Language learning for cultural diversity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v2i4.524

Keywords:

international languages, cultural diversity, intercultural communication, linguistic research.

Abstract

It is offered in this ethnographic study conducted at the Bolivarian University of Venezuela, and entitled "The epistemic vision in the process of mediation and language learning for cultural diversity" constitutes a valuable contribution to the necessary reflection and awareness on the subject of linguistic inequalities Multilingualism appears as a source of wealth in their academic life and, therefore, they are more in favor of widening the range of languages present in university (as evidenced by their greater support for the presence of minority international languages). For these reasons, the analysis of the processes of homogenization, heterogenization and hybridization in the face of the growing presence of English is vital, since the study of the perceptions generated by this process among the members of the university community acquires great relevance at the time of designing linguistic policies.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calvet, L. (1974) Lingüística y Colonialismo. Breve tratado de glotofagia. FCE, París, Francia.

Chomsky, N. (2004) Hegemonía o supervivencia. El dominio mundial de EEUU. Editorial Norma S.A., Bogotá, Colombia.

Damiani, L; Bolívar O. (2007) Pensamiento Pedagógico Emancipador Latinoamericano. Publicaciones UBV. Caracas, Venezuela.

Díaz, A. (1991). Ensayos sobre la problemática curricular. Cursos básicos para la formación de profesores. Ediciones Trillas, México.

Freire, P. (2005) Pedagogía del Oprimido. Siglo XXI Editores. (15 edición), Argentina.

González, A. (2005) El Imperialismo Lingüístico. Recuperado a partir de http://latinoamericana.org/2005/textos/castellano/gonzalez.htm.

Gramsci, A (1981). Cuadernos de la Cárcel. Ediciones Era, México.

Illich, H. (2007). Lenguas internacionales y derechos humanos. Recuperado a partir de https://esperantocl.wordpress.com/en-castellano/lenguas-internacionales-y-derechos-humanos-internacionales/

Lasagabaster, D. (2012) El Papel Del Inglés En El Fomento Del Multilingüismo En La Universidad. REVISTA Estudios de Lingüística inglesa aplicada. ELIA 12.

Martínez, M. (2005) El Método Etnográfico de Investigación. Recuperado a partir de http://prof.usb.ve/miguelm/metodoetnografico.html

Martínez, M. (1999) Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. Trillas, México.

Mey Yi Lin, A (2008). Cambios de paradigma en la enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera: el Cambio Critico y más allá. Revista de Educación y Pedagogía. Vol. XX. Num 51. Mayo – Agosto 2008.

Weber, Max (1991), Escritos políticos. Madrid: Alianza.

Published

2019-07-20

How to Cite

Briceño de Osorio, A. (2019). Language learning for cultural diversity. EPISTEME KOINONIA, 2(4), 53–71. https://doi.org/10.35381/e.k.v2i4.524

Issue

Section

De Investigación