Right to primary education and children's health during COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.35381/racji.v7i2.2078Keywords:
Pandemic, right to education, school. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The general objective of this research was to legally analyze the right to primary education and health in children during the covid-19 period. The quantitative methodology was developed, which produces descriptive data, originating from the collection of data from a documentary-bibliographic source. Supported by a documentary-bibliographic study, critically analyzing sources made up of laws, articles, theses. Describing the findings found, allowing to develop the theoretical body in relation to the subject of study. It is concluded that, the application of the right to health and the right to education, the State has tried to generate a balance through the implementation of mechanisms and the use of existing tools in order not to diminish the access to education for girls and boys so as not to slow down their correct development. In order to generate an adaptability to access to health and education.
Downloads
References
Alpizar, G., Biehl, L., Hernández Agramonte, J., Luna, U., y Ochoa Foschini, L. (2020). Educación inicial remota y salud mental durante la pandemia COVID-19. [Remote initial education and mental health during the pandemic COVID-19]. Enfoque Educativo. BID. Recuperado de: https://n9.cl/pje5r
Asamblea Nacional Constituyente de la República del Ecuador, (2008). Constitución de la República del Ecuador. [Constitution of the Republic of Ecuador]. Montecristi. Registro Oficial 449 de 20-oct-2008. Recuperado de https://n9.cl/sia
Cifuentes-Faura, J. (2020). Consecuencias en los Niños del Cierre de Escuelas por Covid-19: El Papel del Gobierno, Profesores y Padres. [Consequences of Covid-19 School Closures on Children: The Role of Government, Teachers and Parents]. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3). Recuperado de: https://n9.cl/q972
Farith, S.(2009).Derechos de la niñez y adolescencia: De la convención sobre los Derechos del Niño a las Legislaciones integrales. Tomo II. Cevallos editora jurídica. Quito.
Giannini, S. (2021). Escuela, salud y nutrición: Por qué la COVID-19 requiere una reforma de la educación para luchar contra las desigualdades de género. UNESCO. [School, health and nutrition: Why COVID-19 calls for education reform to fight gender inequalities]. UNESCO Recuperado de: https://n9.cl/fzo9q
INEC. (2020). Tecnologías de la Información y Comunicación. Encuesta Multipropósito. [Information and Communication Technologies. Multipurpose Survey]. Recuperado de: https://n9.cl/dh04
Molina, M. (25 de octubre de 2022). Educación: la brecha digital profundiza las desigualdades en la pandemia. [Education: digital divide deepens inequalities in the pandemic]. PÁGINA12. https://n9.cl/grypb
UNICEF. (2020). UNICEF pide evitar daños irreversibles en educación, salud, nutrición bienestar de los niños y niñas a causa de la Pandemia. [UNICEF calls for avoiding irreversible damage to children's education, health, nutrition and well-being as a result of the pandemic]. Recuperado de: https://n9.cl/b0p31
Velasco Abad, M. (2019). Situación de la niñez y adolescencia en Ecuador. [Situation of children and adolescents in Ecuador]. Quito. Observatorio Social del Ecuador, OSE. Recuperado de: https://n9.cl/e9ml
Veloz Navas, R. (2016). Aportes de litigio estratégico y activismo judicial para la garantía del derecho humano de niños, niñas y adolescentes al contacto efectivo con sus progenitores, desde los enfoques de derechos humanos y generacional. Ecuador, 2015. [Contributions of strategic litigation and judicial activism for the guarantee of the human right of children and adolescents to effective contact with their parents, from human rights and generational approaches. Ecuador, 2015]. Tesis de Maestría. Universidad Andina Simón Bolívar. Recuperado de: https://n9.cl/nxua7
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/Iustitia_Socialis/oai








