Migration and academic performance in high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.778

Keywords:

Migration, academic achievement, student evaluation, educational quality.

Abstract

The objective of the research was to determine the influence that migration has on the academic performance of students in terms of being a Bachelor. Methodologically, it is a non-experimental correlational descriptive type, using data from 1234 students, belonging to the cantons of Cañar, El Tambo and Suscal of Ecuador. By accepting the affirmative hypothesis, it is verified that the motivation to migrate positively influences the academic performance of the students. Migration, when planned, can positively influence the academic performance of high school students, since they perceive themselves to be able to excel, along with generating opportunities to enter university studies in the host country

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldana-Zavala, J., & Isea, J. (2019). Migración. Un fenómeno del siglo XXI. IUSTITIA SOCIALIS, 4(6), 52-70. http://dx.doi.org/10.35381/racji.v4i6.288

Alvarado-López, J., Correa-Quezada, R., & Tituaña-Castillo, M. (2017). Migración interna y urbanización sin eficiencia en países en desarrollo: evidencia para Ecuador [Internal migration and urbanization without efficiency in developing countries: evidence for Ecuador]. Papeles de población(94), 99-123. doi:DOI: http://dx.doi.org/10.22185/24487147.2017.94.033

Álvarez-de-Sotomayor-Posadillo, A. (2015). El rendimiento académico de los alumnos inmigrantes en españa: un estudio de caso [The academic performance of immigrant students in Spain: a case study]. Universidad de Granada. Obtenido de https://n9.cl/3pqb1

Argudo-Tello, K. J., Erazo-Álvarez, J. C., & Narváez-Zurita, C. I. (2019). Evaluación de Control Interno en Riesgos Estratégicos para la Dirección de Planificación de la Universidad de Cuenca. [Evaluation of Internal Control in Strategic Risks for the Planning Direction of the University of Cuenca]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(1), 67-96. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i1.372

Bustos-González., R., & Gairín-Sallán., J. (2017). Expectativas académicas de estudiantes y padres migrantes: el caso de Arica en la frontera de Chile y Perú [Academic expectations of migrant students and parents: the case of Arica on the border of Chile and Peru.]. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores.(3), 1-28. Recuperado de https://goo.gl/Q4Kt7d

Fajardo-Bullón, F, Maestre-Campos, M, Felipe-Castaño, E, León-del-Barco, B, & Polo-del-Río, M. (2017). Análisis del rendimiento académico de los alumnos de educación secundaria obligatoria según las variables familiares. Educación XX1, 20 (1), 209-232. Recuperado de https://cutt.ly/SiYBhds

Feijoó, E., & Del Pozo, D. (2020). Encuesta Nacional de Empleo, Desempleo y Subempleo (ENEMDU) [National Survey of Employment, Unemployment and Underemployment (ENEMDU)]. Recuperado de https://cutt.ly/oiYZPFl

Fernández-Guzmán, E. (2013). Migración internacional en un pueblo michoacano. Retorno e inversión migrante (1982-2008): El caso Huandacareo [International migration in a town in Michoacán. Return and migrant investment (1982-2008): The Huandacareo case]. Agricultura, sociedad y desarrollo, 10(3). Recuperado de https://n9.cl/45zj

Fidel-Castro, B., Albán- Yánez, H., Quizphe- Baculima, V., Lara- Olalla, M., & Portelles- Cobas, D. E. (2017). El Proceso Educativo Estatal y las Pruebas Ser Bachiller [The State Educational Process and the Tests to Be a Bachelor]. Investigación Talento, 70 - 74. Recuperado de https://n9.cl/i1iq

Gandini, L. (2018). Migración de alta educación, desarrollo y derechos humanos ¿la incógnita de la ecuación? [Migration of high education, development and human rights: the unknown of the equation]. Iztapalapa. Revista de ciencias socialesy humanidades, 39(84), 75-103. http://dx.doi.org/10.28928/revistaiztapalapa/842018/atc3/gandinil.

Henríquez, D., Urzúa, A., & López, W. (06 de 04 de 2020). Fusión de identidad en migrantes: análisis psicométrico de la escala verbal [Identity fusion in migrants: psychometric analysis of the verbal scale]. Suma Psicológica, 26(2), 86-93. http://dx.doi.org/10.14349/sumapsi.2019.v26.n2.4

Herrera, G., & Pérez- Martínez, L. (2015). ¿Tiempos de crisis, tiempos de retorno? Trayectorias migratorias, laborales y sociales de migrantes retornados en Ecuador [Times of crisis, times of return? Migratory, labor and social trajectories of returned migrants in Ecuador]. Estudios Políticos(47), 221-241. Recuperado de https://cutt.ly/6iYHnAi

INEVAL. (2017). Ficha técnica y conceptual [Technical and conceptual data sheet]. Recuperado de https://n9.cl/y316

INEVAL. (2019). Informe de resultados Nacional Ser Bachiller año lectivo 2018-2019 [Report of results National Be Bachelor school year 2018-2019]. Quito-Ecuador. Recuperado de https://n9.cl/y316

Lotero-Echeverri, G., & Pérez- Rodríguez, M. A. (2019). Migraciones en la sociedad contemporánea: Correlación entre migración y desarrollo [Migrations in contemporary society: Correlation between migration and development]. Retos. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 9(17), 145-159. https://doi.org/10.17163/ret.n17.2019.09

McAdam, J. (2014). El concepto de migración a causa de las crisis [The concept of migration due to crises]. Revista Migraciones Forzadas, 45. Recuperado de http://hdl.handle.net/10045/36440

Oyarzun, J. (2008). Causas y efectos económicos de la inmigración. Un análisis teórico-empírico [Causes and economic effects of immigration. A theoretical-empirical analysis]. Papeles del este, 17, 2-40. Recuperado de https://n9.cl/s89n

Pérez-Velasquez, A. (2017). Incidencia de la migracion en el rendimiento academico en los niños de sexto año de educacion basica [Incidence of migration on academic performance in children of the sixth year of basic education]. Universidad Politécnica Salesiana, Cuenca. Recuperado de https://n9.cl/jukf

Roque-Díaz, R. (2018). Desarrollo personal y manejo asertivo de emociones en estudiantes. [Personal development and assertive management of emotions in students]. EPISTEME KOINONIA, 1(2), 61-82. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v1i2.511

Solís-Lizama, M. (2018). Labor Reintegration of Return Migrants in Two Rural Communities of Yucatán, Mexico [Labor Reintegration of Return Migrants in Two Rural Communities of Yucatan, Mexico]. Migraciones internacionales, 9(35), Migraciones internacionales. doi:10.17428/rmi.v9i35.416

Tacuri-Vélez, R. N. (2016). Alteración de la conducta en niños de 5-9 años de padres migrantes y no migrantes en la provincia del Cañar comunidad La Capilla. Abril- Septiembre 2015 [Alteration of behavior in children of 5-9 years of migrant and non-migrant parents in the province]. 1-39. Recuperado de https://n9.cl/eag4

Valle-Arias, A., Regueiro-Fernandez, B., Suárez- Fernández, N., Núñez- Pérez, J., & Rosário, P. (2017). Rendimiento académico, enfoques de trabajo e implicación en los deberes escolares [Academic performance, work approaches and involvement in schoolwork]. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 10(20), 123-142. Recuperado de https://n9.cl/1puq

Published

2020-06-27

How to Cite

Masapanta-Serpa, J. X., García-Herrera, D. G., Cabrera-Berrezueta, L. B., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Migration and academic performance in high school students. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 184–203. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.778

Issue

Section

De Investigación