Creative learning management through the Powtoon Tool in language and literature students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v3i5.775

Keywords:

, Activity learning, self instruction, educational experiments, diversification of education.

Abstract

The objective of the research was to analyze the management of creative learning through the Powtoon Tool in order to propose didactic strategies aimed at the language and literature students belonging to “Eloy Alfaro” General Educational Unit located in Chone Canton of Ecuador. It was based on the quantitative approach with descriptive typology. The design of the didactic strategies presented to the teachers, allow passing to a second phase of research where such proposal is applied under the approach of learning by doing, a situation that will allow teachers to experiment on themselves. Didactic strategies based on the Powtoon tool were proposed, enabling teachers to approach a pedagogical vision in order to promote creative learning in students, a process that generates reflection, analysis, understanding, and the creation of new ideas for providing answers to the various social concerns projected from the global world.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaya-Amaya, A., & Cuéllar-Cuéllar, A. (2016). Estilos de aprendizaje de los alumnos de posgrado a distancia de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. [Learning styles of distance graduate students from the Autonomous University of Tamaulipas]. Apertura (Guadalajara, Jal.), 8(2), 8-21. Recuperado de https://n9.cl/01sj6

Cuarez-Cordero, R. (2019). Las Competencias Digitales y la Integración Pedagógica de las TIC en Docentes. [Digital Competences and the Pedagogical Integration of ICT in Teachers]. CIENCIAMATRIA, 5(9), 726-737. https://doi.org/10.35381/cm.v5i9.292

Da-Trindade-Prestes, E. & Santos-Diniz, A. (2015). Educación y aprendizaje a lo largo de la vida: los adultos y la enseñanza superior. [Education and lifelong learning: adults and higher education]. Sinéctica, (45), 1-20. Recuperado de https://n9.cl/ejkw

Garzón-Díaz, F., & Zárate, B. (2015). El Aprendizaje de la Bioética Basado en Problemas (ABBP): un nuevo enfoque pedagógico. [Learning bioethics based on problems (LBBP): a new pedagogical focus]. Acta bioethica, 21(1), 19-28. https://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2015000100003

Gamboa-Mora, M., Briceño-Martínez, J., & Camacho-González, J. (2015). Caracterización de estilos de aprendizaje y canales de percepción de estudiantes universitarios. [Characterization of learning styles and perception channels of university students. Opción, 31 (3), 509-527. Recuperado de https://n9.cl/6wt4

Gómez, M., & Salas-de-González, M. (2018). Inteligencia Emocional del Gerente Educativo y Clima Laboral en Escuelas Bolivarianas Venezolanas. [Emotional Intelligence of the Educational Manager and Work Environment in Venezuelan Bolivarian Schools]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 3(5), 10-26. Recuperado de https://n9.cl/al8v

Fajardo, Z., Chenet Zuta, M., Choez Medina, G., & Choez Medina, F. (2019). Competencias emocionales en estudiantes superdotados del Ecuador. [Emotional competencies in gifted students from Ecuador]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida, 3(6), 582-613. http://dx.doi.org/10.35381/s.v.v3i6.380

Fernández, G, Izuzquiza, M, Ballester, M, & Pía-Barrón, M. (2006). Pensar la gestión de la enseñanza en el aula universitaria. [Think about the management of teaching in the university classroom]. Educere, 10(33), 257-262. Recuperado de https://n9.cl/cdfi

Frías-Guzmán, M, Haro-Águila, Y, & Artiles-Olivera, I. (2017). Las habilidades cognitivas en el profesional de la Información desde la perspectiva de proyectos y asociaciones internacionales. [Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations]. Investigación bibliotecológica, 31(71), 201-218. https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2017.71.57816

Heinze-Martin, G, Olmedo-Canchola, V, & Andoney-Mayén, J. (2017). Uso de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en las residencias médicas en México. [Use of information and communication technologies (ICT) in medical residencies in Mexico]. Acta médica Grupo Ángeles, 15(2), 150-153. Recuperado de https://n9.cl/vey18

Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. [Investigation methodology]. México: Editorial Mc – Graw – Hill Interamericana. Sexta edición.

Islas-Torres, C. (2017). La implicación de las TIC en la educación: Alcances, Limitaciones y Prospectiva. [The role of ICT in education: Applications, Limitations, and Future Trends]. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 861-876. https://dx.doi.org/10.23913/ride.v8i15.324

Mazzanti-Di-Ruggiero, M. (2006). Formar "mentes bioéticas" una alternativa metodológica de formación de docentes y estudiantes en bioética a través del programa escolar de ciencias naturales. [Form "bioethical minds" a methodological alternative for training teachers and students in bioethics through the natural science school program]. Persona y Bioética, 10(2), 46-81. Recuperado de https://n9.cl/6vxid

Marambio, J., Becerra, D., Cardemil, F, & Carrasco, L. (2019). Estilo de aprendizaje según vía de ingreso de información en residentes de programas de postítulo en otorrinolaringología. [Learning styles according to the information entry in otolaryngology post-graduate programs]. Revista de otorrinolaringología y cirugía de cabeza y cuello, 79(4), 404-413. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48162019000400404

Martínez-Hernández, G, Nolla-Cao, N, Vidal-Ledo, M, & De-la-Torre-Navarro, L. (2016). Los entornos personales de aprendizaje en los procesos de formación formales e informales. [Personal learning environments in formal and informal training processes]. Educación Médica Superior, 30(3), 599-608. Recuperado de https://n9.cl/s9iw

Mitjáns-Martínez, A. (2013). Aprendizaje creativo: desafíos para la práctica pedagógica. [Creative learning: challenges for pedagogical practice]. Revista CS, (11), 311-341. Recuperado de https://n9.cl/6edo

Morales-Maure, L, García-Marimón, Or, Torres-Rodríguez, A, & Lebrija-Trejos, A. (2018). Habilidades Cognitivas a través de la Estrategia de Aprendizaje Cooperativo y Perfeccionamiento Epistemológico en Matemática de Estudiantes de Primer Año de Universidad. [Cognitive Skills through the Cooperative Learning Strategy and Epistemological Improvement in Mathematics of First Year University Students]. Formación universitaria, 11(2), 45-56. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000200045

Padilla-Partida, S. (2006). Gestión de ambientes de aprendizaje constructivistas apoyados en la zona de desarrollo próximo. [Management of constructivist learning environments supported in the zone of proximal development]. Apertura, 6 (5), 8-21. Recuperado de https://n9.cl/kl2e

Pérez-Ariza, K, & Hernández-Sánchez, J. (2014). Aprendizaje y comprensión. Una mirada desde las humanidades. [Learning and understanding. A look from the humanities]. Humanidades Médicas, 14(3), 699-709. Recuperado de https://n9.cl/ryg1

Pin-Ponce, L., Vallejo-Valdivieso, P., & Moya-Martínez, M. (2019). La gestión de la calidad en el proceso de aprendizaje escolar. [Quality management in the school learning process]. CIENCIAMATRIA, 5(1), 578-592. https://doi.org/10.35381/cm.v5i1.282

Pulido-Huertas, D., Nájar-Sánchez, O., & Guesguan-Salcedo, L. (2016). Vivamos la innovación de la inclusión de dispositivos móviles en la educación. [Let's experience the innovation of the inclusion of mobile devices in education]. Praxis & Saber, 7(14), 115 - 140. https://doi.org/10.19053/22160159.5220

Summo, V, Voisin, S, & Téllez-Méndez, B. (2016). Creatividad: eje de la educación del siglo XXI. [Creativity: axis of the education of the XXI century]. Revista iberoamericana de educación superior, 7(18), 83-98. Recuperado de https://n9.cl/fmtx

Roque-Díaz, R. (2018). Desarrollo personal y manejo asertivo de emociones en estudiantes. [Personal development and assertive management of emotions in students]. EPISTEME KOINONIA, 1(2), 61-82. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v1i2.511

Suárez, N, Delgado, K, Pérez, I & Barba, M. (2019). Desarrollo de la Creatividad y el Talento desde las Primeras Edades. Componentes Curriculares de un Programa de Maestría en Educación. [Development of Creativity and Talent from Early Ages. Curricular Components of a Master's Program in Education].Formación universitaria, 12(6), 115-126. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600115

Vallejo-Valdivieso, P., Zambrano-Pincay, G., Vallejo-Pilligua, P., & Bravo-Cedeño, G. (2019). Estructuras mentales en la construcción de aprendizaje significativo. [Mental structures in the construction of meaningful learning]. CIENCIAMATRIA, 5(8), 228-241. https://doi.org/10.35381/cm.v5i8.257

Zapata-Ros, M. (2016). Sistemas de gestión del aprendizaje - Plataformas de teleformación. [Learning management systems - E-learning platforms]. Revista de Educación a Distancia (RED), (50), 1-55. Recuperado de https://n9.cl/idqc2

Zambrano-Yalama, N. (2019). El desarrollo de la creatividad en estudiantes universitarios. [The development of creativity in university students]. Conrado, 15(67), 354-359. Recuperado de https://n9.cl/rbg8

Published

2020-06-26

How to Cite

Arroyo-Carrera, E. N., Loor-Santos, M. V., Mendoza-Mera, J. T., & Solorzano-Zambrano, M. E. (2020). Creative learning management through the Powtoon Tool in language and literature students. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 253–269. https://doi.org/10.35381/e.k.v3i5.775