Academic management model to optimize digital pedagogical skills in university teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1451

Keywords:

Educational management, Information processing, Teacher qualifications. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

University education as a context surrounded by technology demands transformation. In this sense and in order to have an effective development in digital learning environments, it is necessary for the teacher to manage the development of digital skills. Then, the research sought to develop a proposal for the management of digital skills in university teachers based on the human processing of information. Methodologically, it was deployed from a quantitative approach, at a projective level and with a non-experimental, cross-sectional and field design. The population sample consisted of 37 teachers from the UNIANDES-Quevedo University as a research setting. The survey technique was applied through the questionnaire on digital competences. Finally, it is stated that the methodological models for the training and development of these competencies, based on Human Information Processing, represent a possibility that supports and facilitates virtualized learning in a situation of technological mediation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artigas, S. (2016). Don Normas, diseñando para las personas [Don Norms, designing for people]. [Mensaje en Blog]. Recuperado de https://n9.cl/zpkrv

Cobos, J., Jaramillo, L. y Vinueza, S. (2019). Las competencias digitales en docentes y futuros profesionales de la Universidad Central del Ecuador [Digital competences in teachers and future professionals of the Central University of Ecuador]. Revista Cátedra. 2(1), 76-97.

Escala, M. (2020). Competencias y herramientas digitales para el docente en el contexto COVID-19 [Competences and digital tools for teachers in the context of COVID-19]. Recuperado de https://n9.cl/3qvl8

Escurra, L. (1988). Cuantificación de la validez de contenido por criterio jueces [Quantification of content validity by judges criteria]. Revista de Psicología, 6(1-2), 103-111.

Fernández, E., Ordoñez, E., Morales, B. y López, J. (2019). La competencia digital en la docencia universitaria [Digital competence in university teaching]. Recuperado de https://n9.cl/srxi

Figueroba, A. (s/f). La teoría general de esquemas de Rumelhart y Norman [Rumelhart and Norman's general schema theory] [Mensaje en Blog]. Recuperado de

Gimeneo, J. y Pérez, A. (2008). Comprender y Transformas la Enseñanza [Understand and Transform Teaching]. España. Ediciones Morata. https://n9.cl/vq1pl

Holguín, J., Apaza, J., Ruiz, J. y Picoy, J. (2020). Competencias digitales en directivos y profesores en el contexto de educación remota del año 2020 [Digital skills in managers and teachers in the context of remote education in 2020]. Revista Venezolana de Gerencia. 26(94), 623-643.

INTEF (2017). Marco común de competencia digital docente [Common framework for teaching digital competence]. Recuperado de https://n9.cl/olmz

Izquierdo, A. (2021). Modelo de gestión académica basada en la teoría del procesamiento de información para mejorar competencias pedagógicas digitales en docentes universitarios [Academic management model based on information processing theory to improve digital pedagogical skills in university teachers]. (Tesis Doctoral). Universidad Cesar Vallejo, Piura, Perú. Recuperado de https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/68237

Krumsvik, R. (2008). Aprendizaje situado y competencia digital de los profesores [Situated learning and digital competence of teachers]. Education and Information Technologies, 13(4), 279-290. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10639-008-9069-5

Marzal, M. y Cruz, E. (2018). Gaming como Instrumento Educativo para una Educación en Competencias Digitales desde los Academic Skills Centres [Gaming as an Educational Instrument for Education in Digital Skills from the Academic Skills Centers]. Revista General de Información y Documentación, 28(2), 489-506. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/RGID.60805.

Mora, J. (1995). Nueva visión del sujeto humano en la psicología cognitiva. Filosofía y Ciencias Cognitivas [New vision of the human subject in cognitive psychology. Philosophy and Cognitive Sciences]. International Congress of Psychology. Conferencia llevada a cabo en XXV International Congress of Psychology. Bruselas, Bélgica. Recuperado de https://n9.cl/mxjs4

Morales, Reyes, L., Medina, M. y Villon, A. (2019). Competencias digitales en docentes: desafío de la educación superior [Digital competences in teachers: challenge of higher education]. Recivamuc, 3(3), 1006-1034.

Palella, S. & Martins, F. (2015). Metodología de la Investigación Cuantitativa [Quantitative Research Methodology]. Caracas. FEDUPEL

Puente, A., Poggioli, L. y Navarro, A. (1989). Psicología y personalidad cognoscitiva: desarrollo y perspectivas [Psychology and cognitive personality: development and perspectives]. Caracas: Mc Graw – Hill.

Rumelhart, D. y Ortony, A. (1982). La representación del conocimiento en la memoria [The representation of knowledge in memory]. Infancia y Aprendizaje, 19(20), 115158.

Sandí, J. y Cruz, M. (2016). Propuesta metodológica de enseñanza y aprendizaje para innovar la educación superior [Methodological proposal for teaching and learning to innovate higher education]. InterSedes, 17(36),153-189. DOI DOI: http://dx.doi.org/10.15517/isucr.v17i36.27100

UNESCO (2018). Las competencias digitales son esenciales para el empleo y la inclusión social [Digital skills are essential for employment and social inclusion]. Recuperado de https://n9.cl/te11

UNESCO (1998). Declaración Mundial Sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción [World Declaration on Higher Education in the 21st Century: Vision and Action]. Educación Superior y Sociedad, 9(2), 97-113.

UNIANDES (2020). Plan Estratégico de Desarrollo Institucional 2020-2024 [Strategic Institutional Development Plan 2020-2024]. Recuperado de https://n9.cl/hlft1

Published

2021-09-01

How to Cite

Izquierdo-Morán, A. M. (2021). Academic management model to optimize digital pedagogical skills in university teachers. EPISTEME KOINONIA, 4(8), 482–501. https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1451

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)