Video games and their influence on academic performance
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1343Keywords:
Educational games, teaching materials, educational technology. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
The introduction of video games as digital tools in the educational field as mediators in the learning process, in order to achieve a quality education, the objective of the research is to analyze the use of video games and their influence on the academic performance of For second grade students, the orientation of the research methodological design corresponds to a descriptive, quantitative, quasi-experimental study, with cross-sectional data collection, a population of parents and elementary school teachers from the Educational Institution was selected. Dawn of the city of Cuenca. The results allow us to conclude that the use of video games improves the academic performance of students as long as the teacher knows how to apply it in the correct way, for that he must be updated and trained to achieve the desired objective.
Downloads
References
Acevedo-Merlano, Á, & Chaux Lizarazo, J. (2016). Aproximaciones a los videojuegos y su incidencia en las subjetividades de los jugadores latinoamericanos [Approaches to video games and their impact on the subjectivities of Latin American players]. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, (69),140-157.
Cadena-Iñiguez, P., Rendón-Medel, R., Aguilar-Ávila, J., Salinas- Cruz, E., De la Cruz-Morales, F. D. R., & Sangerman- Jarquín, D. M. (2017). Quantitative methods, qualitative methods or combination of research: an approach in the social sciences [Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales]. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(7), 1603-1617. https://n9.cl/v17g
Correa-García, R. I., Duarte-Hueros, A., & Guzmán-Franco, M. D. (2016). Horizontes educativos de los videojuegos. Propuestas y reflexiones de futuros maestros y educadores sociales [Educational horizons of video games. Proposals and reflections of future teachers and social educators]. Educar, 53(1), 67-88. https://doi.org/10.5565/rev/educar.849
del-Moral-Pérez, M., Fernández, L., & Guzmán Duque, A. (2016). (2016). Proyecto Game To Learn: Aprendizaje Basado En Juegos Para Potenciar Las Inteligencias Lógicomatemática, Naturalista Y Lingüística En Educación Primaria [Game To Learn Project: Game-Based Learning To Enhance Logic-Mathematical, Naturalistic And Linguistic]. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 49, 177–193.
Grande-De-Prado, M. (2018). Beneficios educativos y videojuegos: revisión de la literatura española [Educational benefits and videogames: a review of the Spanish literature]. Education in the Knowledge Society (EKS), 19(3), 15–35. https://doi.org/10.14201/eks20181933751
Leite-de-Azevedo, J. (2017). Videojuegos Didácticos: concepto, creación y documentación específica del proceso de diseño y desarrollo en el GDD [Didactic Videogames: concept, creation and specific documentation of the design and development process in the GDD]. Razón y Palabra, 21(97), 6–114. https://n9.cl/3orlt4
Massa, S. (2017). Videojuegos en el aprendizaje: oportunidades y desafíos [Video games in learning: opportunities and challenges]. Revista De Filosofía Y Ciencias, (15), 50–58. https://doi.org/10.24316/prometeica.v0i15.194
Mendez, M., & Boude, O. (2021). Uso de los videojuegos en básica primaria: una revisión sistemática [Use of video games in elementary school: a systematic review]. Espacios, 42(01), 66–80. https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n01p06
Ministerio de Educación del Ecuador MINEDUC. (2016). Currículo de los niveles de educación obligatoria [Curriculum of compulsory education levels]. https://n9.cl/ntwr
Montoya-Becerril, G., Oropeza Tena, R., & Ávalos Latorre, M. L. (2019). Rendimiento académico y prácticas artísticas extracurriculares en estudiantes de bachillerato. Revista Electrónica de Investigación Educativa [Academic Performance and Artistic Practice Extracurricular in High School Student], 21(1), 1. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e13.1877
Moreno-Cadavid-Julian, J., Piedrahita Ospina, A. A., & Rosecler Bez, M. (2016). El rol del juego digital en el aprendizaje de las matemáticas: Experiencia conjunta en escuelas de básica primaria en Colombia y Brasil [The role of the digital game in the learning of mathematics: Joint experience in elementary schools in Colombia and Brazil]. Revista Electrónica de Investigación En Educación En Ciencias, 11(2), 39-52. https://n9.cl/tv252
Restrepo-Escobar, S. M., Arboleda Sierra, W. A., & Arroyave Taborda, L. M. (2019). El rendimiento escolar y el uso de videojuegos en estudiantes de básica secundaria del municipio de La Estrella- Antioquia [School performance and the use of video games in secondary school students in the municipality of La Estrella- Antioquia]. Revista Educación, 43(2), 19. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.30564
Rivera Arteaga, E., & Torres Cosío, V. (2018). Videojuegos y habilidades del pensamiento [Videogames and thinking skills]. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 8(16), 267 - 288. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.341
Soler-Dominguez, J. L., Contero, M., & Alcaniz˜instituto, M. (2017). Press start!: Cinco estrategias para el despliegue efectivo del Aprendizaje Basado en Videojuegos [Press start !: Five strategies for deployment Effective Video Game-Based Learning]. https://n9.cl/usb2g
Soto-Ardila, L. M., Niño, L. M., Caballero, A., & Luengo, R. (2019). Estudio de las opiniones de los futuros maestros sobre el uso de los videojuegos como recurso didáctico a través de un análisis cualitativo [Study of the opinions of the students of the Primary Education Degree on the use of videogames as a didactic resource through a qualitative analysis]. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 33, 48–63. https://doi.org/10.17013/risti.33.48-63
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai
 
							




 
                    
