Meaningful mathematical learning based on emotional education
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3218Keywords:
Significant mathematical learning, emotional education, academic progress, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The purpose of this research focused on reflecting on meaningful learning in mathematics, in combination with emotional education. As a methodology, a qualitative phenomenological approach was used, which was carried out through observation and a semi-structured interview with 10 university teachers recorded in a notebook. The results allowed detecting that mathematics learning is meaningful when mathematical contents are connected with real life situations and emotions, thus linking students' interest with learning. Therefore, it was concluded that in order to achieve meaningful learning, teachers should include pedagogical strategies in their teaching process, such as: the integration of emotional aspects, emotional contextualization, an emotionally safe learning environment, reflective action and formative evaluation focused on integral academic progress.
Downloads
References
Araya, N. (2014). Las habilidades del pensamiento y el aprendizaje significativo en matemática de escolares de quinto grado en Costa Rica. [Thinking skills and significant learning in mathematics fifth grade students in Costa Rica]. Actualidades Investigativas en Educación, 14(2), 66-95. https://n9.cl/6lrib
Arroyo, L., Huertas, P., Peirano, C., y Pérez, M. (2014). Las habilidades del pensamiento y el aprendizaje significativo en matemática de escolares de quinto grado en Costa Rica. [Thinking skills and significant learning in mathematics fifth grade students in Costa Rica]. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 14(2), 1-30. https://n9.cl/9h8qiu
Camillo, J., Ibarguen, F., y Menacho, I. (2020). Trabajo cooperativo y aprendizaje significativo en Matemática en estudiantes universitarios de Lima. [Cooperative work and significant learning in Mathematics in students university in Lima]. Revista Educação y Formação, 5(3), e3079, 1-13. https://n9.cl/f6vp8
Friz, M., Panes, R., Salcedo, P., y Sanhueza, S. (2018). El proceso de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas. Concepciones de los futuros profesores del sur de Chile. [The Teaching and Learning Process in Mathematics. Perceptions of Future Teachers in Southern Chile]. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 59-68. https://n9.cl/vzs29
García, M., y Pascual, M. (2017). De la congoja a la satisfacción: el conocimiento emocional del profesor de matemáticas. [From distress to satisfaction: the emotional knowledge of the mathematics teacher]. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 8(15), 133-148. https://n9.cl/qfzla
García, S., y Martínez, O. (2020). Conocimiento emocional de profesores de matemáticas. [Emotional knowledge of mathematics teachers]. Educación matemática, 32(1), 157-177. https://n9.cl/dnasu
Hidalgo, S., Maroto, A., y Palacios, A. (2005). El perfil emocional matemático como predictor de rechazo escolar: relación con las destrezas y los conocimientos desde una perspectiva evolutiva. [The mathematical emotional profile as a predictor of school refusal: relationship to skills and knowledge from a developmental knowledge from a developmental perspective]. Educación Matemática, 17(2), 89-116. https://n9.cl/lnjmc
Kumbo, J., Beltrán, C., y Beltrán, D. (2022). Consideraciones metodológicas sobre el aprendizaje significativo en la enseñanza de la matemática. [Methodological considerations on meaningful learning in mathematics teaching]. EduSol, 22(80), 112-127. https://n9.cl/r9ezq
Martínez, O. (2005). Dominio afectivo en educación matemática. [Affective mastery in mathematics education]. Paradígma, 26(2), 7-34. https://n9.cl/tq6vp
Miranda, Y. (2022). Aprendizaje significativo desde la praxis educativa constructivista. [Meaningful learning from the constructivist educational praxis]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(13), 79-91. https://n9.cl/pb5ne
Mora, D. (2003). Estrategias para el aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. [Strategies for the learning and teaching of mathematics]. Revista de Pedagogía, 24(70), 181-272. https://n9.cl/0km8em
Morales, D., y Pastrana, Z. (2023). Correlación entre inteligencia emocional y desempeño matemático en estudiantes universitarios. [Correlation between emotional intelligence and mathematical performance in university students]. Mendive. Revista de Educación, 21(2), e3158, 1-10. https://n9.cl/1jzfcc
Puga, L., Rodríguez, J., y Toledo, A. (2016). Reflexiones sobre el lenguaje matemático y su incidencia en el aprendizaje significativo. [Reflections on the mathematical language and its incidence in the significant learning]. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (20), 197-220. https://n9.cl/8et8c
Romero, S., Hernández, I., Barrera, R., y Mendoza, A. (2022). Inteligencia emocional y desempeño académico en el área de las matemáticas durante la pandemia. [Emotional intelligence and academic performance in the area of mathematics during the pandemic]. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 2022, vol. XXVIII, núm. 2, 109- 119. https://n9.cl/or57f
Toledo, C., y Vera, J. (2021). Factores asociados a las matemáticas e inteligencia emocional en estudiantes de ingeniería. [Factors associated with mathematics and emotional intelligence in engineering students]. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 13, e1366, 1-20. https://n9.cl/fcp71
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juana Giselle Burgos-Macías

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.