Andragogy in postgraduate studies. A theoretical phenomenological dialogic perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v3i5.526

Keywords:

Adult education, Academic teaching personnel, Student teachers, Adult educators.

Abstract

The purpose of this research was to understand the andragogical praxis in postgraduate studies from a Husserlian dialogic and phenomenological theoretical perspective. Meetings were held with 5 key informants who had used the interactive dialogic approach appropriately. In this sense, andragogic praxis is defined as an innovative action for its constant adaptation to changes. It is considered transcendental because knowledge exceeds itself, and also specialized because it serves different fields and educational levels. As a reflection, it may be concluded that the dialogic approach promotes not only the valuation of technological tools but also the training of individuals, since it allows achieving transcendence in the exchange of knowledge both inside and outside the university.               

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, M., Sandia B. y Mora, E. (2012). La didáctica y las herramientas tecnológicas web en la educación interactiva a distancia. [Didactics and technological web tools in interactive distance education]. EDUCERE. Artículos rrbitrados. Año 16, Nº 53. Mérida, Venezuela.

Dilthey, W. (2000). Dos escritos sobre hermenéutica. [Two writings on hermeneutics]. Ediciones Istmo, S.A. Madrid.

Flecha, R. (2007). La educación en la Sociedad de la Información. [Education in the Information Society]. Recuperado a partir de https://n9.cl/9eo3

González, A. (1997). Estructuras de la praxis. [Structures of praxis]. Editorial Trotta, S.A. Madrid. Editorial Trotta, S.A. Madrid.

Husserl, E. (1949). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. [Ideas regarding a pure phenomenology and a phenomenological philosophy]. Fondo de cultura económica. México, D.F.

Husserl, E. (2002). Lecciones de fenomenología de la conciencia interna del tiempo. [Lessons in phenomenology of the internal consciousness of time]. Editorial Tortta, S.A. Madrid.

Husserl, E. (2013). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. [Ideas regarding a pure phenomenology and a phenomenological philosophy]. Fondo de cultura económica. México, D.F.

Knowels, M. (1975) Self–Directed Learning: A Guide for Learners and Teachers, N.Y.: Cambridge Book Company. Extracto y traducción del libro original.

Knowles, M. (1980). The moderm practice of adult education. From pedagogy to andragogy. Cambridge. The adult education company. New York.

Merlino, A. (2009). Investigación cualitativa en ciencias sociales temas, problemas y aplicaciones. [Qualitative research in social sciences themes, problems and applications.]. Artes Gráficas Buschi S.A. Argentina.

Morse, J. (2003). Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. [critical in qualitative research methods issues]. Editorial Universidad de Antioquia. Colombia.

Piñero, M. y Rivera, M. (2012). Investigación cualitativa: orientaciones procedimentales. [Qualitative research: procedural guidelines] UPEL-IPB. Barquisimeto.

Ríos, J. (2007). Epistemología. Fundamentos generales. [Epistemology. General foundations]. Universidad Santo Tomás. Santafé de Bogotá D.C.

Rojas, B. (2010). Investigación cualitativa. Fundamentos y praxis. [Epistemology. General foundations]. Edición FEDUPEL. Caracas.

Sandín, E. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. [Epistemology. General foundations]. 1era. Edición. McGraw-Hill/ Interamericana. Madrid. España.

Teppa, S. (2012). Análisis de la información cualitativa y construcción de teoría. [Qualitative information analysis and theory construction]. Primera edición Gema, C. A. Venezuela.

Published

2020-01-01

How to Cite

García-Oberto, C. L. (2020). Andragogy in postgraduate studies. A theoretical phenomenological dialogic perspective. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 4–26. https://doi.org/10.35381/e.k.v3i5.526

Issue

Section

De Investigación