Psychopedagogy and ICT in the COVID-19 period. A Reflection for Meaningful Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v3i5.769

Keywords:

Computer assisted instruction, computer uses in education, educational software, educational psychology.

Abstract

The current work paper aims to analyze psycho-pedagogy and ICT during the COVID-19 period in order to generate reflection for students’ meaningful learning in the Ecuadorian educational system. The documentary description and content analysis were used. Psycho-pedagogy and education in general, in light of the documentary review carried out, is facing the challenge of responding effectively to the pedagogical needs created by the COVID-19 pandemic, this implies that in proportion to the traditional approach accomplished in the face-to-face modality, it is located at a crossroads respect to its effectiveness, so the beginning of a research cycle is conceived to know and adapt education to new learning styles, in a social stage based on uncertainty cracking the educational paradigm of certainty.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliaga-Castillo, L. (2017). Educación en el hogar en Chile: informe de resultados de la Encuesta Nacional. [Home education in Chile: report of the results of the National Survey]. Educación, 26(50), 7-27. Recuperado de https://url2.cl/h3q9E

Banco Mundial de la Educación (2020). Banco Mundial de Educación y COVID-19. [World Bank for Education and COVID-19]. Recuperado de https://url2.cl/BsqVi

Burgos-Briones, J., Pico-Barreiro, L., & Vélez-Zambrano, G. (2019). El maestro y la educación sostenible 2030. [The teacher and sustainable education 2030]. CIENCIAMATRIA, 6(10), 609-624. https://doi.org/10.35381/cm.v6i10.241

Briceño-Ruperti, M., Vallejo-Valdivieso, P., & Moya-Martínez, M. (2019). Estructuras mentales y competencia mediática en el aprendizaje significativo. [Mental structures and media competence in meaningful learning]. CIENCIAMATRIA, 5(9), 680-695. https://doi.org/10.35381/cm.v5i9.258

Cantón-Enríquez, D., Arellano-Pimentel, J., Hernández-López, M., & Nieva-García, O. (2017). Uso didáctico de la realidad virtual inmersiva con interacción natural de usuario enfocada a la inspección de aerogeneradores. [Didactic use of immersive virtual reality with natural user interaction focused on the inspection of wind turbines]. Apertura (Guadalajara, Jal.), 9(2), 8-23. https://dx.doi.org/10.32870/ap.v9n2.1049

Da-Silva C., Fernanda H., Mendes-de-Barros, A., Tono-de-Oliveira, R, De-Andrade, S, Lorenzini-Erdmann, A., & Dos-Santos, J. (2016). Enfoques teóricos del proceso de socialización en la educación de los enfermeros. [Theoretical approaches of the socialization process in the education of nurses]. Index de Enfermería, 25(4), 258-262. Recuperado de https://url2.cl/IbnVN

Eljuri-Blanco, A., & Villasmil-Yánez, M. (2018). Cultura organizacional en docentes de educación básica. [Organizational culture in basic education teachers]. EPISTEME KOINONIA, 1(2), 4-17. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v1i2.508

Farías-Cedeño, J., Iñiguez-Auquilla, B, & Suárez- Romero, M. (2019). Aplicación de las Tic's en Psicopedagogía. [Application of Tic's in Psychopedagogy]. Revista Espacios. 40(21), p. 9. Recuperado de https://url2.cl/thZjD

Fernández-Enguita, M. (2020). Una pandemia imprevisible ha traído la brecha previsible. [An unpredictable pandemic has brought the predictable gap]. Cuaderno de Campo (31 marzo). Recuperado de https://url2.cl/msU2j

Grupo Faro (2020). Educación en tiempos del COVID-19 en Ecuador. [Education in times of COVID-19 in Ecuador]. Recuperado de https://url2.cl/VXyRf

Hernández, A. (2018). Transitando por el camino de la escuela para padres, madres y representantes. Una experiencia vivida. [Walking on the way to school for parents and representatives. A lived experience]. EPISTEME KOINONIA, 1(1), 51-71. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v1i1.490

Hodges, Ch., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. & Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. [La diferencia entre la enseñanza remota de emergencia y el aprendizaje en línea]. EducaseReview. Recuperado de https://url2.cl/C8NZK

Jaramillo-Naranjo, L. (2019). Las ciencias naturales como un saber integrador. [Natural sciences as an integrating knowledge]. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (26), 199-221. https://dx.doi.org/10.17163/soph.n26.2019.06

Jiménez-Galán, Y. (2017). Innovación educativa y docencia ¿falla el protagonista?: el caso ESCOM. [Educational innovation and teaching: does the protagonist fail ?: the ESCOM case]. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 710-734. https://dx.doi.org/10.23913/ride.v8i15.317

Lattá-Arias, C. (2019). Uso de las TIC para proyectos productivos en las instituciones educativas del Municipio Zona Bananera. Magdalena. Colombia. [Use of ICT for productive projects in educational institutions of the Municipality of the Banana Zone. Cupcake Colombia]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(7), 233-246. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i7.202

Martínez Albán, W., Vallejo Valdivieso, P., & Moya Martínez, M. (2019). Estructuras mentales y aprendizaje autorregulado en generación de aprendizaje significativo. [Mental structures and self-regulated learning in generating meaningful learning]. CIENCIAMATRIA, 6(10), 629-645. https://doi.org/10.35381/cm.v6i10.259

Mato-Vázquez, D., Espiñeira, E., & López-Chao, V. (2017). Impacto del uso de estrategias metacognitivas en la enseñanza de las matemáticas. [Impact of the use of metacognitive strategies in the teaching of mathematics]. Perfiles educativos, 39(158), 91-111. Recuperado de https://url2.cl/3C7Ks

Medina-Coronado, D., & Nagamine-Miyashiro, M. (2019). Estrategias de aprendizaje autónomo en la comprensión lectora de estudiantes de secundaria. [Autonomous learning strategies in reading comprehension of high school students]. Propósitos y Representaciones, 7(2), 134-146. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.276

Messi, L, Rossi, B, & Ventura, A. (2016). La psicopedagogía en el ámbito escolar: ¿Qué y cómo representan los docentes la intervención psicopedagógica? [Psychopedagogy in the school environment: What and how do teachers represent psychopedagogical intervention?]. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 55 (2), 110-128. Recuperado de https://url2.cl/sfrnU

Nájar-Sánchez, O. (2016). Tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la educación. [Information and communication technologies applied to education]. Praxis & Saber, 7(14), 9-16. https://dx.doi.org/10.19053/22160159.5215

Observatorio Social del Ecuador (OSE, 2020). ¿Estaba el sistema educativo del Ecuador preparado para enfrentar la pandemia de covid-19? [Was Ecuador's education system ready to face the covid-19 pandemic?]. Recuperado de https://url2.cl/2vsnW

Ortiz, E, & Mariño, M. (2014). Una comprensión epistemológica de la psicopedagogía. Cinta de moebio, (49), 22-30. [An epistemological understanding of psychopedagogy]. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2014000100003

Perochena-González, P, & Matilde-Coria, G. (2017). La singularidad según la educación personalizada en la era digital. [Uniqueness according to personalized education in the digital age]. Educación, 26(50), 162-181. https://dx.doi.org/http://doi.org/1018800/educacion.201701.009

Rojas-Valladares, A, Estévez-Pichs, M, & Domínguez-Urdanivia, Y. (2017). Reflexiones acerca de la formación psicopedagógica del estudiante de educación inicial en la universidad metropolitana del Ecuador. [Reflections on the psycho-pedagogical training of the initial education student at the Ecuadorian metropolitan university]. Revista Universidad y Sociedad, 9(4), 44-49. Recuperado de https://url2.cl/hflzw

Romero Oliva, C., & Montilla-Coronado, M. (2015). La utilización de las TIC en la orientación educativa: un estudio exploratorio sobre la situación actual de uso y formación entre los profesionales de la orientación. [The use of ICT in educational guidance: an exploratory study on the current situation of use and training among guidance professionals]. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26 (3), 78-95. Recuperado de https://url2.cl/mcIyI

Romero, M., & Villasmil, J. (2017). Repensar la formación docente. Hacia el encuentro de una nueva perspectiva epistémica para su abordaje y resignificación. [Rethink teacher training. towards the meeting of a new epistemic perspective for its approach and resignification]. CIENCIAMATRIA, 3(5), 133-149. https://doi.org/10.35381/cm.v3i5.17

Sánchez-Cabezas, P., González-Valarezo, M., & Zumba-Vera, I. (2016). El psicólogo educativo y su responsabilidad en la sociedad ecuatoriana actual: compromisos, retos y desafíos de la educación del siglo XXI. [The educational psychologist and his responsibility in the current Ecuadorian society: commitments, challenges and challenges of the education of the XXI century]. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 123-129. Recuperado de https://url2.cl/YBSu1

Toca-Torres, C., & Carrillo-Rodríguez, J. (2019). Los entornos de aprendizaje inmersivo y la enseñanza a ciber-generaciones. [Immersive learning environments and teaching cyber-generations]. Educação e Pesquisa, 45 , e187369. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945187369

Vallejo-Valdivieso, P., Zambrano-Pincay, G., Vallejo-Pilligua, P., & Bravo-Cedeño, G. (2019). Modelos de planificación educativa y diversidad en aulas de clases. [Models of educational planning and diversity in classrooms]. CIENCIAMATRIA, 5(9), 302-315. https://doi.org/10.35381/cm.v6i10.149

Valenzuela, M. (2019). ¿Qué hay de nuevo en la metacognición? Revisión del concepto, sus componentes y términos afines. [What is new in metacognition? Review of the concept, its components and related terms]. Educação e Pesquisa, 45, e187571. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945187571

Vohlonen, A. (2020). COVID-19: Cómo asegurar el aprendizaje de los niños sin acceso a Internet. [COVID-19: How to ensure children's learning without Internet access]. Recuperado de https://url2.cl/RyPdp

Published

2020-06-19

How to Cite

Quevedo-Álava, R. A., Corrales-Moreno, L. A., Palma-Delgado, G. M., & Mendoza-Suárez, G. M. (2020). Psychopedagogy and ICT in the COVID-19 period. A Reflection for Meaningful Learning. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 202–222. https://doi.org/10.35381/e.k.v3i5.769

Issue

Section

De Reflexión