Integral formation for facilitators
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v1i1.489Keywords:
Pedagogical-didactic training process, Integral training, Methodological strategy, Teaching performance, Facilitators.Abstract
ABSTRACT
The main objective of this work has been the elaboration of a methodological strategy for the development of the pedagogical-didactic training process for facilitators, starting from that the Universities intend to link to their staff of professors to people who stand out in their professional exercise and that, Therefore, considers that they have much to teach, but in some cases, these excellent professionals lack pedagogical-didactic training for the development of their teaching practice. For the above, the question is defined as a research problem: How to contribute to solve the deficiencies presented by the process of pedagogic-didactic training in the facilitators, so that it is a systemic and relevant process? With a fundamental objective that refers to designing a Methodological Strategy for the development of the pedagogic-didactic training process for facilitators. Guiding this research process were generated some questions and scientific tasks using the theoretical, empirical and statistical methods allowing these the development of research tasks. In this sense, this research is theoretically supported by Hernández and Sancho (1996: 25), argue that having knowledge about a specific area, being a specialist or a student of a discipline does not automatically imply that he can become a teacher with guarantees of success. And they point out that "knowing the subject to be taught, while absolutely necessary, is not a sufficient condition to achieve or foster student learning." Concluding preliminarily the solution to this problem is the application of pedagogical-didactic strategies by the facilitators.
Downloads
References
Acosta (2005). Diagnóstico del desempeño docente del personal que labora en el área de investigación de la Upel. Trabajo de grado para optar al título de licenciado. Universidad Pedagógica Experimental Simón Bolívar, Sucre-Venezuela.
Avedañado, L (2008). Estrategias de enseñanza en la asignatura estudios de la naturaleza (propuesta de un plan de capacitación docente). Trabajo de grado para optar al título de licenciado. Universidad de los andes, Venezuela.
Cardona, J. (2004). Diseño del plan de formación docente en estrategias didácticas para el aprendizaje significativo. [Revista en línea]. Universidad Salazar y herrera, Medellín. Disponible:http://tesis.udea.edu.co/dspace/bitstream/10495/189/1/DisenioPlanformacionDocentesEstrategiasDidacticas.pdf.
Díaz, F Sancho y Hernández G. (1996). Docentes del siglo XXI; Editorial Mc Graw-Hill. Colombia. El aprendizaje significativo de David Paul Ausubel [Bases de datos en línea]. Consultado el 25 de junio del 2015 en:http//www.monografias.com/trabajo10/data7data.shtm/1997monografias.com.s.a
Ianni Gómez., L. (2017). Miramda: Una propuesta educativa emergente desde la investigación. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 2(3), 9-30. Recuperado de http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/49/36
Moreno, M (2006). Estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarias de primer año de la carrera educación parvularia. [Revista en línea]. Universidad Católica del Maule Chile. Disponible: http://www.psicologiacientifica.com/bv/psicologia-62-1-estrategias-deaprendizaje-en-estudiantes-universitarias.html.
Navarrete, B. Chacón, M (2006). Prácticas profesionales en la formación docente: hacia un nuevo diario de ruta. Trabajo de grado para optar al título de licenciado. Estudio realizado en el estado Trujillo, Venezuela.
Poder Legislativo De Venezuela (2010) Gaceta Oficial No. 5987 Extraordinario. Caracas, Venezuela. Creación de la Universidad Politécnica Territorial del Estado Barinas.
Regno, P. (2011). Estrategias de enseñanza del profesor en el aula de nivel superior. Desafíos para la formación docente. [Revista en línea]. Universidad de Buenos Aires. Disponible: http://www.mdp.edu.ar/humanidades/pedagogia/jornadas/jprof2011/comunicaciones/ 013.pdf
Romero, M., & Villasmil, J. (2017). Repensar la formación docente. Hacia el encuentro de una nueva perspectiva epistémica para su abordaje y resignificación. CIENCIAMATRIA, 3(5), 133-149. https://doi.org/10.35381/cm.v3i5.17
Vigotsky, Mendoza (2011), y Otros. "Psicología de una Perspectiva Científica "(Academia ADUNI). Lima 2001 Pág. 239 - 248. Leer más: http://www.monografias.com/trabajos59/estrategias-vigotsky/estrategias-vigotsky2.shtml#ixzz4OIGDxlY3
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




