Analysis of the teaching-learning process of virtual Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v4i1.1581Keywords:
Educational technology, information technology, knowledge management. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of this research is to analyze the teaching-learning process in virtual Physical Education classes at the Salesian Educational Center (CES) in the city of Macas - Ecuador, during the period 2020-2021. Methodologically, it has a descriptive, non-experimental scope. The results of the research reflect that the evaluation of the teaching - learning process used by the teacher is for a large part of the student population adequate, being only a small minority those who think that they should look for other strategies to achieve better results, with this we seek to achieve a better way for students to develop the necessary skills for an adequate teaching - learning process in the subject of Physical Education.
Downloads
References
Andrade, D. (2017). La educación física, el deporte y la recreación. Conceptos, dinámicas recreacionales y métodos de enseñanza [Physical education, sport and recreation. Concepts, recreational dynamics and teaching methods]. Recuperado de http://repositorio.espe.edu.ec/handle/21000/13760
Abreu, O, Gallegos, M, Jácome, J, & Martínez, R. (2017). La Didáctica: Epistemología y Definición en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Técnica del Norte del Ecuador [Didactics: Epistemology and Definition in the Faculty of Management and Economics at the Technical University of Northern Ecuador]. Formación universitaria, 10(3), 81-92. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000300009
Camilloni, A. (2007). Didáctica general y Didácticas específicas. En El saber didáctico. Cuestiones de educación. Buenos aires.: Buenos aires. Paidós. https://n9.cl/edg01
Contreras, J. (1994). Enseñanza, currículo y profesorado. Introducción crítica a la didáctica [Teaching, curriculum and teachers. Critical introduction to didactics]. (Vol. 2da. Edición). (D. d. Málaga, Ed.) España: Ediciones Akal S.A. Obtenido de http://hdl.handle.net/11162/58434
Hamada, C., Coronel, M. A., & Rodríguez, E. M. (2020). Evaluación del estado nutricional y comportamientos de salud en escolares de San Miguel de Tucumán, Argentina [Evaluation of nutritional status and health behaviors in school children in San Miguel de Tucumán, Argentina.]. Nutrición Clínica Y Dietética Hospitalaria, 40(2), 65–72. https://doi.org/10.12873/402eliana
Ramírez-Velásquez, J. C., Quinde Quizhpi, L. E., Alarcón Vélez, R. A., & Vega Abad, C. R. (2021). Teletrabajo en tiempos de pandemia: Un reto laboral en la educación superior [Teleworking in times of pandemic: A labor challenge in higher education]. Revista Scientific, 6(20), 130–151. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.20.7.130-151
Cepeda-Dovola, J. (2014). Estrategias De Enseñanza [Teaching Strategies]. Mexico: Dijital Unid. https://n9.cl/18e4z
INEC. (2018). Tecnologías de la Información y Comunicación: Encuesta Multipropósito - TIC 2018 [Information and Communication Technologies: Multipurpose Survey - ICT 2018]. Obtenido de https://n9.cl/vpok
Martínez, N. (2010). Evaluación de los aprendizajes en la educación virtual: más allá de la certeza objetiva [Assessment of learning in e-learning: beyond objective certainty]. Diálogos, 5: 23-32. Obtenido de https://n9.cl/9blah
Meneses-Benítez, G. (2013). El proceso de enseñanza- aprendizaje: el acto didáctico [The teaching-learning process: the didactic act]. (U. R. Virgili, Ed.) NTIC, Interacción y aprendizaje en la universidad. Recuperado de https://n9.cl/yfv1qi
Mineduc. (2020). Curriculo priorizado para la emergencia [Prioritized curriculum for the emergency]. Recuperado de https://n9.cl/8ck6e
Rodríguez-Núñez, I., & Rodríguez-Romero, N. (2021). Respuesta carta al editor titulada: Factores limitantes de la carga de entrenamiento físico en pandemia COVID-19 [Response letter to the editor entitled: Limiting Factors of Physical Training Load in Pandemic COVID-19]. Andes Pediátrica, 92(4), 643-644. doi: https://dx.doi.org/10.32641/andespediatr.v92i4.3936
Observatorio Social del Ecuador. (2020). ¿Estaba el sistema educativo del Ecuador preparado para enfrentar la pandemia de covid-19? [Was Ecuador's educational system prepared to face the covid-19 pandemic?]. Recuperado de https://n9.cl/bewq2
Juanes-Giraud, B, & Rodríguez-Hernández, C. (2021). Educación física en tiempos de Covid-19. Valoraciones a partir de la utilización de las TIC [Physical education in times of Covid-19. Assessments based on the use of ICT]. Conrado, 17(79), 32-40.
Pequeño, I., Gadea, S., Alborés, M., Chiavone, L., Fagúndez, C., Giménez, S., & Santa Cruz, A. (2020). Enseñanza y aprendizaje virtual en contexto de pandemia. Experiencias y vivencias de docentes y estudiantes de la Facultad de Psicología en el primer semestre del año 2020 [Virtual teaching and learning in the context of pandemic. Experiences and experiences of teachers and students of the Faculty of Psychology in the first semester of 2020.]. InterCambios, Dilemas y Experiencias de la Educación Superior, 7(2).
Peraza, C., López, Y., Pardo, Y., & García, L. (2017). Caracterización de los medios de enseñanza en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la Educación Física [Characterization of the teaching means in the teaching-learning process in Physical Education]. Podium - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 12(1), 4-11.
Gambau-Pinasa, V. (2020). COVID-19: La crisis ha afectado a todos [COVID-19: The crisis has affected everyone]. Revista Española De Educación Física Y Deportes, (429), Pág: 15–18.
Portillo, S., Castellanos, L., Reynoso, O., & Gavotto, O. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior [Covid-19 Pandemic Emergency Remote Teaching in Upper Secondary and Higher Education]. Propósitos y Representaciones, 8(3), 1-17. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589
Posso, R., Otáñez, N., Cóndor, M., & Lara, L. (2021). Educación Física remota: juegos motrices e inteligencia kinestésica durante la pandemia COVID-19 [Remote physical education: motor games and kinesthetic intelligence during the COVID-19 pandemic.]. Podium - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), 564-575.
Rogero-García, J. (2020). La ficción de educar a distancia. Revista de Sociología de la Educación-RASE [The fiction of educating at a distance. Journal of Sociology of Education-RASE]. Edición Especial, COVID-19, 13(2), 174-182. http://dx.doi.org/10.7203/Rase.13.2.17126
Vargas, P., & Orozco, R. (2003). La importancia de la Educación Física en el contexto escolar [The importance of Physical Education in the school context]. InterSedes: Revista de las Sedes Regionales, IV(7), 119-130. http://www.redalyc.org/pdf/666/66640709.pdf
Villafuerte, J. B. (2020). El rol de los docentes ante la crisis Covid-19. Una mirada desde el enfoque humano [The role of teachers in the face of the Covid-19 crisis. A look from the human approach]. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 8(1), 134-150.
Vivanco, A. (2020). Teleducación en tiempos de COVID-19: brechas de desigualdad [Teleducation in times of COVID-19: gaps of inequality]. CienciAmérica, 9(2), 166-175. https://n9.cl/lk6gf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai