Evaluate the Fulfillment of Objectives of the Physical Education Curriculum in the Morona Santiago Province
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v4i1.1580Keywords:
Educational quality, eficiencia de la educación, enseñanza al aire libre. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
This article proposes to evaluate the objectives of the current curriculum of Physical Education of the educational sublevels of high school - elementary basic - middle basic - high school and with this to analyze the implementation of the knowledge in the classes and the incidence in the student's learning, which allowed to know the reality in the educational context. Descriptive. The results reflect, despite the fact that teachers claim to know the general objectives and by educational sublevel and the characteristics of the Physical Education curriculum, they can transmit little of this knowledge due to the lack of determining factors such as didactics and methodology needed to teach the class, however when answering questions recorded in the survey applied, the lack of knowledge in basic curriculum topics such as didactic blocks with their skills is denoted.
Downloads
References
Alarcon, R. (2012). La metodología utilizada por los docentes de cultura física y su incidencia en el rendimiento físico de los estudiantes del séptimo año de la escuela de educación básica unidad popular del Cantón Quevedo durante el periodo lectivo 2012- 2013 [The methodology used by physical culture teachers and its impact on the physical performance of students in the seventh year of the basic education school Unidad Popular del Cantón Quevedo during the 2012-2013 school year.]. http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/1501
Chaparro, F. (2010). La evaluación en Educación Física: enfoques tradicionales versus enfoques alternativos [Assessment in Physical Education: traditional versus alternative approaches.]. https://n9.cl/bkzgc
Chaverra-Fernández, B. & Hernández-Álvarez, J. (2019). La planificación de la evaluación en educación física: Estudio de casos sobre un proceso desatendido en la enseñanza [Assessment planning in physical education: A case study of a neglected process in teaching]. Revista Electrónica Educare, 23(1), 225-245. https://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.12
De-la-Cruz-Sánchez, E., Aguirre-Gómez, M., Pino-Ortega, J., Díaz-Suárez, A, Valero-Valenzuela, A., & García-Pallarés, J. (2012). Diferencias en la condición física en niños de entornos rurales y urbanos [Differences in physical fitness in children from rural and urban environments.]. Revista de Psicología del Deporte, 21(2),359-363.
Atienza, R, Valencia, A, & Devís, J. (2018). Experiencias de Evaluación en Educación Física. Una Aproximación desde la Formación Inicial del Profesorado [Assessment Experiences in Physical Education: An Approach from Teacher Education]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(2), 127-147. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200127
Herrera-Mena, V. H., Tocto-Lobato, J. G., Lomas-Badillo, P. L., & Mazón-Moreno, O. D. (2018). Curiculo, evaluacion y calidad en Educación Física: retos y prospectivas en el contexto Ecuatoriano [Curriculum, evaluation and quality in Physical Education: challenges and prospects in the Ecuadorian context.]. Revista científica Olimpia, 15(47), 47-56.
Mineduc. (2016). Currículo de EGB y BGU Educación Física [EGB and BGU curriculum Physical Education]. Recuperado de https://n9.cl/zh02
Pérez, A., David, H., Gonzalez, G., & Fernandez, J. (2019). Muévete conmigo, un proyecto de aprendizaje servicio en el contexto de la educación física, la actividad física y el deporte [Move with me, a service learning project in the context of physical education, physical activity and sport.]. PUBLICACIONES, 49(4), 183-198. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11735
Posso-Pacheco, R, Barba-Miranda, L, Rodríguez-Torres, Á, Núñez-Sotomayor, L, Ávila-Quinga, C, & Rendón-Morales, P. (2020). Modelo de aprendizaje microcurricular activo: Una guía de planificación áulica para Educación Física [An Active Microcurricular Learning Model: A Guide to Classroom Planning for Physical Education]. Revista Electrónica Educare, 24(3), 294-311. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-3.14
Rodríguez-Gómez, I., Del Valle, S., & De la Vega Marcos, R. (2018). Revisión nacional e internacional de las competencias profesionales de los docentes de Educación Física [National and international review of Physical Education teachers’ professional competences]. Retos, 34, 393-388. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.58609
Rodríguez-Negro, J., & Zulaika Isasti, D. L. M. (2016). Evaluación en Educación Física. Análisis comparativo entre la teoría oficial y la praxis cotidiana [Evaluation in Physical Education. Comparative analysis between official theory and daily praxis]. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 2(3), 421-438. https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1448
Serrano, J., Lera, A., & Cotreras, O. (2007). Maestros generalistas vs especialistas.Claves y discrepancias en la reforma de la formación inicial de los maestros de primaria. Revista de Educación, 344. 533-545. https://n9.cl/qfbjr
Villafuerte, J., Pérez, L., & Delgado, V. (2019). Retos de la Educación Física, Deportes y Recreación en Ecuador: las competencias docentes [Challenges of Physical Education, Sports, and Recreation in Ecuador: the teaching competences]. Retos, 36, 327-335. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.67062
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai