Teaching Research Competences: An Alternative in Rural Institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v4i7.1180

Keywords:

Teacher qualifications, research, Knowledge, Training. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The purpose of the article is to analyze the investigative competencies in institutional teachers in rural institutions. Methodologically, the study focused on a critical analysis of bibliographic and documentary sources, as well as a theoretical review of authors, hand in hand with a survey of data from journals, institutional repositories, among others. It is concluded that a teacher with training in investigative competencies must be constantly updated in order to have multidisciplinary skills for the design and undertaking of research programs and projects and thereby be able to solve problems that arise in rural contexts of the society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aquise, A. (2018). Perfil profesional y perfil didáctico de los docentes del nivel primaria de educación básica regular en las instituciones educativas públicas del ámbito rural del distrito de San Juan de Salinas, provincia de Azángaro, región Puno, año 2018. [Professional profile and didactic profile of teachers at the primary level of regular basic education in public educational institutions in the rural area of the San Juan de Salinas district, Azángaro province, Puno region, year 2018] Repositorio institucional ULADECH católica. Disponible en: http://repositorio.uladech.edu.pe/handle/123456789/3065

Aular de Durán, J; Marcano, N y Moronta, M. (2009) Competencias investigativas del docente de educación básica. [Investigative competences of the teacher of basic education]. Revista de Educacion Laurus, vol. 15, núm. 30. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76120651007

Borjas, B. (2010). El docente como investigador. [The teacher as a researcher]. Revista Movimiento Pedagógico. Volumen 2. Maracaibo – Venezuela.

Cifuentes, J y Cardenas, H. (2020) Mejoramiento de las prácticas de enseñanza en directivos y profesores de contextos rurales. [Improvement of teaching practices in managers and teachers in rural contexts]. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. Sep-Dic 2020, Número 61, p122-149. 28p.

Dalziel, M.; Cubeiro, J; Fernández, G. y otros. (2010). Las competencias clave para una Gestión Integrada de los Recursos Humanos. [The key competencies for Integrated Human Resources Management]. Ediciones Deusto. España.

Delgado,Y y Alfonzo, R (2019) Competencias Investigativas del Docente Construidas durante la Formación Universitaria. [Investigative Competences of the Teacher Built during University Training]. Revista Scientific - Artículo Arbitrado - Registro nº: 295-14548 - pp. BA2016000002 - Vol. 4. DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.13.10.200-220.

Delors, J (1996). La educación encierra un tesoro. [The education holds a treasure]. Madrid. Santillana. UNESCO Formato Documento Electrónico (ISO)

Gallardo, O. (2013). Modelo de Formación por Competencia para Investigadores. [Competency Training Model for Researchers]. Revista Contexto & Educação, 18(70), 9-25, e-ISSN: 2179-1309.

Hernández, R.; Fernández, C.; Baptista, P. (2017). Metodología de la Investigación. [Investigation methodology]. Editorial McGraw Hill. México.

Levy-Leboyer, C. (1997). Gestión de las competencias. [Competency management]. Ediciones Gestión 2000. Barcelona.

Muñoz, J.; Quintero, J. y Munevar, R. (2011) Competencias Investigativas para profesionales que forman y enseñan. [Competency management]. Editorial Magisterio. Bogotá.

Pelekais, C; El Kadi, O; Seijo, C; Neuman, N (2015). El ABC de la Investigación. Guía Didáctica. [The ABC of Research. Teaching Guide]. Ediciones Astro Data S.A. Maracaibo. Venezuela.

Pérez, M. (2012). Fortalecimiento de las competencias investigativas en el contexto de la educación superior en Colombia. [Strengthening research competencies in the context of higher education in Colombia]. Revista de investigaciones UNAD, 11(1), 9-34, ISSN: 0124-793X.

Rojas, M. (2005). Investigar la Investigación. La práctica docente en la enseñanza de la metodología de la investigación en la universidad. Ibagué, [Investigate the Investigation. The teaching practice in the teaching of research methodology at the university. Ibague]. Universidad de Ibagué.

Sabino, C. (2014). El Proceso de Investigación. [The Investigation Process]. Episteme Editorial. Guatemala.

Zapata, J. (2020). La investigación en el aula como estrategia de cambio en las instituciones educativas. [Research in the classroom as a strategy for change in educational institutions.]. Conrado [online]. 2020, vol.16, n.76 [citado 2021-03-30], pp.95-100.

Published

2021-02-20

How to Cite

Vargas-Hernández, E. E. (2021). Teaching Research Competences: An Alternative in Rural Institutions. EPISTEME KOINONIA, 4(7), 140–159. https://doi.org/10.35381/e.k.v4i7.1180

Issue

Section

De Investigación