Teaching vocation as a hopeful response in contexts of fragile human ties
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v3i5.527Keywords:
Teachers, teacher’s responsibility, teacher’s role, educational quality, educational relevance.Abstract
The teaching profession demands the vocation, and both have to be closely linked, because the vocation without profession often makes the educational action ineffective and harmful when the educator is among the illusion, the desire to do and the ignorance of not knowing-doing. A qualitative interpretive study on the Teaching vocation was carried out as a hopeful response in contexts of fragile human ties. The formation of autonomous and supportive citizens in contexts of human fragility is a commitment that is assumed with responsibility, leadership and certainty when, in the person of the teachers, there is a being able to understand that their action in the other will be multiplied for better or worse. The sublime of the teaching profession is that of forming authentic, free and strong citizens in the human, as well as committed leaders, capable of responding and facing the complex life that God gave us.
Downloads
References
Aldana Zavala, J. J. (2019). La competencia epistemológica en el investigador social universitario venezolano. [Epistemological competence in the Venezuelan university social researcher]. Praxis, 15(1), 103-115. https://doi.org/10.21676/23897856.3091
Borrero, R. (2019). Procesos de gestión del talento humano en el sector educativo gerencial de Colombia. [Human talent management processes in the managerial education sector in Colombia]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(7), 293-307. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i7.206
Gadamer, H. (1984). La verdad y el método. [The truth and the method]. Santiago de Chile. Universidad de Salamanca. España.
García-Garnica, M. & Martínez-Garrido, C. (2019). Dirección Escolar y Liderazgo en el Ámbito Iberoamericano. Profesorado, [School Management and Leadership in the Ibero-American Area. Faculty]. Revista De Currículum y Formación Del Profesorado, 23(2), 1-11. doi:10.30827/profesorado.v23i2.9690
González, F. (2019). La gerencia del aula desde la vocación del colectivo docente. [Classroom management from the vocation of the teaching community]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 51-71. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.528
Hernández, A. (2018). Transitando por el camino de la escuela para padres, madres y representantes. Una experiencia vivida. [Walking on the way to school for parents and representatives. A lived experience]. EPISTEME KOINONIA, 1(1), 51-71. Recuperado de https://n9.cl/tnnnl
Huapaya Capcha, Y. (2019). Gestión por procesos hacia la calidad educativa en el Perú. [Process management towards educational quality in Peru]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(8), 243-261. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i8.277
Izquierdo Rus, T., Asensio Martínez, E., Escarbajal Frutos, A. & Rodríguez Moreno, J. (2019). El aprendizaje cooperativo en la formación de maestros de Educación Primaria. [Cooperative learning in the training of primary education teachers]. Revista de Investigación Educativa, 37 (2), 543-559. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.369731
Larrosa Martínez, F. (2010). Vocación docente versus profesión docente en las organizaciones educativas. [Teaching vocation versus teaching profession in educational organizations] REIFOP, 13 (4). (Enlace web: http://www.aufop.com).
Martínez, M. (1999). La nueva ciencia. Su desafío, lógica y método. [The new science. Its challenge, logic and method] Editorial Trillas S.A. México.
Pérez Esclarín, A. (2005) Educar para humanizar. [Educate to humanize] Editorial Narcea, España.
Polo, M. (2001). La hermenéutica ontológica de Gianni Vattimo. [Gianni Vattimo's ontological hermeneutics]. Revista de Investigación UNMSM. Volumen 4, Número 7.
Romero, M., & Villasmil, J. (2017). Repensar la formación docente. Hacia el encuentro de una nueva perspectiva epistémica para su abordaje y resignificación. [Rethink teacher training. Towards the meeting of a new epistemic perspective for its approach and resignification]. CIENCIAMATRIA, 3(5), 133-149. https://doi.org/10.35381/cm.v3i5.17
Stake, R. (1998). Investigación con Estudios de Caso. Ediciones Morata, S.L: España.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai