/podium.2021.39.7

Ríos Escalier, H. (2021). La internet y la post-pandemia de covid-19 en estudiantes de salud: ¿llegaron para quedarse? [The internet and the post-covid-19 pandemic in health students: are they here to stay?]. Revista Ciencia, Tecnología e Innovación, 19(24), 55-69. Recuperado de: https://n9.cl/kwq40

Rosario Muñoz, V. (2020). Reconfiguración de la educación superior universitaria en México, en tiempos de pandemia por la COVID-19. Políticas, prácticas y experiencias.[ Reconfiguration of university higher education in Mexico, in times of pandemic due to COVID-19. Policies, practices and experiences] Primera edición. Amaya ediciones S de RL de CV. Recuperado de: https://n9.cl/iyaln

UNICEF (2021) Lacro covid-19 education response: update 22 status of school’s reopening. Recuperado de: https://n9.cl/3g5vo

Villagómez R., M., y Llanos Erazo, D. (2020). Educational policies and curriculum in the 2020 health emergency. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 195-212. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300195

Published

2022-03-01

How to Cite

Ron-Barahona, V. M., Almeida-Shapán, R. E., Mendoza-Zurita, C. M., & Villares-Quintanilla, S. M. (2022). Redefinition of post-pandemic educational praxis in Ecuador. EPISTEME KOINONIA, 5(1), 143–156. https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1709

Issue

Section

De Investigación

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.