Language learning for cultural diversity
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v2i4.524Keywords:
international languages, cultural diversity, intercultural communication, linguistic research.Abstract
It is offered in this ethnographic study conducted at the Bolivarian University of Venezuela, and entitled "The epistemic vision in the process of mediation and language learning for cultural diversity" constitutes a valuable contribution to the necessary reflection and awareness on the subject of linguistic inequalities Multilingualism appears as a source of wealth in their academic life and, therefore, they are more in favor of widening the range of languages present in university (as evidenced by their greater support for the presence of minority international languages). For these reasons, the analysis of the processes of homogenization, heterogenization and hybridization in the face of the growing presence of English is vital, since the study of the perceptions generated by this process among the members of the university community acquires great relevance at the time of designing linguistic policies.
Downloads
References
Calvet, L. (1974) Lingüística y Colonialismo. Breve tratado de glotofagia. FCE, París, Francia.
Chomsky, N. (2004) Hegemonía o supervivencia. El dominio mundial de EEUU. Editorial Norma S.A., Bogotá, Colombia.
Damiani, L; Bolívar O. (2007) Pensamiento Pedagógico Emancipador Latinoamericano. Publicaciones UBV. Caracas, Venezuela.
Díaz, A. (1991). Ensayos sobre la problemática curricular. Cursos básicos para la formación de profesores. Ediciones Trillas, México.
Freire, P. (2005) Pedagogía del Oprimido. Siglo XXI Editores. (15 edición), Argentina.
González, A. (2005) El Imperialismo Lingüístico. Recuperado a partir de http://latinoamericana.org/2005/textos/castellano/gonzalez.htm.
Gramsci, A (1981). Cuadernos de la Cárcel. Ediciones Era, México.
Illich, H. (2007). Lenguas internacionales y derechos humanos. Recuperado a partir de https://esperantocl.wordpress.com/en-castellano/lenguas-internacionales-y-derechos-humanos-internacionales/
Lasagabaster, D. (2012) El Papel Del Inglés En El Fomento Del Multilingüismo En La Universidad. REVISTA Estudios de Lingüística inglesa aplicada. ELIA 12.
Martínez, M. (2005) El Método Etnográfico de Investigación. Recuperado a partir de http://prof.usb.ve/miguelm/metodoetnografico.html
Martínez, M. (1999) Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. Trillas, México.
Mey Yi Lin, A (2008). Cambios de paradigma en la enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera: el Cambio Critico y más allá. Revista de Educación y Pedagogía. Vol. XX. Num 51. Mayo – Agosto 2008.
Weber, Max (1991), Escritos políticos. Madrid: Alianza.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai